۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۸۸۰۳۷
در گفت وگو با حجت الاسلام شمس مطرح شد؛

تشریح ابعاد مختلف سفرهای خارج از کشور آیت الله نوری همدانی/ مستند سفر به جمهوری آذربایجان بزودی از شبکه های مختلف سیما پخش می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی با تشریح اهداف سفرهای این مرجع تقلید به خارج از کشور، از تهیه و تدوین مستند سفر وی به جمهوری آذربایجان و پخش آن از شبکه های مختلف سیما خبر داد.
حجت الاسلام شمس مدير دفتر آيت الله نوري همداني حجت الاسلام شمس مدير دفتر آيت الله نوري همداني سفر آيت الله نوري همداني به باکو سفر آيت الله نوري همداني به باکو سفر آيت الله نوري همداني به باکو ديدار ايرانيان مقيم جمهوري آذربايجان با آيت الله نوري همداني در باکو
حجت الاسلام محمد حسین شمس مدیر دفتر حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین اهداف سفر این مرجع عالیقدر جهان تشیع به کشورهای مختلف جهان پرداخت.
وی با بیان این که مسافرت های حضرت آیت الله نوری همدانی از سال 89 شروع شد، ابراز داشت: حضرت آیت‌الله العظمی‌ نوری همدانی احساس کردند که شیعیان نیازمند توجه بیشتر علما و مراجع تقلید هستند.
حجت الاسلام شمس افزود: به دلیل وجود مراجع تقلید و علما در کشورهای ایران و عراق، شیعیان در این دو کشور از حیث آگاهی های دینی در وضعیت مطلوبی به سر می برند، اما در بسیاری از کشورهای دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد و به دلیل سلطه استعمار و فاصله گرفتن از علمای دینی، یا از دین خبر و اطلاع درستی ندارند و یا این که تعریف نادرستی از اسلام دارند.
 
 
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: مهم ترین علت سفر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به کشورهای مختلف جهان این بود که تعریف واقعی از دین ارائه و چهره حقیقی اسلام به مردم شناسنده شود.
دوام و بقای دین مرهون مراجع تقلید و علما است
وی دوام و بقای دین را به برکت وجود مراجع عظام تقلید دانست و اضافه کرد: هر مرجع بزرگواری بنا به صلاحدید خود روش هایی را برای تبیین اسلام ناب و آشنا سازی مردم با معارف دینی بکار می گیرد، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نیز افزون بر تالیف کتاب و تدریس، به این فکر افتادند که باید مسافرت هایی را نیز به کشورهای دیگر داشته باشند.
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی شروع سفرهای این مرجع تقلید را از کشور تانزانیا دانست و گفت: این کشور که در شرق آفریقا واقع شده، از دیر باز سابقه طولانی مدت مراوده با ایران را داشتند.
 
 
وی افزود: ایرانیان زیادی در منطقه زنگبار حضور داشته اند و فرهنگ شیعی در آنجا ورود پیدا کرده بود و علمای بزرگی نیز از قدیم الایام به این منطقه رفته بودند.
حجت الاسلام شمس با بیان این که سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به تانزانیا بسیار تاثیرگذار بود، گفت: ایشان در این سفر ملاقات هایی با شیعیان و گروه های مختلف داشتند و در جلسات پرسش و پاسخ نیز شرکت کردند و به شخصه در جلسات به تک تک سؤالات مردم در مسجد پاسخ می دادند.
خانواده ای که برای ملاقات با آیت الله نوری همدانی در کنیا یک هزار کیلومتر مسافرت کرد
وی همچنین به سفر این مرجع تقلید به کنیا اشاره کرد و گفت: در کنیا نیز از قدیم الایام حوزه های علمیه بسیاری بود؛ سفر معظم له به این کشور نیز به قدری تاثیرگذار بود که در یکی از جلساتی که ایشان با مردم داشتند، خانواده ای از هزار کیلومتر خود را به محل جلسه رسانده بودند و پدر این خانواده اعلام می کرد که من هیچ شناختی نسبت به دین ندارم و با مطالعه اندکی که نسبت به مرجعیت داشتم، این فاصله طولانی مدت را آمده ام تا شما را زیارت کنم.
 
