۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۲۵۱۵
آصفی:

غرب و آمریکا از حوادث پاریس عبرت بگیرند/ دولت درباره حادثه ضاحیه دیر موضع گرفت

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان موضع گیری دولت و رییس جمهور در خصوص حادثه تروریستی ضاحیه بیروت را دیر هنگام توصیف کرد و از غرب و آمریکا خواست دست از سیاست یک بام و دو هوا در مقابله با تروریسم بردارند.
پاريس پاريس پاريس حميدرضا آصفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حمیدرضا آصفی دیپلمات با سابقه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که با هدف تحلیل و بررسی حوادث تروریستی پاریس از شبکه دوم سیما به صورت زنده پخش شد، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران اقدام تروریستی پاریس را محکوم کرد و این کار اقدام بجایی بود، گفت: ما قربانی حوادث تروریستی هستیم و بیش از هر دولت و کشوری در این راه قربانی داده ایم.
 
وی با بیان این که این حادثه در هاله ای از ابهام است، گفت: هر کدام از تحلیل ها را داشته باشیم در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی شود؛ اگر فرض کنیم که مربوط به داعش است، این اقدام اول نبود، در ضاحیه و قبل از آن در عراق چنین کاری را کردند.
 
آصفی با بیان این که فرانسه قلب اروپا به حساب می آید و رسانه ها بیشتر از آن استفاده می کنند، گفت: حادثه ضاحیه با وجود این که کشته و زخمی های بسیاری داشت، در محاق رفت، داعش فرانسه را انتخاب کرد به دلیل این که قلب اروپا و یک کشور چند فرهنگی است و رفت و آمد و تردد به این کشور آسان تر است و کانون رسانه ها به حساب می آید.
 
آصفی در ادامه با بیان این که این اقدام یک طراحی پیچیده و برنامه ریزی شده بود، گفت: تصور من این است که در عرصه میدان در سوریه داعش به توفیقات دیگری نایل نشد، حداقل این است که پیشروی های شان متوقف شد و عرصه به دست نیروهای مردمی و دولت افتاد.
 
وی بیان کرد: داعشی ها در شرایط استیصال دست به این اقدام زدند، در سوریه در موضع عقب نشینی هستند، به همین دلیل در لبنان و فرانسه خواستند با این عملیات ها میدان را عوض کنند و و روحیه ای به نیروهای خود بدهند.
 
وی با بیان این که چه شد داعش به صورت غول درآمد، چه کسانی حمایت و تجهیزش کردند که الان به جان خودشان افتاده است، گفت: حوادث تروریستی در قلب فرانسه نشان دهنده قدرت داعش نیست، بلکه من این حوادث را نشانه استیصال و درماندگی این گروه تروریستی می دانم.
 
آصفی با بیان این که ترور با برنامه ریزی می تواند هر کجا یک ضربه بزند، گفت: این حادثه البته نشانه ضعف اطلاعاتی فرانسوی ها است که البته از جهت امنیتی نیز بسیار قوی هستند.
 
 
وی درباره چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از حکومت بشار اسد، گفت: آقای اسد در یک انتخابات قانونی با مشارکت بالای مردمی برنده شد، جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی سوریه باید دفاع می کرد و این کار را کرد، حتی اگر فردی غیر از بشار اسد برنده می شد ما باید از او حمایت می کردیم.
 
وی تصریح کرد: برخی از کشورهایی که متعرض آقای اسد و حکومت وی بودند خودشان از طریق انتخابات روی کار نیامده بودند و این از لطایف و عجایب روزگار است.
 
آصفی بیان داشت: سعودی ها که این قدر اصرار می کنند اسد نباشد چگونه سر کار آمده اند؛ داعش را چه کسانی و با پول چه کشورهایی ایجاد کرده اند، آیا بدون پول برخی کشورهای منطقه ایجاد شده، این کشورها باید پاسخگو باشند.
 
وی اظهار داشت: در اجلاس های آتی درباره بحران سوریه یکی از مسائلی که باید بحث شود، این است که برخی دولت ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.
 
مجری برنامه از آصفی پرسید برخی درباره موضع دیرهنگام دولت و رییس جمهور درباره حادثه ضاحیه انتقاداتی را دارند، شما در این باره چه نظری دارید، تصریح کرد: به نظرم ما یک خورده تاخیر داشتیم، البته وزارت خارجه محکوم کرد اما شاید لازم بود در سطح بالاتر زودتر از این محکوم می شد.
 
آصفی با تاکید بر این که غرب و آمریکا باید از سیاست یک بام و هوای خود دست بکشند، یادآورشد: داعش و گروه های تروریستی از وضعیت ناپایداری و جنگ و خونریزی سوء استفاده می کند.
 
سخنگوی اسبق وزارت خارجه افزود: باید به دولت مستقر سوریه کمک کرد تا بشود جلوی تروریسم را گرفت، امیدوارم این حادثه درسی برای غرب و آمریکا باشد تا با مساله ترور و تروریسم غیر تبعیض آمیز برخورد کنند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات