۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۲۹۴۵۰۱
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

تعقیب مقصران حادثه منا از سوی قوه قضاییه/ صدور حکم جیسون رضاییان

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در رابطه با فاجعه منا، گفت: روابط بین الملل قوه قضاییه، دولت و وزارت امور خارجه با هم افزایی با سایر کشورهای اسلامی به جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگواری مانند فاجعه منا و تعقیب افراد مقصر وارد عمل می شوند.
حجت الاسلام محسني اژه اي حجت الاسلام محسني اژه اي حجت الاسلام محسني اژه اي حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: فاجعه‌ای که در عید قربان اتفاق افتاد جنایت بزرگی بود، بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های مصیبت دیده نمی‌توانند از این غم رهایی یابند.

 

وی افزود: از روزهای اول آن فاجعه دادستان کل کشور در مقام تعقیب و بررسی موضوع وارد عمل شد و در دادگستر تهران برای افرادی که شکایت دارند اقداماتی صورت گرفت.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به تعداد شاکیان این فاجعه، تصریح کرد: تاکنون افراد زیادی مراجعه نکرده‌اند، زیرا تعدادی از آنان هنور از سفر برنگشته و کسانی که در کشور حضور دارند هنوز فرصت شکایت پیدا نکرده‌اند ولی برخی به شکل تلفنی شکایت خود را اعلام کرده اند و تعداد معدودی نیز به صورت کتبی شکایت خود را مطرح کردند، البته وضعیت مفقودین این فاجعه در آینده مشخص خواهد شد.


 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به موضوع پیگیری مقصرین فاجعه منا، اظهار داشت: روابط بین الملل قوه قضاییه، دولت و وزارت امور خارجه در تلاش اند توسط هم افزایی با سایر کشورهای اسلامی به جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگواری مانند فاجعه منا و تعقیب افراد مقصر وارد عمل شوند، انتظار داریم جوامع بین المللی و افرادی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند اقدام موثری را در این زمینه انجام دهند.

 

حجت‌الاسلام اژه ای با اشاره به وضعیت پرونده جیسون رضاییان، ابراز داشت: حکم این پرونده صادر شده ولی این حکم قابل اعتراض است، هنوز زمان اعتراض این شخص به اتمام نرسیده، دادگاه منتظر اعتراض وی تا زمان معین خواهد بود و اگر اعتراضی صورت نگیرد حکم وی قطعی خواهد شد.

 

تشخیص علنی بودن دادگاه برعهده قاضی است
حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ادامه دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی برگزار می‌شود، اظهار داشت: تشخیص این موضوع برعهده قاضی پرونده است، اصل بر علنی بودن همه پرونده‌ها بوده اما در مواردی قانون تشخیص موضوع را برعهده دادگاه قرار داده است.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد شکایت احمدی نژاد از جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت فعلی، تاکید کرد: شکایت اقای احمدی نژاد به دادسرا رسیده است و در این موضوع از دو طرف برای پاسخگویی دعوت می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به وضعیت پرونده زمین خواری فرودگاه قشم، تصریح کرد: رییس دادگستری هرمزگان در مورد این پرونده توضیحاتی را ارائه کرده‌اند، برای این پرونده کیفر خواست صادر شده و به دادگاه ارجاع شده است و به آن رسیدگی خواهد شد، البته در این پرونده به قرار قبلی اعتراض شد و پس از اعمال ماده 18 قبول و آن پرونده مجددا رسیدگی و برای آن کیفر خواست صادر شده است.

 

حجت الاسلام  محسنی اژه ای  با اشاره به پرونده برادران روزچنگ، ابراز داشت: ادامه رسیدگی به این پرونده چهارشنبه همین هفته انجام می‌شود و جلسات رسیدگی به پرونده ادامه خواهد داشت.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رییس بانک مرکزی و سه وزیر در پرونده بابک زنجانی  متهم قلمداد می شوند یا مطلع، تصریح کرد: هرکسی که مطلع باشد یا متهم تحت عنوان خود آن به وضعیت او رسیدگی می‌شود، این افراد بنا برخواسته خود برای پاسخگویی حاضر شدند، از رسانه ها و مردم توقع داریم برای این اقدامات زود قضاوت نکنند.

 

ظرفیت زندان بزرگ تهران افزایش می یابد
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زندان بزرگ تهران فاقد امکانات بوده و گنجایش زندانیان بیشتری را ندارد، گفت: زندان بزرگ ظرفیت خوبی دارد و تلاش می‌شود که با کمک دولت برای تجهیز این زندان اقداماتی صورت گیرد، البته قسمتی از زندان بزرگ تهران تجهیز شده و به اندازه آن زندانی به آنجا منتقل شده است، در شش ماه سال جاری تلاش بر این است  به کمک دولت بخش‌های دیگر تجهیز شده تا زندانیان بیشتری به آنجا منتقل شوند.

