۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۹۴۱۷۰
معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین:

وعاظ، شعرا و مادحین پیام و محتوای عاشورا به جامعه منتقل کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین با تاکید بر این‌که شرکت در عزای امام حسین(ع) توفیقی است از جانب خداوند، گفت: امام زمان(عج) در مجلس عزای مخلصانه شرکت می‌کند.
حجت الاسلام عباس نظري .png حجت الاسلام عباس نظري

حجت‌الاسلام عباس نظری، معاون امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به لزوم آمادگی برای ماه محرم و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: امام جواد(ع) می‌فرمایند که یکی از نشانه‌های مؤمن این است که از طرف خداوند توفیقی برای او در انجام کارهای نیک باشد.

 

شرکت در عزای اباعبدالله توفیقی است از جانب خداوند

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین بحث عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) از جمله اعمال پسندیده‌ای است که در پرونده افراد معتقد به امامت و ولایت ثبت و ضبط می‌شود.

 

معاون امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به چگونگی درک عزاداری اباعبدالله(ع) اظهار کرد: اگر می‌خواهیم عزاداری امام حسین(ع) را به معنای واقعی درک کنیم باید خودمان را با سیره و روش زندگی این امام بزرگوار تطبیق دهیم.

 

شیعه واقعی کسی است که پا جای پای امام خود بگذارد

این مسؤول با تاکید بر این‌که شیعه واقعی کسی است که پا جای پای امام خود بگذارد و با اشاره به نحوه عزاداری ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: با نگاه به تاریخ می‌بینیم که امامان بزرگوار در ایام محرم محزون و غمگین می‌شدند و در مصیبت امام حسین(ع) گریان بودند.

 

حجت‌الاسلام نظری در ادامه افزود: یکی از روش‌های آمادگی برای محرم، نزدیکی به سیره زندگی اباعبدالله‌(ع) است و این‌که تمامی کارهای ما برای خدا باشد و اخلاص در عمل را سرلوحه زندگی خود دهیم چراکه فلسفه عاشورا نیز بر همین اساس است.

 

گسترش عزاداری‌ها واهمه دشمن را زیاد می‌کند

وی با اشاره به رعایت شور و شعور در عزای حسینی عنوان کرد: عاشورا یک بُعد احساسی و یک بُعد حماسی دارد که گریه، روضه و تعزیه همان جنبه احساسی عاشورا را تداعی می‌کند.

 

معاون امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این‌که باید شور حسینی را نیز به شکل مطلوب در جامعه گسترش دهیم، ابراز کرد: هر قدر روضه‌ و عزاداری‌ها بیشتر شود واهمه دشمن نیز بیشتر می‌شود.

 

این مسؤول در ادامه به جنبه حماسی عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا باید امام حسین(ع) و اصحاب ایشان را بشناسیم و در امام‌شناسی نیز باید به آرمان‌ها و اهداف امام ایمان داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام نظری اضافه کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطبه‌ها و سخنرانی‌هایی داشتند که می‌تواند نقشه راه شیعیان و جهان اسلام باشد.

 

وی با اشاره به افرادی که به دنبال امام شناسی هستند، تاکید کرد: نخست باید اهداف امام را بشناسیم و سپس آن‌ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده‌ کنیم.

 

دشمن برای تمام مسائل فرهنگی مسلمانان و شیعیان برنامه دارد

این کارشناس فرهنگی با بیان این‌که وظیفه وعاظ، روحانیون، مداحان، نویسندگان و شعرای آیینی بسیار سنگین است، گفت: چرا که این افراد موظف هستند پیام و محتوای عاشورا به جامعه منتقل کنند.

 

حجت‌الاسلام نظری با تاکید بر این‌که دشمن برای تمام مسائل فرهنگی مسلمانان و شیعیان برنامه دارد، عنوان کرد: نظریه‌پردازان بر این باور هستند که شیعه دو بال دارد بال سبز مهدویت و بال سرخ عاشورا که با آن‌ها در افق‌های بالا پرواز می‌کند.

 

وی افزود: بال سبز مهدویت امید می‌دهد و بال سرخ عاشورا یک فرهنگ حماسی تاثیرگذار است که دشمن برای مقابله با این دو وهابیت در سنی و بهائیت در شیعه را بوجود آورده است.

 

گاهی عزاداری‌هایی برگزار می‌شود که بیشتر مدنظر غربی‌ها است

معاون امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین به نفوذ جریان‌های آسیب‌زا و انحرافی در عزاداری‌های محرم اشاره کرد و یادآور شد: گاهی در گوشه و کنار این شهر عزاداری‌هایی برگزار می‌شود که بیشتر مدنظر غربی‌ها است تا مورد رضایت ائمه‌اطهار(ع).

 

این مسؤول اضافه کرد: در بعضی موارد محتوای اشعار بسیار بی‌معنا و بی‌تاثیر بوده و حمل علامت و شمایلی که فقط جذابیت دارد تا محتوا، ما را از عزای حسینی دور می‌کند.

 

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شامل این حدیث باشیم که هر کس قطره‌ای اشک در رثای امام حسین(ع) بریزد بهشت بر او واجب می‌شود باید عزاداری مخلصانه و بامعرفت داشته باشیم.

 

این کارشناس فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر عزاداری خالصانه و در راستای قرب الهی داشته باشیم امام زمان(عج) و حضرت زهرا(س) نیز در آن شرکت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام نظری در پایان گفت: عزداری و سوگواری برای ائمه(ع) یک امر مستحب است و نباید یک عمل مستحب موجب گناه شود چراکه خداوند در روز قیامت ابتدا از واجبات سؤال می‌پرسند./955/302/ب3

ارسال نظرات