۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۲۷۷۹۵۸
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

فقها حافظان دین اسلام هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به گرایش مردم به سوی فقها و عالمان دینی تصریح کرد: زمانی که دل‌ها به سمت کسی گرایش پیدا کند که نسبت و قرابتی با وی ندارند؛ نشان‌دهنده محبت الهی است.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین پنج شنبه شب(8 مرداد ماه) در مراسم بزرگداشت عالم ربانی و فقیه گرانقدر آیت الله حاج شیخ علی آزاد قزوینی در مسجد شیخ الاسلام قزوین گفت: این عالم بزرگوار افزون بر مباحث علمی، یک دوره کامل کتاب فقهی از طهارت تا دیات را تالیف کرده است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین افزود: آیت الله حاج شیخ علی آزاد قزوینی نسبت به مسایل روز نیز احاطه داشت به طوری‌که کتاب المسایل المستحدثه یکی دیگر از تالیفات ایشان است.

 

وی با اشاره به زندگینامه این عالم ربانی بیان کرد: آیت الله حاج شیخ علی آزاد قزوینی از علمای برجسته حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه نجف اشرف بود.

 

مؤمنان فقیه و معتقد موجب حفاظت دین و اسلام می‌شوند

این مسؤول در ادامه با اشاره به گرایش مردم به سوی علما و فقها تصریح کرد: زمانی که دل‌ها به سمت فردی گرایش پیدا کند که نسبت و قرابتی با وی ندارد؛ نشان دهنده محبت الهی است.

 

حجت الاسلام عباسی عنوان کرد: از امام صادق(ع) روایت شده که وقتی مؤمنی فقیه و دانشمند از دنیا می‌رود شکافی در دین ایجاد می‌شود به طوری‌که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: در روایتی از امام موسی کاظم(ع) به دلیل این موضوع اشاره شده است که مؤمنان فقیه و معتقد دیوار‌های اسلام هستند و موجب حفاظت دین و اسلام می‌شوند.

 

وی در ادامه افزود: در گذشته شهرها به کمک دیوارها و دروازه‌هایی که اطراف شهر احاطه شده بود محافظت می‌شد از این رو عالمان نیز همانند دیوارهایی محکم مانع ایجاد شکاف دینی در جامعه می‌شوند.

 

استفاده از دو اهرم تشویق و تنبیه برای تربیت انسان‌ها در آیات قرآن

حجت الاسلام عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط فقها و علمای دینی عنوان کرد: امام علی(ع) در معرفی فقیه و عالم فرمودند؛ فقیه واقعی کسی است که مردم را در انجام معصیت الهی آزاد نگذاشته و خطاهای افراد را یادآور می‌شود هم‌چنین در امید دادن به مردم افراط نمی‌کنند که آنها در انجام گناه جسور شوند.

 

این مسؤول ادامه داد: در قرآن کریم، آیات عذاب در کنار آیات بهشت آمده است زیرا تهدید و تنبیه همچون تشویق به لحاظ تربیتی موثر است و خدای متعال برای هدایت انسان‌ها از هردوی این اهرم‌ها استفاده کرده است بنابراین اگر عذاب الهی امری بی‌معنا بود هرگز در قرآن و روایات به آن اشاره نمی‌شد.

 

قرآن برنامه زندگی فقها است

وی افزود: یکی دیگر از شرایط فقها این است که هرگز انسان‌ها را نسبت به رحمت الهی مأیوس نمی‌سازند چرا که دو بال خوف و رجا همواره باید در کنار هم قرار گرفته هم‌چنین از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کرد.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین یکی دیگر از مشخصه‌های فقیه را نزدیکی وی به قرآن کریم عنوان کرد و افزود: این افراد ارتباط نزدیکی با قرآن دارند و از آن جدا نمی‌شوند به طوری‌که قرآن برنامه زندگی آنهاست از این رو میزان آشنایی و محور قرار دادن قران در زندگی یکی دیگر از ویژگی فقیه است.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: فقیه حقیقی دارای زهد بوده و هیچ گونه دلبستگی به مظاهر فریبنده دنیا ندارد./848/پ202/ب4

ارسال نظرات