۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۷۶۹۸۶
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما:

رسانه‌ها بر پایه اساسی‌ترین شالوده‌های زندگی بشر بنا شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان این که رسانه‌ها بر پایه اساسی‌ترین شالوده‌های زندگی بشر بنا شده‌اند و به شکل گسترده‌ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده دارند، گفت: هر یک از رادیو، تلوزیون، مطبوعات و سینما به سوی مخاطبان خود نشانه گیری می‌کنند.
رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سید محسن بنی هاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما شامگاه امروز در سلسله نشست‌های کافه نقد که در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، گفت: شناخت مخاطب رسانه‌ها، فرآیندها و کارکردهای رسانه‌ای و تأثیر رسانه بر مخاطبان از جمله اصلی‌ترین عرصه‌های مخاطب شناسی رسانه را تشکیل می‌دهد.

 

وی اساس مطالعات روانشناسی رسانه‌ها در حیطه مخاطب شناسی را تغییر طرز تلقی، هدایت فکر و کنترل رفتار مخاطبان دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها بر پایه اساسی‌ترین شالوده‌های زندگی بشر بنا شده‌اند و به شکل گسترده‌ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده دارند و هر یک از رادیو، تلوزیون، مطبوعات و سینما به سوی مخاطبان خود نشانه گیری می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان این که هدف رسانه‌ها هدایت و جهت دهی انگیزه‌ها و هیجانات مخاطبان و ساماندهی ماهیت و کیفیت یادگیری آنان است، خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها براساس دستورالعمل عام از حدود 12 سال پیش به صورت قارچ گونه توسعه پیدا کردند و هر سال میلیون‌ها دلار برای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از سوی کشورهای خارجی هزینه می‌شود.

 

وی ادامه داد: به روشنی واضح است که رسانه‌های فارسی زبان به دنبال جهت دهی به رفتار و ذهن مخاطبان خود هستند و اکنون رفتار رسانه‌ها در خانواده‌ها به وضوح به چشم می‌خورد اما باید از خود پرسید که این میزان هزینه برای چه چیزی و رسیدن به چه هدفی پرداخت می‌شود.

 

بنی هاشمی بیان کرد: اگر در کارکردهای نهادهایی مانند دانشگاه، مدرسه، نهادهای قضایی، رسانه‌های گروهی، نهادهای اقتصادی و سیاسی به هر دلیل اختلال ایجاد شود جامعه در 15 تا 20 سال آینده دچار بحران خواهد شد، مبانی گریز از مسؤولیت هر روز جلوه‌های منفی آسیب‌های اجتماعی را زیادتر می‌کند و جادویی شدن مشکلات، رکود عمل، آشفتگی در جست و جوی مشکل، راه‌ حل‌های عجیب و غیر منطقی، پرخاشگری و نوسان ارزش‌ها از جمله عوارض گریز از مسؤولیت است.

 

وی با اشاره به مفاهیمی مانند EQ و IQ برای بررسی میزان هوش افراد اظهار کرد: امروز مفهوم کلیدی دیگری وارد ادبیات علمی جهان شده و آن CQ یا هوش ارتباطی است که این مفهوم وسیع به صورت مستقیم به اصلی‌ترین تفاوت انسان با سایر موجودات اشاره دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان این که اعتیاد به معنی افزایش غیر عادی خواستن چیزی در اثر فعل و انفعال ماده شیمیایی دوپامین در مغز است، گفت: اعتیاد به رسانه‌ها و بازی‌های رایانه‌ای دقیقا در همان منطقه‌ای از مغز رخ می‌دهد که بدترین نوع اعتیاد به مواد مخدر در آنجا اتفاق می‌افتد.

 

وی ارتباط انسان در عالم وجود را با خدا، خویشتن، طبیعت و سایر انسان‌ها دانست و بیان  کرد: امروزه رسانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند از روش‌های القایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، چرا که دوره زورگویی رسانه‌ها تمام شده و امروز در نظام تعلیم و تربیت زورگویی جایگاهی نداشته و با قلدری نمی‌توان کار را پیش برد، زور تا زمانی پایدار است که فرد زورگو و فردی که زور می‌شنود در همان وضعیت باقی بمانند.

 

بنی هاشمی افزود: اکنون اقناع و تکنیک‌های آن گل سرسبد تمامی شگردهای رسانه‌ای شده و در اقناع قدرت و ژست انسان از بین نمی‌رود، اقناع دارای خاصیت روانشناختی آزادی است و این کار تلاشی برای کنترل رفتار انسانی است./1304/پ203/ح

ارسال نظرات