۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۰۵۳۵۷

چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان با عنوان «رحمانیت» با حضور بیش از 250 نفر از زنان و بانوان از ادیان مختلف مسیحی، یهودی، مسلمان، بودیسم در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
چهارمين همايش ديالوگ بين الادياني زنان در مرکز اسلامي هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا، چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان با عنوان «رحمانیت» روز شنبه 14 نوامبر 2015 از ساعت 9:30 الی 17 با حضور بیش از 250 نفر از زنان و بانوان از ادیان مختلف مسیحی، یهودی، مسلمان، بودیسم و از شاخه های کاتولیک، اوانگلیش، پروتستان، شیعیان و اهل سنت، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار أ.

 

این همایش که در سالهای اخیر در کلیسا تشکیل می­شد، امسال برای اوّلین بار در فضای عبادت مسلمانان و مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

 

در این همایش شرکت کنندگان ابتدا از فضای زیبای معماری مسجد امام علی(ع) بازدید نمودند و در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با فعّالیت­های مرکز اسلامی هامبورگ و بخش دیالوگ آکادمی اسلامی آلمان برای آنان ارائه گردید و سپس همایش به طور رسمی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید که اشاره به رحمانیت خداوند داشت، آغاز گردید.

 

این همایش شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی در رابطه با «رحمانیت از منظر ادیان مختلف» میزگرد، پرسش و پاسخ و نیزکارگاه­های مختلف با عناوین زیر بود:

 

1ـ کارگاه کمک و همیاری (برای پناهجویان، ایتام، بی خانمانان، بیماران و ...)

 2ـ کارگاه رحمانیت پیامبران

 3ـ پول یا محبّت؟ در دورانی که ملاک ارزش­گذاری همه چیز پول و مادّیات شده است، رحمانیت چگونه می­تواند توسعه یابد؟

 4ـ رحمانیت و زن از نگاه اسلام و مسیحیت

 5ـ چگونه می توانیم رحمانیت را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم؟

 6ـ رحمت و عدالت؛ یک تناقض؟!

 

سخنرانان ویژه افتتاحیه این همایش آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، یکی از اهداف برگزاری اینگونه دیالوگ­ها را توجه به مشترکات همه ادیان الهی بیان نموده و افزودند: نکته مهم این است که مشترکات میان ادیان شناحته شود و بر اساس آن تلاش شود که در مقام عمل به نفع پیروان همه ادیان و مذاهب رفتار شود و به لحاظ عملی منافع همه ادیان در نظر گرفته شود. به عنوان مقدمه اشاره می شود که آفرینش و حقیقت عالم و آدم بر اساس محبت و عشق قرار داده شده است؛ چنانکه ابن سینا نیز در رساله اش با نام «عشق در هستی» به آن اشاره می کند و می گوید عشق سراسر هستی را فرا گرفته است و خداوند بر اساس عشق و محبت عالم هستی را آفریده است. آغاز و مبدأ محبت و عشق از جانب خداوند است و بشر نیز باید بکوشد این عشق و محبت را حفظ نماید «یُحِبّهم و یحبّونه».

 

در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی، همواره از رحمت، رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش کرده اند تا امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. لذا وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر نمایند تا انسان ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

 

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیّت صلح و امنیّت از دیدگاه اسلام، اظهار داشتند: آنچه از آموزه­های قرآن به دست می آید اینست که اسلام 3 نوع صلح را آموزش می دهد: 1. صلح با خود 2. صلح با دیگران 3. صلح با خدا.

 

اگر صلح و آشتی با خود، دیگران و خدا تحقق یابد صلح، امنیت و آرامش حقیقی در جامعه بشری تامین خواهد شد. مشکلاتی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه است به واسطه حرکت برخلاف صلح است و هرچه مقدار قهر با خود، با دیگران و خدا بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

 

پیام مهم قرآن اینست که همه روابط بشری یعنی رابطه با خود، دیگران، خدای متعال و آموزه های او و حتی ارتباط انسان با محیط زیست باید بر اساس رحمت و مهربانی باشد. قرآن کریم، پیامبر اسلام را رحمتی برای جهانی می داند و می فرماید: «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین» در ادعیه مسلمانان نیز برای شفای همه مریض ها، از بین رفتن فقر همه فقرا و ... دعا می شود. «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ، اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ»

 

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه در پایان سخنان خویش در واکنش به حملات تروریستی انجام پذیرفته در لبنان و فرانسه، ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات غیر انسانی اظهار داشتند: به عنوان ریاست اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه اتفاق اخیر فرانسه را که باعث کشته شدن بیش از 150 نفر انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از 200 نفر شده و نیز اتفاق مشابهی که پنجشنبه شب گذشته در بیروت به وقوع پیوست، را به شدت محکوم می نماییم.