 
حجت الاسلام شمس اضافه کرد: در این سفر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی جلسه ای نیز با ادیان و فرق مختلف این کشور داشتند، در این جلسه اندیشمندان ادیان مختلف مسائل و نقطه نظرات خود را بیان کردند، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نیز مطالب مبسوطی را با استناد به آیات و روایات به ویژه نهج البلاغه بیان کردند.
وی با خاطره انگیز توصیف کردن این سفر بیان داشت: در جلسه با ادیان یکی از اندیشمندان هندو به قدری تحت تاثیر قرار گرفته بود که اعلام کرد نگرش جدیدی نسبت به اسلام پیدا کرده است.
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به روسیه اشاره و تصریح کرد: این کشور 2 و نیم میلیون نفر مسلمان دارد، 70 سال دروازه های دنیا به سمت این کشور بسته شده بود، 70 سال گفتن الله اکبر از ماذنه ها ممنوع بود، بعد از فروپاشی، مسلمانان جان تازه ای گرفتند و فضای جدیدی ایجاد شد.
 
 
سفر آیت الله نوری همدانی به روسیه جان تازه ای به مسلمانان این کشور بخشید
وی اضافه کرد: سفر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به روسیه جان تازه ای به مسلمانان این کشور بخشید و یک نیروی مضاعفی را ایجاد کرد؛ ایشان در این سفر نیز برنامه های گسترده ای داشتند که با استقبال مناسب مسلمانان مواجه شد و آنها زیارت یک مرجع تقلید و شخصیت بزرگ دینی را برای خود توفیقی بزرگ می دانستند.
حجت الاسلام شمس یکی از برکات این قبیل سفرها را متشکل کردن مسلمانان دانست و تاکید کرد: سفر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مسکو دستاوردها و برکات معنوی بسیاری به همراه داشت.
 
 
اهداف سفر آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان
وی در ادامه گفت وگو با خبرگزاری رسا به اهداف سفر این مرجع تقلید به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: آذربایجانی ها بیشترین قرابت فرهنگی را با جمهوری اسلامی ایران دارند، اکثر مردم این کشور مسلمان و شیعه هستند و علت موفقیت این سفر را باید در همین قرابت فرهنگی و دینی دانست.
حجت الاسلام شمس با اشاره به تلاش دشمنان و تکفیری ها برای تفرقه افکنی بین ملت های مسلمان، این نوع مسافرت ها را در خنثی کردن توطئه دشمنان بسیار مؤثر عنوان کرد.
 
 
وی وحدت بین شیعه و سنی، حفظ انسجام بین گروه های مختلف شیعی را از جمله اهداف سفر ایشان به جمهوری آذربایجان دانست و تصریح کرد: نخستین جلسه حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در این سفر دیدار با علمای این کشور بود.
حجت الاسلام شمس افزود: در این جلسه صمیمی که حدود 600 نفر از نخبگان دینی حضور داشتند، معظم له مهم ترین وظیفه ای را که مطرح کردند این بود که باید حقایق دینی را برای مردم تبیین کنیم تا فرق اسلام داعشی، تکفیری را با اسلام ناب بدانند و فریب توطئه استکبار را نخورند.
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: ایشان در این جلسه خطاب به علما و اندیشمندان اسلامی تاکید کردند که ابتدا باید خودمان فهم درستی از حقایق اسلام داشته باشیم و در مرحله بعد چهره واقعی دین را معرفی کنیم.
 
 
وی دومین جلسه حضرت آیت الله نوری همدانی در سفر به جمهوری آذربایجان را دیدار با اقشار مختلف مردم باکو دانست و افزود: این دیدار ظهر جمعه در شهر باکو برگزار شد و بیش از سه هزار نفر در آن حضور داشتند که برای برگزار کنندگان این برنامه به هیچ وجه قابل پیش بینی نبود.
حجت الاسلام شمس خاطرنشان کرد: خیل گسترده شرکت کنندگان در این جلسه به حدی بود که افزون بر فضایی که برای این جلسه در نظر گرفته شده بود در خیابان ها نیز مردم اجتماع کرده بودند و ترافیک عجیبی در اطراف ایجاد شده بود به نحوی که سفیر جمهوری اسلامی ایران نتوانست خود را به موقع به این جلسه برساند.
وی با صمیمی توصیف کردن جو حاکم بر این جلسه، گفت: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی بیش از سه ساعت برای این جلسه وقت گذاشتند، ایشان با وجود این که 90 سال سن دارند بعد از سخنرانی حدود 2 ساعت وقت گذاشتند برای این که حاضران با ایشان مصافحه و دست بوسی کنند.
حجت الاسلام شمس که در این سفر همراه حضرت آیت الله نوری همدانی حضور داشته است، شور و اشتیاق مردم آذربایجان برای ملاقات با این مرجع تقلید را بی نظیر توصیف کرد و ادامه داد: ما و همه همراهان و اطرافیان از طولانی شدن این جلسه کلافه خسته شده بودیم و تمایل داشتیم زودتر جلسه به پایان برسد اما حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی این کار را وظیفه خود می دانستند و با صبر و حوصله فراوان به سؤالات حاضران پاسخ می دادند و آنها را مورد تفقد قرار می دادند.
 
