۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۹۳۹۳۴
کارشناس مسائل مذهبی:

ترویج عرفان های کاذب، آسیب جدی فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی ترویج عرفان های کاذب را یک آسیب جدی فرهنگی دانست و گفت: ترویج این گونه مسائل در جامعه از طرفی نشان دهنده تهاجم فرهنگی دشمن و از سوی دیگر نشان دهنده معضلات فرهنگی جامعه است.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، صبح امروز در مسجد امام موسی کاظم شهرضا ترویج عرفان های کاذب را یک آسیب جدی فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: ترویج این گونه مسائل در جامعه از طرفی نشان دهنده تهاجم فرهنگی دشمن و از سوی دیگر نشان دهنده معضلات فرهنگی جامعه است.

 

وی در ادامه افزود: در اینکه دشمنان ما به دنبال ایجاد مانع در برابر حرکت انقلابی مردم ما هستند و برای تحقق این نیت خود از هیچ اقدامی فرو گذار نکرده اند، شکی نیست، اما آگاهی ما نیز در خنثی کردن این جریان نقش بسزایی دارد.

 

کارشناس مسائل مذهبی اذعان کرد: گروهی از افراد به شیطان پرستی یا مواردی مثل آن گرایش پیدا می کنند در حالی که این افراد اگر تنها عقل خود را ملاک قرار دهند به اشتباه خود پی می برند، زیرا شیطان موجودی است که همواره در تمامی ادیان و مذاهب، کتاب های داستان و حتی فرهنگ های بومی و در تمام دنیا مذمت شده است؛ ان وقت گروهی منفور ترین موجود عالم آفرینش را ستایش می کنند.

 

حجت الاسلام جاوری تأکید کرد: شیوه های نا صحیح عبادی که در برخی از عرفان های کاذب آورده شده است، گواه غلط بودن آن هاست، اما باز هم آثاری از نمادهای آن را لباس های برخی جوانان مشاهده می کنیم.

 

وی بی توجهی جامعه به مطالعه و دانش های اجتماعی به ویژه علوم اسلامی و انسانی را زمینه ساز ترویج عقاید خرافی و باطب در جوامع برشمرد و گفت: دین اسلام عقل را عامل محوری و تأثیر گذاری در مناسبات اجتماعی می داند و از مردم می خواهد با تکیه بر این عامل، رفتارهای خود را نتظیم کنند؛ ارزش اسلام برای عقل به اندازه این است که، از آن به عنوان رسول باطنی یاد می کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: همه ما باید بدانیم، بر اساس آموزه های اسلامی، قبل از مطالعه و کسب دانش درباره هر موضوعی، ورود به آن جایز نیست؛ ما به عنوان یک مسلمان که در دینمان بر علم و دانش تأکید شده، نباید بدون آگاهی در جناح بندی های سیاسی، طرفداری از مکتب های هنری، حمایت از اشخاص و گروه ها و حتی جانب داری از رشته های علمی و تخصصی وارد شویم.

 

حجت الاسلام جاوری عنوان کرد: شیوه های زندگی علما و دانشمندان ما از گذشته های دور تاکنون، بر مبنای تقلید از اصول عقلی و تبعیت از دستورات دین انجام شده و این شیوه باید امروز هم مد نظر ما باشد.

 

وی تصریح کرد: رفتار دینی مستلزم جذف هیچ یک از امیال نفسانی یا انجام هیچ اقدام ضد عقلی نیست، بنابراین افراد باید با مطالعه متون دینی نظیر قرآن و تدبر در آن، بر اساس آن عمل کنند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در پایان، عدم توجه جامعه به افزایش اطلاعات و آگاهی های مفید را عامل مخرب فرهنگ و اجتماعی برشمرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد مردم به جای تلاش برای افزایش آگاهی و معلومات خود به امور غیر ضروری توجه می کنند و این در حالی است که اسلام بر لزوم آگاهی قبل از هر اقدامی تأکید می کند./868/202/ب1

ارسال نظرات