۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۸۵۷۱۸
مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی:

اخلاص و روحیه جهادی طلاب و مدیران مهم ترین رکن تکاپوی علمی در حوزه است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی گفت: اخلاص و روحیه جهادی طلاب و مدیران مدارس علمیه، مهم‌ترین رکن تکاپوی علمی در این مراکز دینی آموزشی است.
حجت الاسلام سالاري

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه استان، اظهار کرد: امسال یکی از برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی، افزایش شور و نشاط طلبگی در بین محصلان مدارس علمیه استان است.

 

وی با اشاره به مفهوم نشاط و شادی، افزود: نشاط و بالندگی ضرورت و نیاز طبیعی برای همه انسان‌ها در روابط کاری، اجتماعی و حتی حالات شخصی افراد است که موجب سلامت جسم و روح آنها می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: یک طلبه به عنوان کسی که مهم ترین موهبت‌ها؛ یعنی قدم زدن در مسیر اصلاح نفس و اجتماع که یک رسالت الهی است به او عنایت شده و نیز به عنوان بنده ای از بندگان خدا که از سایر نعمت های پروردگار استفاده می کند، بایستی طبق آیات قرآن در سوره مبارکه آل عمران که می فرماید «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ ...»، از تلاش و مجاهدتی که در راه خدا دارد خشنود باشد و دیگران نیز این خشنودی و نشاط را در سبک زندگی و نیز شکرگزاری عملی او که منطبق بر اوامر و نواهی الهی است، ببینند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس نشاط طلبگی به معنای این است که محصل علوم دینی تحصیل، تهذیب، تحقیق، تدریس، تبلیغ و هر کدام از شؤونات طلبگی که نعمتی بی‌بدیل از جانب خداوند متعال به شمار می‌روند را مقدمه‌ای برای سیر الی الله و سلامتی خود و جامعه قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه طلبه باید بصریت و مجاهدت پیامبرگونه‌ای را در این حرکت متناسب با اقتضائات و انتظاراتی که از او هست، انجام دهد، خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است نمود عینی و عرصه بروز و ظهور این نشاط و بالندگی و سرزندگی در اخلاق فردی و اجتماعی طلبه خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به مهم‌ترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه‌های علمیه، افزود: داشتن اخلاص و انگیزه کافی و هدف متعالی و نیز روحیه جهادی در امر تحصیل از مهم ترین ارکان جنبش علمی و اخلاقی در مدارس علمیه به شمار می‌رود.

 

وی اضافه کرد: در قرآن کریم نیز آیات نخستین سوره مبارکه علق سعی در ایجاد انگیزه آن هم با هدف الهی دارد و می‌فرماید: «اقرا باسم ربک الذی خلق»، که این دستور به حرکت علمی آمیخته با انگیزه الهی است.

 

به گفته حجت‌الاسلام سالاری مکی در این راستا اگر حرکت علمی متناسب با نیازهای روز در عرصه تفقه و دینداری جامعه به صورت مخلصانه صورت گرفته و صادر شود، قطعا ابزار علوم الهی اعماق تاریکی ها و جهل در جامعه جهانی که گرفتار مادی گرایی شده است، را فتح خواهد کرد.

 

وی با اشاره به وظایف مسؤولان و مدیران حوزه علمیه در راستای تحقق این مهم، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی هدفمند برای تربیت طلاب کارآمد و اقناع علمی و اخلاقی جامعه جهانی، تحول در متون آموزشی با توجه به گسترده بودن نیازهای جامعه و نیز شبهه پراکنی و ایجاد سؤالات جدید در فضای مجازی و ارائه و اجرای طرح های جامع معرفتی برای سوق دادن افکار انسان های آزاده و منطقی در دنیا به سمت تعالیم روح بخش قرآن کریم و فرمایشات ائمه اطهار(ع) از جمله وظایف مدیران و متولیان حوزه های علمیه در این زمینه است./9314/302/ب2

ارسال نظرات