 
وی برنامه دیگر حضرت آیت الله نوری همدانی را سفر به گنجه و شماخی دانست و یادآورشد: ایشان در بدو ورود خود به شهر گنجه بازدیدی از مقبره نظامی گنجوی داشتند و در مصاحبه ای کوتاه تاکید کردند که نظامی گنجوی از حیث ادبی و ذوق شعری در حد بالایی بود هرچند ما همه اشعار ایشان را تایید نمی کنیم.
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: ایشان در ادامه سفر به گنجه در امامزاده ابراهیم بن باقر پیرامون وحدت شیعه و سنی و مبارزه با تکفیری ها سخنرانی و تاکید کردند که تکفیری ها خط مقدم استکبار و صهیونیسم و ساخته و پرداخته آنها هستند و باید با آنها مبارزه کرد؛ ایشان همچنین در این دیدار به برخی از سؤالات حاضران درباره مسائل مختلف جهان اسلام و مسائل اعتقادی پاسخ دادند.
وی بیان داشت: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در سفر به شهر شماخی نیز با برخی از حافظان قرآن کریم دیدار داشتند و پیرامون بهره گیری از قرآن و معارف والای آن سخنرانی و تاکید کردند که قرآن محور اصلی زندگی و تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان است.
 
 
حجت الاسلام شمس مهم ترین برنامه سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان را سفر به منطقه نارداران ذکر و تصریح کرد: در این سفر برنامه سخنرانی برای حضرت آقا تدارک دیده نشده بود و تنها بنا بود ایشان از یکی از امامزادگان زیارت کنند.
وی ادامه داد: ما وقتی به امامزاده رسیدیم صحن های امامزاده خالی بود، اما ناگهان مشاهده کردیم که سیل جمعیتی انبوه به سمت ما می آیند، محافظان حضرت آیت الله نوری همدانی وحشت زده ایشان را به یکی از اتاق ها انتقال دادند تا آسیبی متوجه ایشان نشود.
 
 
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: وقتی خبر سفر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی از طریق سایت ها و شبکه های اطلاع رسانی به مردم این منطقه رسیده بود، جمعیتی حدود ده هزار نفر خود را به محل رسانده بودند و با شور صد در صد انقلابی و ضد استکباری و ضد صهیونیستی، شعارهایی می دادند که ما در ایران می دهیم و در حالی که تصاویر حضرت امام و رهبر معظم انقلاب را در دست داشتند، به ابراز احساسات نسبت به مقام مرجعیت پرداختند و عشق و علاقه خود را به انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و مرجعیت نشان دادند.
وی با بیان این که زبان و قلم از توصیف آنچه در سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به منطقه نارداران جمهوری آذربایجان گذشت، عاجز است، گفت: این فرهنگ اسلام و حقانیت تشیع است که این اندازه در بین مردم ایجاد حرارت کرده است.
 
 
حجت الاسلام شمس با بیان این که عشق به رهبری و انقلاب اسلامی در وجود شیعیان جهان موج می زند، یادآورشد: عظمت و جایگاه بلند رهبر معظم انقلاب در قلب همه شیعیان متجلی است و ما در سفر به جمهوری آذربایجان و منطقه نارداران این مساله را شاهد بودیم.
وی ضمن تشکر از شیخ الاسلام پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده رهبر انقلاب در جمهوری آذربایجان و دکتر پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور که در این سفر متحمل زحمات بسیاری شدند، خاطرنشان کرد: شیخ الاسلام پاشازاده در اکثر برنامه های سفر در کنار حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی حضور داشتند و کمک شایانی در بهتر برگزار شدن جلسات داشتند.
 
