۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۶۳۲۷
عضو هیأت رییسه مجلس:

تا پرونده ایران در شورای امنیت است دولت نمی تواند پروتکل الحاقی را اجرا کند

خبرگزاری رسا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تا زمانی که پرونده ایران در شورای امنیت است دولت به هیچ عنوانی نمی تواند پروتکل الحاقی را بپذیرد، گفت: این‌که گفته می شود کل متن برجام به نفع نظام اسلامی ایران اشتباه و ساده‌اندیشی است.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت ‌رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به برنامه‌های مجلس برای بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، گفت: گزارش وزیر امور خارجه در صحن مجلس مبنی بر روند مذاکرات‌ هسته‌ای و جمع‌بندی متن برجام برخی از ابهامات موجود را برطرف کرده است.


وی با تأکید بر این‌که هنوز متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای برای تویب نهایی در مجلس نیازمند بررسی‌های بیشتر در کمسیون‌های مربوطه است، خاطرنشان کرد: ساز و کار اصلی مجلس در بررسی، تصویب و یا رد توافق هسته‌ای تنها در چارچوب قانون و مقررات، خطوط قرمز نظام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است.


فرهنگی با انتقاد از برخی رفتارهای هیجانی در داخل کشور پس از پایان مذاکرات هسته ای در وین گفت: هنوز توافقی صورت نگرفته و تصویب آن نیازمند تصویب در مجلس و شورای امنیت ملی است، این‌که گفته می شود کل متن برجام به نفع نظام اسلامی ایران اشتباه و ساده‌اندیشی است.


نماینده مردم تبریز در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: متن برجام پیش‌بینی کرده که پروتکل الحاقی اجرا شود، نظر به اینکه مصوبه‌ای در مجلس هشتم در این باره به تصویب رسیده است، تا زمانی که پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح است، دولت مجاز به اجرای پروتکل الحاقی، چه به صورت داوطلبانه و چه به صورت اشکال دیگر نیست.


وی ادامه داد: در صورتی که قطعنامه شورای امنیت همچنان پرونده را در این شورا نگه دارد، اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت غیرقانونی خواهد بود، البته پیش‌نویسی نیز که منتشر شده است، پرونده را در شورای امنیت حفظ کرده و برخی از قطعنامه‌های گذشته را به تعلیق درآورده است که براساس آن تحریمی لغو نمی‌شود، بلکه معلق می‌گردد.


عضو هیأت ‌رییسه مجلس با تأکید بر این‌که هرگونه اقدام در راستای فعالیت های هسته‌ای کشور بایستی با نظر مجلس صورت گیرد، خاطر نشان کرد: اجرای پروتکل الحاقی از سوی دولت، آن هم با رویه‌های معمول و نه شیوه‌های خاص، منوط به لغو کلیه قطعنامه‌ها و بازگشت پرونده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است./853/ت302/ج

ارسال نظرات