۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۹۲۱۲۸
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

تأمین امنیت، آسایش و بهداشت حجاج یکی از وظایف دولت عربستان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مصباحی مقدم گفت: تأمین امنیت، آسایش و بهداشت حجاج یکی از وظایف دولت عربستان است و دولت عربستان باید در این قبال پاسخ گو باشد و نمی تواند از این موضوع شانه خالی کند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عنوان کرد: 10 راه از چادرهای حجاج ایرانی به سمت جمرات منتهی می شود، که یکی از آن ها راه المشات بوده که مساحت آن حدود 3 کیلومتر طول و 40 متر عرض است، و در تمام طول این راه حجاج شرقی از جمله مالزی ها در این راه حصیر پهن کرده و در آنجا مستقر می شوند که این مورد باعث بسته شدن راه عبور شده و حدود 1 متر راه برای عبور باقی مانده است.

 

وی افزود: در این راه ها که هم مسیر رفت و هم برگشت است، اغلب به منظور تردد ماشین های مقامات سعودی بسته می شود و فشار جمعیت به سوی راه های دیگر هدایت می شود، که ظاهراً در این رویداد اکثر بار جمعیتی حجاج به خیابان 204 هدایت شده است، در سال های گذشته راهروهایی برای خروج از این جاده وجود داشت که امسال بسته شده بودند و دو طرف این خیابان نیز عمدتاً چادر های حجاج مصری است و مکانی برای خارج شدن از آن جزء از ورودی و خروجی خود خیابان وجود نداشته است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب بروز آمدن فاجعه منا شد بسته شدن انتهای راه بوده و باز بودن ورودی آن که به صورت مرتب موجب تراکم جمعیت می شد و حجاج زیر آفتاب گرم و تشنگی و فشار شدید دچار خفگی شدند.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم بیان کرد: با اینکه دوربین ها در آن منطقه کار می کردند و امکان هدایت حجاج وجود داشته است اما هیچ کس اقدامی نکرده و هلی کوپترهایی که در منطقه حضور پیدا می کردند تنها فیلم برداری می کرده و کمکی را به حجاج نمی کردند، نیروهای انتظامی عربستان نیز عمدتاً نیروهای جوان، ناپخته و بی تجربه هستند و افرادی هستند که با دیدن آن صحنه ها اقدامی انجام نداده و اگر نگوییم نوعی تعمد، باید گفت که یک نوع بی مسئولیتی بزرگی را مرتکب شده اند.

 

وی در واکنشی خطاب به گفته مفتی عربستان، عبدالعزیز آل شیخ مبنی بر اینکه این حجاج خودکشی کرده اند، گفت: این گفته ها نشانه حماقت و بی دینی مفتی عربستان است، چرا که حجاج برای ادای مناسک حج خود عزیمت کرده بودند و تأمین امنیت، آسایش و بهداشت حجاج یکی از وظایف دولت عربستان است و دولت عربستان باید در این قبال پاسخ گو باشد و نمی تواند از این موضوع شانه خالی کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان عربستان در این مورد بی تدبیری خود را نشان داده و مشخص شد که قادر به انجام چنین مسئولیت های مهم و خطیری نیستند و بی اعتنایی صریح خود را به گفته پیامبر که در سرزمین منا فرمود جان، مال و آبروی مؤمن دارای احترام است را نقض کردند و در برخی اخباری که به ما رسیده عنوان شده که نیروهای عربستانی کمترین کمک را به حجاج ایرانی کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم عنوان کرد: بیان رهبری در واکنش به این موضوع هشدار بوده و هرگز به معنای اعلام جنگ نیست و ما این درخواست را داریم که مسئولان عربستان هرچه زودتر به وظایف خود در این قبال عمل کنند و وظیفه سازمان کنفرانس اسلامی نیز این است که به این مسئله ورود کرده، مدیریت حج را از دست حکام سعودی خارج کرده و هیئت حقیقت یابی را برای بررسی این حوادث تشکیل دهد و درجه تقصیر و مسئولیت مسئولان عربستان را مشخص کند.

 

وی افزود: وزارت امور خارجه در این بین چندین بار کاردار عربستان سعودی در تهران را احضار کرده و به آن اخطارهایی را داده است و متقابلاً مجلس نیز با صدور بیانیه و پی گیری های مکرر وظیفه خود را انجام داده است./9466/ت302/ش

ارسال نظرات