۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۹۰۶۲۱
امام جمعه زنجان در تجمع اعتراض آمیز طلاب:

حوادث مکه بی کفایتی عربستان در مدیریت بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان را نشان داد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه زنجان گفت: بی عرضگی و بی لیاقتی آل سعود به پای اسلام و مسلمین نوشته خواهد شد که چرا نتوانستند یک چنین عبادت بزرگی را که هر سال برگزار می شود و سالیان سال نیز برقرار بوده است، مدیریت کرده و یک ساز و کار درست برای برگزاری آن طراحی کنند.
حجت الاسلام خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، امام جمعه زنجان، امروز در تجمع اعتراض آمیز طلاب حوزه های علمیه زنجان، ضمن محکوم کردن رفتارهای غیر مسؤولانه رژیم آل سعود با اشاره به حادثه کشته شدن حجاج در سرزمین منا، گفت: بازتاب این مصیبت سنگین در مرحله اول دامان خود رژیم آل سعود را خواهد گرفت اما در مرحله ای وسیع تر اسلام را خدشه دار خواهد کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به عدم ساماندهی مناسب اعمال حج در تمام این سال ها از سوی رژیم آل سعود اظهار داشت: دنیا سؤال خواهد کرد چرا یک چنین عبادتی که از 1400 سال گذشته برگزار می شود، اسلام و مسلمین نتوانستند بعد از این سال ها یک ساز و کار مدوّنی برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم به وجود بیاورند.

 

این مقام مسؤول در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه بی عرضگی و بی لیاقتی آل سعود به پای اسلام و مسلمین نوشته خواهد شد که چرا نتوانستند یک چنین عبادت بزرگی را که هر سال برگزار می شود و سالیان سال نیز برقرار بوده است، مدیریت کرده و یک ساز و کار درست و حسابی برای برگزاری آن طراحی کنند.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با دو بُعدی خواندن ماجرای غم انگیز منا تصریح کرد: این حادثه دارای دو بُعد است یک بعد آن مربوط خود حجاج می باشد؛ چه آنانی که در حادثه سقوط جرثقیل یا در حال احرام و نماز بودند و یا این عزیزانی که در منا و البته در حال احرام بودند؛ بدون تردید اجرشان بر عهده خداوند متعال است و در روایات نیز چنین مضامینی به وضوح وجود دارد اما بُعد دیگر آن بی کفایتی آل سعود در مدیریت صحیح بزرگ ترین گردهمایی و تجمع مسلمین است.

 

وی در ادامه با بیان این که بر اثر بی لیاقتی آل سعود هر سال چنین اتفاقاتی بروز می دهد افزود: هر سال بر اثر بی عرضگی آل سعود حوادثی برای حجاج بیت الله الحرام به وجود می آمد اما تا این حد فجیع و دردناک نبود؛ و در این بین شاید خواست خدا بود که برای مردم دنیا بی لیاقتی و بی عرضگی آل سعود ثابت شده و مردم دنیا این سخن ایران را که از سال های گذشته اعلام می کردند، بپذیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مطالعه طلاب پیرامون دفاع مقدس گفت: برای طلاب بسیار لازم و ضرورری است که مطالعه کنند چه عواملی سبب وقوع جنگ شده و چه کشورهایی در جنگ حضور داشتند و مطالبی از این دست که دانستن آن برای همگان ضروری است.

 

وی در ادامه و در تشریح وضعیت کشور در سال های آغازین دفاع مقدس اظهار داشت: در سال های دفاع مقدس کشوری بودیم شاه زده که به گفته خودشان 2500 سال سلاطین بعضا بی عرضه بر آن حکومت کردند و در حمله کشورهای دیگر نیز، هر بار بخشی از این کشور مانند گوشت قربانی شده جدا شده است و این امر حداقل بعد از دوران هخامنشیان صادق است.

 

امام جمعه زنجان در ادامه خاطر نشان کرد: ایران اسلامی تازه انقلاب کرده و نشسته و در فکر سامان دهی و چگونگی بازسازی بهتر کشور بود که به یک باره 1500 روستای ما را ویران کرده و کل کشور را به بحران بزرگی دچار کردند؛ از این رو ما دو راه بیشتر پیش رو نداشتیم اول این که به استقبال صدام می رفتیم و کشور را تقدیم آنها می کردیم که این به هیچ وجه در غیرت جوانان ایرانی نبود و راه دیگر که مقاومت با همه توان بود را انتخاب کرده و فقط از خودمان دفاع کردیم./949/202/ب1

ارسال نظرات