۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۷۷۴۴۰
سرهنگ ادیبی خبر داد؛

سال 93 پنج میلیون زائر در مناطق عملیاتی حضور داشتند

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب آماده پذیرایی از کاروان‌های راهیان نور است و تمام تدابیر در این زمینه اندیشه‌ایم.
سرهنگ اديبي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، سرهنگ نادر ادیبی که امروز در یک نشست خبری در محل ستاد مرکزی راهیان نور سخن می‌گفت، در عین حال اظهار داشت: برای خدمات‌رسانی بهتر و کامل‌تر به زائران برای «زیارت با معرفت» به مساعدت بیشتر متولیان نیاز داریم.

 

وی توسعه فضای فرهنگی را در صدر برنامه‌های راهیان نور عنوان و خاطرنشان کرد:‌ در بازدید زائران از مناطق عملیاتی دفاع مقدس خطوط نظام برای جوانان و نوجوانان یادآوری می‌شود؛ در واقع اردوهای راهیان نور مرکز تبادل اطلاعات دفاع مقدس است. یادمان‌های دفاع مقدس هم محلی برای تولید رفتار در حوزه معنویت و شناخت استکبار و شناساندن عوامل عزت و اقتدار محسوب می‌شود.

 

وی گفت: در سال گذشته پنج میلیون نفر از مناطق عملیاتی مختلف کشور بازدید کردند و حضور دانشجویان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که با خودروهای شخصی به این مناطق سفر کرده بودند قابل توجه بود. بیش از 80 درصد زائران هم جوان بودند.

 

ادیبی اظهار داشت: طی چند سال گذشته سفر کاروان‌های راهیان نور بیشتر متوجه استان خوزستان بود، اما چند سالی است مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب هم مورد توجه ویژه قرار گرفته و در این مناطق هدف ما توسعه داخلی و آشنایی زائران با حوادث نقطه به نقطه و ایستگاهی است. به عنوان مثال آشنایی با شهرستان سردشت که در سال 67 توسط رژیم بعث عراق بمباران شیمیایی شد، یکی از اهداف ما در سفر کاروان‌های راهیان نور به استان کردستان است.

  

وی افزود: تعداد زائران سفر کرده به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب در فصل ویژه اعزام به این مناطق سه برابر افزایش یافت.

 

ادیبی در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: 14 یادمان در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب آماده خدمات‌رسانی به زائران است و ما در حد توان امکانات لازم را برای یک زیارت با معرفت فراهم کردیم، اما امیدواریم متولیان دیگر ما را در تحقق زیارت با معرفت یاری کنند.

 

وی به برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب در تابستان جاری اشاره کرد و گفت: 26 مردادماه سالروز آزادسازی پاوه ویژه برنامه‌ای با حضور مردم و نیروهای مسلح برگزار خواهد شد؛ همچنین یاد احمد متوسلیان دهم مردادماه در مریوان گرامی داشته می‌شود؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران هم 15 مردادماه یادواره شهیدان کاوه و موحدی‌دانش و ردانی‌پور را در یادمان تمرچین برگزار خواهد کرد؛ 16 مردادماه همزمان با عملیات نصر7 هم برنامه گرامیداشت سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی که در همین منطقه به شهادت رسیده است برگزار خواهد شد.

 

ادیبی یادآور شد: برای استفاده بهتر زائران راهیان نور از مناطق عملیاتی نمایش‌های رزمی در این مناطق برگزار خواهد شد تا زائران با بخشی از حوادث دوران دفاع مقدس بهتر آشنا شوند. همچنین «طرح فصل رویش» برای دانش‌آموزان کردستان و آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.

 

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: نقشه عملیات‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس در استان خوزستان با چاپ 22 عنوان کتاب به مردم معرفی شده و با چاپ 12 عنوان کتاب هم شناسنامه مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب معرفی خواهد شد. همچنین نقشه‌ها راهنمای زائران منطبق با مناطق عملیاتی هم چاپ شده که در دسترس زائران قرار خواهد گرفت. دیدار با خانواده‌های شهدا و رونمایی از «اطلس حماسی ایلام» طی چند روز آینده انجام خواهد شد. نصب شناسنامه یادمان‌ها در مبادی ورودی هم از جمله دیگر اقدامات ستاد مرکزی راهیان نور محسوب می‌شود.

 

ادیبی به بحث امنیت زائران راهیان نور اشاره کرد و گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده در سال 93 هیچگونه حادثه‌ای برای زائران بوجود نیامد و امسال هم تدابیر بیشتری اتخاذ شده است که زائران بتوانند با خیال راحت سفر کنند و 70 هزار مدیر کاروان در این راستا آموزش دیده‌اند.

 

وی گفت: با توجه به افزایش حضور خانوادگی برخی زائران در مناطق عملیاتی سامانه طرح شهید باقری برای ثبت نام این تعداد خانواده پیش‌بینی شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌نام در این طرح از امکانات در نظر گرفته شده در طول سفر به مناطق عملیاتی بهره‌مند شوند.

 

ادیبی به حضور زائران خارجی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از این زائران را در مناطق عملیاتی شاهد بودیم، به طوری که سال گذشته 5000 نفر بازدیدکننده در این مناطق حضور داشتند.

 

سرهنگ ادیبی اظهار داشت: ما در برنامه‌های مربوط به دفاع مقدس همه مردم و کلیت نظام را در نظر می‌گیریم و در این میان از تمامی قومیت‌ها برای کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها و همچنین گرامیداشت حماسه‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

وی به حضور روحانیان در تقویت اردوهای راهیان نور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 15 هزار مبلغ، روحانی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور یافتند و طرح‌های ویژه‌ای توسط آن‌ها اجرا شد.

 

ادیبی به نقش هنر در شناسناندن بهتر دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: انتظار داریم متولیان امر فرهنگ بویژه افراد شاخص آن‌ها در مناطق عملیاتی حضور پررنگ‌تری داشته باشند که این حضور می‌تواند ما را در تولیدات هنری مربوط به عملیات فرهنگی و تربیت راهیان نور یاری رساند.

 

وی اعلام کرد: بیش از 25 هزار نفر خادم برای خدمت رسانی رایگان به زائران مناطق عملیاتی ثبت‌نام کردند که 80 درصدشان دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر هستند.

 

ادیبی گفت: سطح تعامل آموزش و پرورش هم با ستاد مرکزی راهیان نور بسیار خوب است و سال گذشته 700 هزار دانش‌آموز به هفت استان اعزام شدند و قرارگاه راهیان نور دانش‌آموزی هم ایجاد شد.

 

وی در پایان به بازدید زائران از مناطق عملیاتی دفاع مقدس دریایی اشاره کرد و یادآور شد: قرارگاه راهیان نور دریایی در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون تعداد زیادی از علاقه‌مندان به این مناطق سفر کرده‌اند تا با جانفشانی‌های رزمندگان در دریا از جمله دفاع از جزایر نفتی و همچنین مقابله با آمریکا آشنا شوند./822/د101/ی

ارسال نظرات