۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۲۹۴۲۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

اعمال منکر را توجیه نکنیم/ مردم اهتمام بیشتری به انجام کارهای خیر داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر این‌که باید معروف و منکر را بشناسیم، گفت: در برخی موارد در انجام امر به معروف درگیر منکر می‌شویم و گاهی منکر خود را با همرنگ جماعت شدن توجیه می‌کنیم؛ هر عمل زشتی را که دیگران انجام دادند دلیل بر این نیست که ما هم آن عمل را انجام دهیم.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور عصر امروز در نخستین روز از ضبط برنامه‌ درس‌هایی از قرآن در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به این‌که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است، گفت: این واجب فراموش شده نقش بسیار مهی در جامعه دارد.

 

وی با بیان این‌که عده‌ای می‌گویند فرزندان ما کاهل در نماز هستند، اظهار کرد: برای امر به معروف در این موارد به افرادی بگویید که فرزندان شما آن‌ها را دوست داشته و قبول دارند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر این‌که در قرآن کریم می‎‌فرماید که ما قرآن را به کسانی دادیم که در راه خدا زجر کشیده و سختی‌ها را تحمل کردند، خاطرنشان کرد: افرادی همانند شهید رجایی و ابوترابی‌ها برای انجام کار خیز منتظر جمعیت نبودند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) افزود: در راه حق نگویید من تنها هستم، گاهی افراد مأیوس می‎شوند هیچ وقت نگوییم من امر به معروف کردم اما تأثیر نداشته است.

 

وی تأکید کرد: نه از مردم مأیوس شویم، نه از خود و نه از خدا؛ گاهی عوام چیزهایی را می‌فهمند که دانشگاه رفته‌ها و حوزه رفته‌ها در درک آن عاجز هستند.

 

مردم جرأت ندارند برای کار خیر پیش‌‍‌قدم شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که حکومت به معنای اداره کردن براساس تعقل است و تحکم در اسلام نیست، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست خود طرف عمل‌کننده باشد.

 

وی تأکید کرد: اگر امروز از من بپرسند مشکل امروز جامعه چیست با صراحت می‌گویم این‌که مردم جرأت ندارند برای کار خیر پیش‌‍قدم شوند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: قیام امام حسین(ع) نیز به این دلیل اتفاق افتاد که مردم دلشان با امام بود اما جرأت این‌که به ایشان بپوندند را نداشتند تا این‌که خون امام حسین(ع) بر زمین ریخت و پس از آن توابین به خون‌خواهی امام خود برخواستند.

 

این مسؤول با بیان این‌که خیلی کارها را فکر می‌کنیم که معروف است، اظهار کرد: سیاه کردن مسجد برای محرم نباید با زدن صدها میخ به دیوار مسجد انجام شود بهتر است از قبل به فکر این موضوع باشیم و قلابی را در دیوار برای این کار در نظر بگیرم.

 

گاهی منکر خود را با همرنگ جماعت شدن توجیه می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: در زمان انتخابات تبلیغات گسترده و با حجم بالایی را شاهد هستیم و این منکری است که باید ترک شود.

 

وی با تأکید بر این‌که باید معروف و منکر را بشناسیم، خاطرنشان کرد: در برخی موارد در انجام امر به معروف درگیر منکر می‌شویم و گاهی منکر خود را با همرنگ جماعت شدن توجیه می‌کنیم؛ هر عمل زشتی را که دیگران انجام دادند دلیل بر این نیست که ما هم آن عمل را انجام دهیم.

 

بی‌تفاوتی در جامعه اسلامی خوب نیست

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر این‌که خیلی وقت‌ها دولت می‌تواند خیلی از معروفات را گسترش دهد، تصریح کرد: برخی از مشکلات ما بر سر قانون‌هاست، قانون‌های ما در برخی موارد ایراداتی دارد که انسان‌های بی‌دین راحت قانون را دور می‌زنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که ما عاشق عزاداری هستیم و باید این عشق را نیز حفظ کنیم، گفت: ما که برای اهل بیت(ع) گریه می‌کنیم باید سایر اعمال خودمان را هم درست کنیم.

 

وی در پایان با تأکید بر این‌که در جامعه اسلامی بی‌تفاوتی خوب نیست، گفت: مسلمان کسی است که مشکل مسلمانان دیگر مشکل او باشد./955/202/ب2

ارسال نظرات