 
حجت الاسلام شمس همچنین به دیدار جمعی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان با حضرت آیت الله نوری همدانی اشاره و تصریح کرد: در این دیدار نمایندگان جمهوری آذربایجان از سفر معظم له تشکر کردند و خواستار تداوم این سفرها شدند و حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نیز قول مساعد دادند.
وی از مقامات جمهوری آذربایجان نیز به جهت فراهم کردن شرایط مطلوب در این سفر تشکر و بیان کرد: در این سفر هیچ گونه ممانعتی را شاهد نبودیم و فضای مناسبی را برای این سفر ایجاد کرده بودند.
 
 
حجت الاسلام شمس درباره بازتاب های سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان نیز به اظهار نظر مسؤولان دینی این کشور اشاره و تصریح کرد: مسؤولان این سفر را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جمهوری آذربایجان می دانستند و شیخ الاسلام پاشازاده نیز این سفر را در چهل سال اخیر تحول بزرگی در این کشور ارزیابی کرد که تاثیر بسیاری در انسجام شیعیان و وحدت علمای اهل سنت و شیعه این کشور داشت.
حجت الاسلام شمس از ترجمه دو کتاب از آثار حضرت آیت الله نوری همدانی در این سفر به زبان آذری خبر داد و گفت: کتاب های جایگاه بانوان در اسلام و کتاب دانش عصر فضا به زبان آذری چاپ شد و از سوی رییس مسلمانان قفقاز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
وی بیان داشت: کتاب جایگاه بانوان در اسلام به زبان روسی نیز به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
 
 
حجت الاسلام شمس یادآورشد: برخی از آثار حضرت آیت الله نوری همدانی که مربوط به اعتقادت است نیز کار ترجمه آن به پایان رسیده؛ کتاب سؤالات شما و پاسخ های ما که هزار مساله است نیز به زبان های انگلیسی و آذری چاپ شده که بزودی منتشر و عرضه می شود.
وی بیان داشت: مردم باید اسلام واقعی را پیدا کنند؛ اسلامی که آمریکا و استکبار جهانی در قالب اسلام سلفی، داعشی و تکفیری به دنیا معرفی می کند هیچ اثر و نشانه ای از اسلام ناب ندارد و حضرت آیت الله نوری همدانی در این قبیل مسافرت ها به دنبال تبیین این نکته مهم و اساسی بوده و هستند.
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از گفت وگو با خبرگزاری رسا درباره این که آیا این سفرها ادامه خواهد داشت، گفت: بله، در این باره دعوت نامه هایی از سوی علما و اندیشندان کشورهای مختلف ارسال شده که می توان به هند و اندونزی اشاره کرد؛ در همین راستا شماری از علمای اندونزی به شهر مقدس قم مسافرت کرده و از حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی برای سفر به این کشور اسلامی دعوت به عمل آورده اند.
 
 
وی یادآورشد: نامه هایی دیگری نیز از برخی کشورهای اسلامی به دفتر ارسال شده تا حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به این کشورها سفر کنند؛ در همین راستا و به منظور رسیدگی بهتر به مسلمانان خارج از کشور هیاتی در دفتر در حال تشکیل شدن است.
حجت الاسلام شمس کار اصلی این هیات را معرفی اندیشه های انحرافی، تکفیری، سلفی و تبیین نقشه های استکبار جهانی برای کشورهای مختلف دانست و تصریح کرد: البته این امر به معنای دخالت در کشورها نیست بلکه اقتضای رسالت تبلیغی و آگاهی بخشی مرجعیت است.
وی همچنین از نامه شیخ الازهر مصر به حضرت آیت الله نوری همدانی خبر داد و تصریح کرد: چندی پیش شیخ الازهر نامه ای را به حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی نوشته بود و خواهان ارتباط با مراجع و علمای قم بودند و از تمایل برای رفت و آمد مراجع و علما خبر داده بود و حضرت آیت الله نوری همدانی نیز پاسخ این نامه را داده بودند.
 
 
مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش پایانی گفت وگو با رسا عشق و علاقه مردم به مرجعیت و آمادگی برای دریافت حقایق اسلام ناب را مهم ترین نکته شاخص در سفرهای این مرجع تقلید به خارج از کشور ذکر کرد.
وی مجددا از تمامی دست اندرکاران سفر این مرجع تقلید به جمهوری آذربایجان بویژه شیخ الاسلام پاشازاده، حجت الاسلام اجاق نژاد، دکتر پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران و نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم که در انجام هر چه بهتر این سفر همکاری داشتند تشکر کرد.
حجت الاسلام شمس همچنین خبر داد که مستند سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان در حال تهیه و تدوین است و بزودی از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش خواهد شد. /924/
ارسال نظرات