۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۸۸۰۹۲
روزنامه‌نگار:

نشست تخصصی سواد رسانه‏‌ای و روزنامه‌‏نگاری در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی سواد رسانه‏‌ای و روزنامه‌‏نگاری پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهران برگزار شد.
رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پدرام الوندی، روزنامه‌نگار پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی سواد رسانه‏‌ای و روزنامه‌‏نگاری که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهران برگزار شد، گفت: روزنامه شهروندی بازیگر جدی دوره مدرن است که تمایل به حضور در عرصه رسانه را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: کارکرد رسانه‌های جایگزین یا شهروندی بر سه اصل کلی حرفه‌گرایی‌زدایی، سرمایه‌گذاری‌زدایی و نهادزدایی است، بدون مرکز افقی باشد و اینکه چه کسی روزنامه‌نگار است.

 

این روزنامه‌نگار عنوان کرد: مفهوم روزنامه‌نگاری شهروندی باوری را در شهروندان ایجاد کرد که ما را به سواد رسانه‌ای نزدیک می‌کند، درباره حضور مخاطب در رسانه و از دموکراسی رادیکال در مقابل مخاطب منفعل صحبت می‌کند.

 

الوندی بیان داشت: با تولد روزنامه‌نگار شهروندها و روزنامه‌نگارها نیز مجبور به تغییر ماهیت می‌شوند مثلا در مذاکرات دیگر خبر دست اول به معنای سنتی وجود ندارد.

 

وی اظهار داشت: اگر از مدل آرمانی دور شویم با تولد ابزارهای موبایلی به نوعی قدرت تجزیه و تحلیل فراهم نمی‌شود هیچ وقت نمی‌توانید تصویری از اعتیاد مردم در مقابل پای تلوزیون بودن را تصویر کنید.

 

این روزنامه‌نگار گفت: محصول برای ما محور و بازخورد گزارش و فیلم مهم است، اما در روزنامه‌نگاری شهروندی دیگر تأکید بر محصول نیست بلکه تاکید بر فرآیند است اینجا می‌توان به سواد مهارت‌های رسانه‌ای تاکید کرد که هدف مشترک ذهنی دارند.

 

الوندی افزود: به عنوان مثال فعالان حوزه زنان یا اقلیت قومی و منطقه ای خیلی در رسانه‌ها دیده نمی‌شوند اما اینجا که رسانه سبب تعامل می‌شود برای آن قوم یا منطقه اهمیت دارد، جانمایه روزنامه‌نگاری شهروندی فرآیند انسجام است.

 

وی بیان داشت: با توجه به بی‌زمانی و بی‌مکانی در رسانه‌های جایگزین و رسانه‌های مشارکتی فرآیند مشارکت در روزنامه نگاری شهروندی باید ایجاد توانمندی سیاسی و فرهنگی باشد، در رسانه‌های خودگزین محتوا خودتولید، پخش خودگردان و انتخاب خودگزین است./807/202/ب2

ارسال نظرات