 

وی در پاسخ با اشاره به پرونده حمید بقایی، گفت: به وکیل و آقای بقایی اتهامات تفهیم شده ولی از بیان جزییات بیشتر آن معذوریم.

 

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی خبرنگاران در رابطه با یکی از موارد اتهام پرونده بابک زنجانی که کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی است، ابراز داشت: کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی یکی از اتهامات وی است و همچنین کلاهبرداری از یک شخص دیگر، در این موضوع اگر از فردی کلاهبرداری شود به این معنا نیست که آن شخصی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته مرتکب جرم شده است.

 

در صورت واضح بودن تخلف، مدعی العموم اقدام خواهد کرد
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضا در رابطه با موضوع آلودگی آب های مزارع اقدامی انجام می دهد، اظهار داشت: مردم و دستگاه ها باید در جلوگیری از آلودگی مزارع اقدام کنند، دستگاه های متولی این امور نیز مسؤولیت ویژه دارند، اگر در مواردی تخلف صورت گیرد مدعی العموم می تواند وارد موضوع شود، سازمان محیط زیست و هر دستگاه دیگر در این موارد نیز باید وارد عمل شوند، اگر ایجاد آلودگی واضح باشد مدعی العموم بدون نیاز به تایید کارشناس می تواند وارد پرونده شده و اقدام کند، اگر آب آلوده از سوی افراد و یا کارخانه ای وارد مزارع شود قابل اغماض نخواهد بود.

 

دولت به اختلاف وزارت بهداشت و سازمان استاندارد پایان دهد
وی در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا در رابطه با سلامت غذایی برخی مواد که از سوی وزارت بهداشت، غیر بهداشتی قلمداد شده ولی دارای علامت استاندارد هستند، تاکید کرد: این موضوع مربوط به دولت بوده و از سوی آنان باید پیگیری شود، اگر وزارت خانه یا سازمان استاندارد عمل اشتباهی انجام دادند باید از طرف دولت اقدام آنان بررسی و به مردم اعلام شود.

 

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال اینکه آیا خبر فروش مؤسسه میزان به متقاضیان صحیح است، خاطرنشان کرد: ستادی برای پیگیری این موارد تشکیل شده و بر اساس تصمیم گیری ها قرار بر این است که اگر موسسه ای بتواند خود را با قوانین موجود مطابقت دهد می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و در غیر اینصورت یا تعطیل می شود و در مواردی در بانک های دیگر ادغام می گردد، واگذاری نیز امکن پذیر است ولی در رابطه با این موسسه بنده اطلاعی ندارم.

 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در پرونده آقای جهانگیری عنوان جرم وی چیست، تصریح کرد: هرشخصی براساس موارد اتهامی خود ممکن است عناوین جرمی مختلفی داشته باشد، ممکن است عنوان تخلف در مسیر بررسی توسط دادگاه و یا دادسرا تغییر یابد، در این پرونده عناوین مختلفی وجود دارد.

 

حجت الاسلام اژه ای در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: نفوذ دشمن در کشور از دو روش امکان پذیر است، نفوذ از طریق جاسوسی افراد یکی از این راه ها است، عده ای دیگر هستند که زمینه را برای پیشبرد اهداف دشمن فراهم می کنند و البته ضرر این افراد از جاسوسان اصطلاحی نیز بیشتر است، اقدامات این افراد این‌گونه نیست که اطلاعات را به نحو محرمانه به دست آنان برساند اما آنها بستری را برای نفوذ دشمن در کشور فراهم می کنند.
 

وی افزود: برخی سعی می کنند قدرت دشمن را به رخ دوست بکشند، قدرت او را بزرگ نشان داده تا مردم بترسند، کسانی هستند که دشمنی دشمن را کم جلوه داده و سعی می کنند جنایت ها و خیانت های دشمن در گذشته به فراموشی سپره شود.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات امریکا علیه ملت ایران، تصریح کرد: امریکا از کودتای 28 مرداد تاکنون جنایات بسیاری را بر مردم ایران وارد کرده، برخی سعی می کنند قدرت مردم را کمرنگ جلوه دهند، این امر کلی است و من به هیچ وجه وزیر امور خارجه را مد نظر نداشتم.

 

وی ادامه داد: در کشور جاسوس و چنین افرادی که از جاسوس ضرر بیشتری به کشور وارد می کنند حضور دارند و تصور نمی کنم فردی منکر وجود این افراد باشند، در اوایل ایجاد وزارت اطلاعات در سالهای 65 تا 67 برخی قصد نامگذاری این افراد را داشتند و به این افراد جاسوسان تبعی می گفتند.


 
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا در رابطه با قانون رسیدگی به اموال مسؤولان چه اقدامی انجام داده است، اظهار داشت: این قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعلا نهایی نشده و اگر این اتفاق بیافتد دستگاه قضا به وظیفه خود عمل خواهد کرد./811/پ201/ج

ارسال نظرات