۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۹۲۸۲۹

خبرهای کوتاه از حوزه علمیه خواهران مشهد

خبرگزاری رسا ـ غبار روبی مزار شهدا از سوی طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب(س) در هفته دفاع مقدس، برگزاری جلسات دعا پژوهی و برگزاری کارگاه ویرایش و درست نویسی در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) عناوین اخبار کوتاه حوزه علمیه خواهران مشهد است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب(س) همزمان با هفته دفاع مقدس به پاس قدردانی از شهدای هشت سال دفاع مقدس زائر مزار این عزیزان شدند.

 

خانم حیدری فرد، مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب (س) مشهد گفت: طلاب، اساتید و مسؤولان مدرسه، به منظور تجدید عهد و پیمان با شهدای دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد ایشان، عازم بهشت رضا شده و در مراسم غبارروبی مزار شهدا شرکت کردند.

 

وی گفت: قرائت زیارت عاشورا، اقامه نماز ظهر و عصر، زیارت قبور متبرک شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم و سرداران شهید از جمله برنامه های این مراسم بود.

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد افزود: در این مراسم خاطراتی کوتاه از زندگی شهیدان و خانواده هایشان از سوی راویتگر دفاع مقدس بیان شد.

 

عید غدیر؛ روز تجدید عهد و پیمان با ولایت
اهمیت عید غدیر در نخستین جلسه از سلسله جلسات دعا پژوهی که در مراسم صبحگاه مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار می شود، تبیین شد.

 

خانم محسنی، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در این جلسه گفت: با مراجعه به اعمال اعیاد مختلف که در کتاب هایی از جمله مفاتیح الجنان ذکر شده در می یابیم مواردی همچون غسل، روزه، صدقه، نماز و... که سفارش شده، برای انسان شادی روحی و سرور معنوی را به ارمغان می آورد؛ چرا که روز عید روز شادی است و این اعمال راه رسیدن به سرور واقعی را نشان می دهد.

 

وی سپس به اعمال روز عید غدیر اشاره کرد و افزود: قرائت زیارت امین الله، زیارت حضرت علی(ع) و دعای ندبه از جمله موارد سفارش شده در این روز است که دریایی از معرفت در آن ها نهفته است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد خاطرنشان کرد: عید غدیر به افراد خاصی تعلق ندارد و از آنجا که نشان دهنده راه سعادت انسان است عید همه انسان ها و عید الله اکبر است که باید منزلت و اهمیت آن درک شود.

 

وی با بیان فرازی از زیارت حضرت علی(ع) در عید غدیر گفت: اللهم سمعنا و اطعنا و اتبعنا، مسیر ولایتمداری را روشن می کند، یعنی فردی که بخواهد ولایتمدار باشد، باید به فرامین ولی خود خوب گوش کند، به دستوراتش عمل کرده و اطاعت پذیر باشد و در کنار این ها با قلب و دل همراه و پیرو مولای خود باشد.

 

محسنی خاطر نشان کرد: در فرازی از زیارت امیر المؤمنین(ع) می خوانیم افرادی که حق ایشان را غصب کردند با علم و آگاهی و یقین به جایگاه ولایی علی(ع) عهد خود را شکستند و این نکته تذکری برای ماست که یقین و علم، ثابت و ماندگار نیست، بلکه ممکن است بر اثر عوامل مختلف دچار انحراف و تزلزل گردد. همانطور که از خدای متعال می خواهیم: «ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا؛ پروردگارا، پس از آنکه ما را هدایت کردى، دلهایمان را دستخوش انحراف مگردان.» بنابراین لازم است لحظه به لحظه عهد و پیمانمان را تجدید کنیم و در مسیر ولایت که همان صراط مستقیم است حرکت کنیم.


برگزاری کارگاه ویرایش و درست نویسی
خانم طباطبایی، معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد از برگزاری کارگاه ویرایش و درست نویسی در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد خبر داد.

