۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۸۷۰۹۰
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تحولات حوزه‌های علمیه باید مبتنی بر واقعیات و نیازها باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تحول در حوزه‌های علمیه را باعث به روز شدن دروس و توجه بیشتر به مسائل مبتلا به جامعه برشمرد و گفت: تحولات حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که واقعیت حوزه‌های علمیه و جامعه را مد نظر داشته باشد.
استاد ايزدهي
حجت الاسلام سجاد ایزدهی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره افتتاح سال تحصیلی جدید و توجه به بحث تحول در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ایام تابستان و تعطیلات کلاس‌های حوزه‌های علمیه فرصت مناسبی برای طلاب به منظور رسیدگی به بحث و درس درباره دروس مطالعه شده است.
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه نه درس با کلاس شروع می‌شود و نه با کلاس تمام می‌شود، بلکه درس و بحث در بین طلاب همیشگی و مداوم است؛ پانزده شهریور بهار تحصیل حوزه است ولی این بهار حوزه جایی است که طلاب پیش از آن محصول خود را کاشته‌اند و اکنون زمان شکوفه دادن این کاشت است.
حجت الاسلام ایزدهی در بیان تعریف حوزه مطلوب و حوزه تراز انقلاب اسلامی ابراز داشت: حوزه تراز انقلاب اسلامی حوزه‌ای است که در آن طلاب دروس حوزوی را به منظور فهمیدن می‌خوانند و با داشتن اخلاص و دستیابی به نور علم حجاب اکبر را از پیش دیدگان خود کنار می‌زنند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تحول در حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌ای مطلوب رهبر معظم انقلاب است که به صورت منظم و با برنامه ریزی دقیق و مشخص رشته‌های تخصصی و نیازهای امروز جامعه در حال انجام مأموریت خود باشد.
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: تحولات باید مبتنی بر واقعیت حوزه باشد؛ باید امکانات حوزویان به روزتر شود تعطیلات مضر که در ساختار قبلی وجود داشته و پس از آن اساتید و طلاب را مجبور می‌کند که دروس ارائه شده را مرور و یا از اول به تدریس و تحصیل آن‌ها همت گمارند را از تعطیلات حوزه حذف کنند.
حجت الاسلام ایزدهی افزود: برای طلبه امروز باید کتبی تألیف و ویرایش شود؛ مباحث مبتلابه روز را در تحصیلات خود مورد بررسی قرار دهد و در عرصه موضوع شناسی در موضوعات امروز کشور و دنیا فکر کند و برای آن‌ها چاره اندیشی کند.
وی استفاده از اساتید خوب و با اخلاق را در حوزه‌های علمیه مهم ارزیابی کرد و گفت: طلاب سعی می‌کنند از اساتیدی که دروس را تدریس می‌کنند بهترین را که با اخلاقیات و روش‌های آموزشی‌اش آشنا هستند انتخاب کنند و در کلاس او حاضر شوند؛ علاوه بر این باید دانست که این اساتید با استفاده از روش‌های استدلالی و شاگردپروری اثرات شگرفی بر طلاب دارند و طلاب در پایان هر دوره اثرات مهمی را از اساتید خود در زمینه‌های اخلاقی و تحقیقی می‌پذیرند.
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مدرس علوم دینی همان مدرس اخلاق است، درس‌هایی که به غرض اخلاق و خدمت خوانده می‌شود غرض جدی و مضاعف استاد نسبت به شاگرد است؛ در پیگیری دروس توسط طلاب نگارش و مطالعه خوب نزد استادی فرزانه می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد؛ این نوع مواجهه استاد و شاگرد که پیوند آموزش علم و اخلاق در یک کلاس است برای مراکز آموزشی دنیا می‌تواند آموزنده باشد./836/ت302/ج
ارسال نظرات