۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۹۳۳۵۵
حجت الاسلام حسینی قمی:

منافع و کینه‌توزی شخصی برخی موجب انحراف مسلمانان از جریان غدیر غدیر شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انکار غدیر در منابع تاریخی، کلامی، تفسیری،حدیثی و لغتی شیعه و سنی ممکن نیست، گفت: فاصله گرفتن از غدیر ریشه در منافع و کینه‌توزی شخصی عده‌ای با رسول خدا(ص)و حضرت علی (ع) دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني قمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی عصر دیروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه 24 ذی‌الحجه سالروز نزول آیه هل اتی، نزول آیه منزلت در خاتم بخشی حضرت امیر(ع) و روز مباهله است، گفت: هر سه این موضوع به ‌صورت مستقیم مهر تأییدی بر واقعه غدیر است.
 
وی افزود: امکان انکار غدیر وجود ندارد و هیچ مفسری، محدث، متکلم، مورخ و لغت دانی چه شیعه و چه سنی وجود ندارد که بتواند در نوشته‌های خود غدیر را انکار کرده و نسبت به کلمات مولی، خم و غدیر و حجة الوداع بی‌تفاوت باشد.
 
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: سیوطی در تفسیر در المنصور یک واقعه را شرح داده و بیان می‌کند که روزی عده‌ای از علمای یهود سراغ خلیفه دوم رفته و از او می‌پرسند که در کتاب آسمانی شما به ‌روزی اشاره شده که آن را، روز ناامیدی کافران، روز اکمال و اتمام دین و روز رضایت خداوند از دین اسلام است آیا تو می‌دانی آن روز چیست که خلیفه دوم می‌گوید آری و پس از مدتی تفکر می‌گوید که آن روز، روز عرفه است که این موضوع نشانه کینه‌توزی و غرض‌ورزی شخصی برای انکار غدیر است زیرا ویژگی‌های غدیر را در تاریخ اسلام نمی‌توان به هیچ روز دیگری منتقل کرد.
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به آیه 67 سوره مائده ادامه داد: غدیر روزی است که به‌ اندازه رسالت 23 ساله حضرت رسول(ص) اهمیت دارد و همان‌طور که در این آیه بیان‌ شده اکمال رسالت و زحمات 23 ساله حضرت محمد(ص) به ابلاغ پیام غدیر و معین کردن جانشین برای خود بوده که متأسفانه بعضی‌ها این آیه را به ‌عکس معنی کرده و می‌گویند منظور از رسالت در اینجا تنها همان ابلاغ پیام ولایت بوده و ربطی به رسالت 23 ساله پیامبر(ص) ندارد که این نگرش غلط است.
 
وی افزود: علامه شرف‌الدین در مکاتباتی که با شیخ سلیم رییس الازهر مصر داشته در پاسخ به این سؤال شیخ سلیم که می‌پرسد غدیر تنها برای بیان این مطلب بوده که حضرت رسول(ص) دوستدار حضرت امیر(ع) است می‌گوید با کدام منطقی می‌توان توجیه کرد که پیامبر(ص) سه روز در خم منتظر رسیدن حجاج بماند و برای سران آن‌هم نامه ‌نگاری کرده و دستور ساخت یک منبر بدهد که بگوید علی(ع) دوست من است درحالی‌که دوستی حضرت امیر(ع) با پیامبر(ص) بر کسی پوشیده نبود.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علامه شرف‌الدین همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت امیر(ع) در سقیفه به ‌حکم اعتراض نکرد، ادامه داد: حضرت امیر(ع) در آن زمان در سقیفه نبوده و مشغول تدفین بدن مبارک حضرت رسول(ص) بودند ولی پس‌ از آن در موارد زیادی ایشان و حضرت زهرا(س) و حضرت امام حسین(ع) و امام حسین(ع) در بیانات خود به مردم واقعه غدیر را به آن‌ها یادآوری می‌کنند.
 
 
حجت‌الاسلام حسینی قمی با تأکید بر اینکه فاصله میان واقعه غدیر و رحلت حضرت رسول(ص) تنها 70 روز است، تصریح کرد: فاصله تولد علمای بزرگ چهار مذهب بزرگ اهل سنت یعنی حنبلی، مالکی، شافعی و حنفی با حضرت رسول(ص) کمترین آن‌ها 70 سال و بیشترین آن‌ها 150 سال است بنابراین بهتر است به ‌جای دنباله‌روی از این افراد از حضرت علی(ع) پیروی کنیم که در آغوش پیامبر(ص) رشد و نمو یافته‌اند و پیامبر(ص) با دست مبارکشان به ایشان غذا می‌دادند.
 
 
وی یادآور شد: چگونه ممکن است پیامبری که نه ‌تنها مسواک زدن بلکه مدل مسواک زدن را هم به مسلمان آموزش داده و در جزئی‌ترین امور برای آن‌ها تعیین تکلیف کرده ولی در امر حکومت آن‌ها را راهنمایی نکرده باشد و اجازه دهد بعد از او بدون جانشین جامعه اسلامی دچار هرج‌ و مرج شود در حالی‌که خلیفه اول که یک انسان معمولی بود برای اینکه جامعه اسلامی پس از او دچار اختلاف نشود عمر را به جانشینی خود معرفی کرد./968/پ202/ف
ارسال نظرات