۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۲۸۵۹۶۲
استاد حوزه علمیه قزوین:

معارف دینی باید در جامعه جنبه عملی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: امروز باید حوزه‌ها و طلبه‌ها در راستای عملی کردن آموخته‌ها و معارف دینی در جامعه حرکت کنند، چرا که هدف اصلی علوم حوزوی ساخت و تربیت انسان‌ها و اداره جامعه در راستای اهداف الهی و انبیاء است.
حوزه علميه

حجت الاسلام رسول شعبانی‌ استاد حوزه علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، ضمن بیان اهداف حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه اتاق فکری جامعه و بانی آموختن علوم اسلامی و قرآنی و اهل بیت(ع) هستند؛‌ درواقع حوزه‌های علمیه باب مدینه علم پیامبر اکرم(ص) هستند.

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: در زمان ائمه(ع) خود آنان باب مدینه علم پیامبر اکرم(ص) بودند و علوم قرآنی و معنوی را تعلیم، ترویج و منتشر می‌کردند و دراصل همان رسالت پیامبر اکرم(ص) را‌ انجام می‌دادند و ‌حوزه‌های علمیه نیز در زمان حاضر ادامه دهنده همین راه و رسالت هستند.

وی درباره به‌کارگیری فن‌آوری‌های روز در حوزه‌های علمیه ابراز داشت:‌ درحال حاضر حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم که به عنوان مرکزیت حوزه جهان تشیع محسوب می‌شود از فن‌آوری‌های جدید و رسانه‌های جمعی بی بهره نیستند و رایانه و نرم افزارهای مختلف علوم اسلامی را به کارمی‌گیرند.

حجت الاسلام شعبانی افزود: این فن‌آوری‌ها از حدود 60 سال پیش در حوزه علمیه قم مورد استفاده بوده است،‌ البته این بهره‌مندی نسبت به امروز محدوده کم‌تری را شامل می‌شده، درحال حاضر نیز ظرفیت استفاده بیشتری از ابزارهای روز وجود دارد و ما به نقطه‌ای که مطلوب باشد نرسیده‌ایم.

وی در بیان ویژگی‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد:‌ باتوجه به این‌که خود انقلاب بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفته و خواستگاه آن حوزه بوده است،‌ طلبه تراز با انقلاب اسلامی نیز باید در همین راستا و با مد نظر قراردادن اهداف و چارچوب‌هایی که انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی ترسیم کرده است آموزش ببیند تا آثار آن در جامعه نمودار شود.

این کارشناس دینی به ضرورت نمودار شدن عملی علوم دینی در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: امروز باید حوزه‌ها و طلبه‌ها در راستای عملی کردن آموخته‌ها و معارف دینی در جامعه حرکت کنند، چرا که هدف اصلی علوم حوزوی ساخت و تربیت انسان‌ها و اداره جامعه در راستای اهداف الهی و انبیاء است.

وی افزود: نباید تصور کرد که علوم حوزوی نظری محض هستند و هیچ کاربردی ندارند، باید  از آن‌ها در جهت تزکیه و تصفیه نفوس انسان‌ها بهره گرفت، حتی برخی علوم حوزوی که جنبه ابزاری دارند نیز باید در راستای تعلیم و تربیت فکری و اعتقادی انسان‌ها و جامعه به کار گرفته شوند.

حجت الاسلام شعبانی در پایان در توصیه به طلبه‌های جدیدالورود گفت: افرادی که تازه به این قافله می‌پیوندند باید اهداف بلند حوزه را مدنظر قرار دهند و در راستای این هدف از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند و با همت و نیت خالص در این جهت قدم بردارند تا بتوانند رسالت خود را که همان رسالت انبیاء الهی و ایمه(ع)‌ است را در پی‌بگیرند./955/302/ب3         

ارسال نظرات