۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۸۳۳۱۵
ظریف در مراسم بزرگداشت شهدای دولت:

فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از عنصر مقاومت است/ مقاومت برای ما عزت آفرید

خبرگزاری رسا - ظریف در مراسم بزرگداشت شهدای دولت شهید رجایی و شهید باهنر گفت: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از عنصر مقاومت است و مقاومت برای ما عزت آفرید.
ظريف وزير خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت هفته دولت با عنوان «یادمان آینه داران آفتاب» که بعدازظهر امروز سه شنبه سوم شهریور ماه در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، با اشاره به صحبت های چند روز گذشته خود در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با فروپاشی نظام دو قطبی، برخی بر این باور بودند که نظام تک قطبی به وجود می آید.

 

وی اظهار داشت: نظام دو قطبی از هم فرو پاشید و نظام جدیدی جایگزین آن نشد، با شکسته شدن دیوار برلین برخی بر این باور بودند که نظام تک قطبی آمریکا جایگزین نظام دوقطبی شده است در صورتی که این اتفاق صورت نگرفت.

 وزیر امور خارجه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان معتقد هستند که نظام بین الملل پیچ حساس تاریخی را طی کرده است و جهان را در حال "گذار" دانستند.

 

ظریف گفت: دنیا در حال تکاپو است، بازیگران جهان فراتر از دولت ها رفته اند، همانند گذشته تنها دولت ها نیستند که در جهان تاثیرگذار هستند و نقش بازیگران از دولت ها فراتر رفته است و گروهای دیگری هم در جهان نقش موثر دارند.

 

وی بازیگران جهان امروز را در  ابعاد مثبت و منفی معرفی کرد و اظهار داشت: گروه های افراطی مثل داعش و القاعده بعد منفی تاثیرگذار، حزب الله لبنان نیز در سوی دیگری تاثیر مثبت در جهان داشته است و انحصار جهان از دست دولت ها خارج شده است.

 

وزیر امور خارجه گفت: این پدیده ها فرصت و تهدید را فراهم می کند و اتفاق مبارکی است که از زندان قدرت سلطه گران خارج شد، شرایط جدیدی مهیا و تعداد بازیگران در جهان  افزایش یافت.

 

ظریف با بیان اینکه دیگر قدرت نظامی حرف اول را در جهان نمی زند، گفت: در گذشته سلطه گران بر این باور بودند که نابودی سایر کشورها تضمین کننده امنیت آنها است و امنیت در سایه قدرت نظامی به دست می آید و این ملاک قدرت برای سلطه گران بود.

 

وی تشریح کرد: عوامل دیگری وارد بازی قدرت نظامی شدند و آن قدرت اقتصادی بود، یک عامل دیگر که در ابتدای قرن 21 بعد از جنگ جهانی دوم اضافه شد قدرت علمی و بعد قدرت فرهنگی بود که با ایفای نقش هالیود ظهور یافت.

 

وزیر امور خارجه گفت: با فروپاشی نظام دو قطبی، قدرت معنای دیگری پیدا کرد و از قدرت مادی به قدرت نفوذ در مغزها و قلب ها مبدل شد، امروز هزینه های که آمریکا برای آموزش زبان و فرهنگ سربازان خود می کند از کل هزینه های دفاعی ما بیشتر است.

 

ظریف با بیان اینکه ما انقلاب اسلامی را در جهان متبلور کردیم، گفت: اگر قدرت نظامی امروز حرف اول می زد آمریکا می توانست از آن استفاده کند اما شیوه دیگری از قدرت در جهان به وجود آمده است که قدرت معنا است، اوباما می گوید که می توانست جلوی قدرت هسته ای ایران را بگیرد، تک تک پیچ و مهره های آن را باز می کرد اما در ادامه صحبت های خود اعتراف می کند که "نمی تواند".

 

وی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت و شهادت ابزار ملی است، گفت: آمریکا باتمام قدرت و شدت تحریم هایی که علیه ما اعمال کرد، قصد داشت تا  بین مردم و دولت فاصله ایجاد کند و دولت را سرنگون سازد.

 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: فشار اقتصادی هم نتوانست آمریکا را به هدف خود یعنی فاصله بین مردم و دولت برساند، این عامل قدرت مقاومت و ایستادگی مردم است که حد اعلای آن فرهنگ ایثار و شهادت است و ریشه در اعمال وجودی انسان دارد.

 

 ظریف گفت: "فرهنگ" ابزار قدرت ما است و روش مبنای ما این است که می توان بیاستیم چون از  فرهنگ ایستادگی و مقاومت بهرهمند هستیم.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و مقاومت منجر شده ایران قدرت با نفوذ منطقه باشد،اظهار داشت: اینکه ما توانسته ایم با کشور های منطقه لبنان، عراق و افغانستان تعامل داشته باشیم مورد حسادت برخی قرار گرفته است و معاندین قصد دارند تا ما را از این قدرت تخلیه کنند.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران کشور مستقلی است و حرف های فراوانی برای گفتن دارد، گفت: دشمنان قصد دارند تا در نظر جهانیان ما را به کشوری خطرناک معرفی کنند، امنیتی سازی رژیم صهیونیستی این است که خطری که مورد تهدید است را به کشور های دیگر انتقال دهد و برای همین از این موضوع نگران است.

 

ظریف با بیان اینکه مبنای فقهی ما در کارها رهبر معظم انقلاب اسلامی است که استفاده از سلاح هسته ای را حرام دانسته اند، گفت: داشتن سلاح هسته ای امتیاز بزرگی نیست و ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده ایم و رهبر معظم انقلاب نیز داشتن سلاح هسته ای را تهدید امنیتی برای کشور دانسته اند.

 

وی گفت: نگرانی صهیونست ها از به خطر افتادن پروژه امنیتی خودشان است و  آنها قصد دارد که ما را در جهان به طوری دیگری معرفی کنند.

 

وزیر امور خارجه با انتقاد از اینکه به دانشجویان ایران در خارج از کشور اجازه تحصیل در رشته فیزیک هسته ای را نمی دهند، بیان کرد: این پروژه رژیم اشغالگر صهیونیست است چرا که این رژیم پاسخ گوی جنایات خودش نیست، ایران تهدید آور نیست و ثبات زا در منطقه است.

 

ظریف با بیان اینکه نتانیاهو می گوید که خودش را می کشد اگر که تحریم های ایران برداشته شود، گفت: فروپاشی تحریم ها برای ما مهم است تا لبخند بر روی لب های ایرانیان نقش ببند و فرهنگ مقاومت برای ما عزت آفرید.

 

وی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه دعای امام زمان (عج) و لطف و عنایت خدا شامل حال ما شده است، خاطرنشان کرد: مذاکرات ما مرهون فرهنگ مقاومت است و یاد شهدای دولت را در این روزها را گرامی می داریم./818/پ202/ش

ارسال نظرات