 

متأسّفانه امروزه برخی در قالب­ گروه­های سازمان یافته همچون داعش به نام دین با ایجاد فتنه مذهبی در صددند که شکل واقعی دین را وارونه کنند و از دین که بر اساس رحمت مطلقه ­ی خدای متعال بر پیامبری که رحمتٌ للعالمین است، نازل شده، تصویری خشن، رعب آور و نفرت انگیز ارائه نمایند. بی شک اعمال شرم آور این جماعت که با هیچ قانون الهی و بشری سازگاری ندارد، به حکم عقل و شرع مقدّس اسلام، حرام می­باشد.

 

لذا جنایات فجیع صورت گرفته در بیروت، پاریس و دیگر نقاط دنیا که باز هم متأسّفانه توسط عناصر مشکوک و جاهل و به نام اسلام صورت می­گیرد، به نظر هر انسان منصفی محکوم است و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.

 

نکته مهم این است که در رابطه با این گونه حوادث نباید فقط ابراز تاسف نمود؛ چراکه ابراز تاسف باعث کم شدن این گونه حرکت­های خشونت آمیز نمی شود؛ بلکه باید از مجامع بین المللی و صاحبان قدرت به طور قاطع خواست که با ترور و تروریسم مقابله نموده و برای از بین بردن صحنه گردانان اصلی این نوع جریانات و کسانی که در پشت پرده، اینگونه حرکتهای تروریستی را طراحی و مدیریت می کنند تلاش نمایند. بالاخره باید بررسی شود این همه سلاح و قدرت، برای انجام این جنایت های تروریستی از کجا و با کدام پول در اختیار این افراد قرار گرفته است؟

 و بسیاری از سوالات دیگر که باید به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. مجامع بین المللی باید به صورت عملی و بدون آنکه به شعار بسنده کنند با این گونه حرکت­ها برخورد کنند. در این بین متاسفانه برخی از رسانه های خبری نیز به شکل تبعیض آمیز عمل می­کنند. این دسته از خبرگزاری ها برخی اخبار و حوادث را بسیار جنجالی و پررنگ منعکس می کنند، امّا از سوی دیگر به واسطه توجّه به منافع استکباری، ترس و نیز تملّق و چاپلوسی صاحبان قدرت، حوادثی دیگر از آن دست را بایکوت خبری کرده و علی رغم اینکه دانستن حق مردم است، سکوت می نمایند.

 

از دیگر سخنرانان این همایش سرکار خانم جهانگیری بودند. ایشان سخنرانی خود را در قالب موضوعات «خدای متعال منشأ رحمانیت عالم، قرآن و رحمت پروردگار، رحمت الهی و آغاز و انجام خلقت، معنای رحمت، اقسام رحمت الهی، زن مظهر رحمانیت، جایگاه زن در دوران جاهلیت، زن و جوامع متمدن، جایگاه و منزلت زن در اسلام، رحمت در میان زن و شوهر، جایگاه رحمت در وجود و نهاد زنان» ارائه نمودند.

 

ایشان در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در اسلام افزودند: اساس اجتماع را خانواده تشکیل می­دهد و محور اصلی خانواده، وجود مودّت و رحمت میان زن و مرد است که نتیجه آن رابطه ای تنگاتنگ و تکمیل کننده است. با این حال در این تکمیل کنندگی راه عاطفه و مهر و رحمت بسیار کارساز است و زن این راه را بهتر درک می کند و عهده دار اصلی این مهم است. به طور قطع دیدگاه اسلامی دربارۀ زن را می­توان دیدگاهی مترقّی و در عین حال متعادل دانست. اسلام زن را همچون مرد، انسان می­داند که سه ویژگی مهم انسانی یعنی اختیار، مسئوولیت پذیری و توان ارتقاء و کمال را داراست و همانند مرد از امکانات رشد و کمال برخوردار است.