 

وی گفت: این کارگاه به مدت 11 ساعت و با حضور سرکار خانم فرزانه سعادتی فر، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد.

 

طباطبایی ابراز کرد: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، را آشنایی با اصول ویرایشی و ویراستاری جهت ارائه متون تحقیقاتی با رعایت قوانین دانست.

 

معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد به مباحث مطرح شده در این کارگاه اشاره کرد و افزود: آشنایی با حرفه ویراستاری و تاریخچه آن در ایران و شناختن نخستین ویراستاران کشور از ابتدا تا امروز، شناسایی جایگاه ویراستار، مزایا و معایب آن و شناساندن لایه های زبان از جمله، زبان محاوره ای، زبان معیار، زبان ادبا مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

 

وی افزود: آشنایی با انواع ویرایش شامل: ویرایش ساختاری-محتوایی، ویرایش زبانی و ویرایش صوری(فنی)، آشنایی با ریزه کاری های ویرایش صوری و حساس شدن به ظرافت های ظاهری متن و آشنایی با نشانه ها و رمزهای ویرایش از دیگر مباحث این کارگاه بود.

 

طباطبایی گفت: همچنین در این کارگاه فعالیتهای کلاسی جهت توانمندی در ویرایش و به کاربردن نشانه های ویرایشی و نگارشی در قالب برگه‌های تمرین به مخاطبین صورت گرفت و استاد پاسخگوی سؤالات بودند.

 

برگزاری کارگاه مهارت یادداشت برداری
کارگاه مهارت یادداشت برداری با حضور سرکار خانم فرزانه سعادتی فر، در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد برای اساتید و طلاب این مرکز برگزار شد.

 

خانم طباطبایی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: کارگاه مهارت یادداشت برداری به مدت چهار ساعت با حضور سرکار خانم فرزانه سعادتی فر، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، برای اساتید و طلاب مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) برگزار شد.

 

وی به اهداف برگزاری این کارگاه اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری کارگاه آموزش مهارت یادداشت برداری، جلوگیری از فراموشی آموخته ها و اطلاعات گردآوری شده، کنترل و سازماندهی آنها، دسترسی سریع به اطلاعات، افزایش دقت و تمرکز، صرفه جویی در وقت، تقویت حافظه و فعال شدن ذهن، دسترسی به ایده های متفاوت در ارتباط با موضوعی خاص هنگام نگارش تحقیقات و ... است.

 

طباطبایی به مباحث ارائه شده در این کارگاه اشاره کرد و افزود: ثبت مطالب و یادداشت برداری، تفاوت با خلاصه نویسی، انواع یادداشت برداری از کتاب ها، مقاله ها، سخنرانی ها و ... به صورت کامل، خلاصه، برداشت و برگردان، بیان انواع یادداشت برداری کلاسی شامل نوشته اصلی، سؤالات احتمالی و یادداشت عوامل حواس پرتی و محل ثابت یادداشت در قالب فیش نویسی، دفاتر خاص، رایانه ای با نرم افزار مربوطه از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد گفت: بیان نکات مهم در یادداشت برداری و فیش نویسی از جمله: مشخص نمودن موضوع کلی ‌و‌ جزئی، شماره‌گذاری فیش‌ها، استفاده از هر فیش جهت ثبت یک مطلب، آشنایی با انواع فیش های حاضر در بازار، مقایسه تفاوت ها و شباهت های آن، اهداف استفاده از آن ها،  آشنایی با نرم افزارهای فیش نگار و فیش ساز و تفاوت استفاده از آن با روش سنتی و معرفی کتاب ها و سایت های مربوطه از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

 

وی افزود: همچنین در راستای بحث های ذکر شده، مخاطبان در فعالیت کلاسی و تمرین عملی و ارائه یادداشت برداری های کلاسی شرکت کرده و استاد پاسخگوی سؤالات مطرح شده ایشان بوده و راهنمایی لازم را ارائه داد./1309/203/ب1

ارسال نظرات