 

بدون شک بُعد رحمانی و عاطفی در زنان نیرومندتر از مردان است. طبق تحقیقات و تصدیق کارشناسان، احساسات، عواطف و مهربانی زنان بسیار قوی­تر و شکوفاتر از مردان است. این قوّت بعد رحمانی و عاطفی موهبت و ضرورتی اجتناب ناپذیز است برای مسئولیت های خطیری چون فرزند داری، تربیت و خانواده داری. بدون شک بعد رحمانی زن در تکوین شخصیت فرزندان و سالم سازی، تعادل و ثبات محیط خانواده و گرمی آن نقش اساسی دارد. از اینروست که زنان به عنوان مربی اصلی تربیت فرزندان و حامی همسران تن به هدایت عاطفه می­ دهند و به زندگی خانوادگی گرمی و لطافت می­بخشند. زن تابش رحمت الهی را در قلب خود دارد و مظهر جمال الهی است و لذا غلبه رأفت و رحمت در زنان بیش از مردان است. آسایش و آرامش زندگی به وسیله محور خانه یعنی بانوی خانه محقق می­شود و از همین روست که به خانه «مسکن» یعنی محل سکونت و آرامش می گویند و سکونت داری این مَسکن با زن است.

 

شایان ذکر است در میزگردهای عصر این همایش که در سالن­های مختلف مرکز برگزار گردید مطالب ذیل بیان گردید: سرکار خانم مشرقی، مسئول بخش بانوان مرکز اسلامی = از حضرت محمد(ص) نقل شده که فرمودند: « کسیکه مهربان است می داند مهر، محبت و مهربانی چیست؛ چراکه نسبت به دیگران رحمت و مهربانی دارد؛ لذا مهربان باشید تا خداوند نیز با شما رئوف و مهربان باشد.» باید دانست که بر اساس آموزه های همه ادیان ابراهیمی رحمانیت خداوند بالاتر از عدالت اوست و دانستن این امر راهی پر از امید برای انسان ها باز می کند برای بازگشت آدمیان از بدی و پلیدی به سوی نور و رحمت.

 

 خانم اشمیت = همه ادیان نوری هستند برای هدایت انسان ها و پیامبران والامقام توصیف کننده اوصاف و ویژگی های فروان خداوند مثل محبت، بخشش، عدالت و ... در روی زمین می­باشند. محبت الهی انسان را به همدردی، شجاعت و خدمت به انسانیت دعوت می­کند. هدف از انجام هر کاری می تواند گسترش رحمانیت و نیز جلب رحمانیت باشد. آدمی باید رحمانیتی را که برای دیگران خوب و سازنده است انتخاب نماید و با خیرخواهی برای همنوعان باعث تداوم و تکامل انسانیت شود. در کتاب مقدس انجیل آمده است، کسانی که محبت می کنند خداوند نیز به آنها رحمت می کند. در کاتولیک برای ایجاد رحمانیت توصیه به برطرف کردن شک، انتخاب راه درست، تحمل کسانی که اذیت می کنند، بخشش، عفو مردگان و ... می شود. در این رابطه پائولوس می گوید: کسی که بخشش می کند باید با شادی این کار را انجام دهد و بسیار نیکوست که بخشش و مهربانی با هم و دسته جمعی باشد.

 

خانم دورته ماسواز کلیسای شمال = در مسیحیت رحمانیت به عشق مادرانه تشبیه شده است. در تورات کلمه «راحمین» از رحیم و هم ریشه با واژه رَحِم (یکی از ارگان های مربوط به بانوان) است و همان طور که می دانید رَحِم مادر جایگاه آرامش، غذا، امنیت و حیات جنین می باشد و اینها همه نشان از لطف خداوند بخشنده و مهربان به آدمیان است.

 

شرکتکنندگان در این همایش از خوشرویی و مهمانپذیری بانوان مسلمان مرکز اسلامی هامبورگ بسیار خشنود بوده و تشکر فراوان کردند. پایان بخش برنامه ­های این همایش یک روزه خواندن دعای صلح از سوی همه ادیان بود./998/د102/ف

 

منبع: مرکز اسلامی هامبورگ

ارسال نظرات