۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۶۱۷۴
آیت الله شفیعی:

علم حقیقی انسان را به واقعیت و حقیقت می رساند/ اختصاص علم به گروهی خاص بخل است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کلمه علم به معنای به واقع رسیدن و اعتقادی که در انسان جزم و یقین ایجاد کند و انسان را به واقع برساند، نامیده می شود، گفت: اختصاص علم به محل هایی خاص اشتباه و در حقیقت بخل است.
آيت الله شفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه پنج شنبه(12 آذرماه) در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که در مسجد آیت الله شفیعی اهواز برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که در آن علم را به چهار نوع تقسیم کرده اشاره کرد و ابراز داشت: در این حدیث آمده است که «الْعُلُومُ أَرْبَعَةٌ الْفِقْهُ لِلْأَدْیَانِ وَ الطِّبُّ لِلْأَبْدَانِ وَ النَّحْوُ لِلِّسَانِ وَ النُّجُومُ لِمَعْرِفَةِ الْأَزْمَانِ».

 

وی ادامه داد: این حدیث به این معنا است که علم چهار رشته ای به ترتیب علم فقه برای دین، علم طب، برای امراض بدن، علم نحو، برای مصونیت زبان از خطا و علم نجوم برای شناخت زمان است.

 

این مقام مسؤول با تأکید براین که رایج شده کلمه علم تنها مرتبط به علوم اجتهادی و حوزوی است و علوم دیگر علم نیستند و این اشتباه می باشد، گفت: تا اکنون هنگامی که مجلس ترحیمی برای عالمی گرفته می شد، صحبت از علم و جایگاه عالم به زبان می آمد.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این مشکل تا حدودی در دانشگاهیان هم وجود دارد و دانشگاهیان تصور می کنند، که علم تنها در دانشگاه و آکادمی های علمی تدریس می شود که این هم اشتباه می باشد؛ این دو فرضیه بخل است.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که کلمه علم به معنای به واقع رسیدن و اعتقادی که در انسان جزم و یقین ایجاد کند و انسان را به واقع برساند، نامیده می شود، خاطرنشان کرد: اگر این مسأله حاصل شد به آن علم گفته می شود.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که اسلام هیچگاه با علم مخالفت نکرده بلکه مبلغ علم و شاید بیش از 500 مرتبه در قرآن از علم و مشتقات آن سخن برده شده است، ادامه داد: آیه های «انما یخشی الله من عباده العلماء» و «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» نمونه ای از آیه های مرتبط با علم هستند.

 

وی با اشاره به این که مخالفت اسلام با برخی کارها تنها به هنگام ایجاد اختلال در جامعه است، بیان داشت: هنگامی که کشیشان مسیحی گالیله و کوپر لیک را با بیان متحرک بودن کره زمین به دادگاه احضار و محاکمه کردند از آنها تعهد گرفتند که این حرف را نزنند در صورتی که قرن ها قبل از این اسلام می گفت کره زمین متحرک و سیار است و سپس در اروپا حقیقت گفته اسلام روشن شد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که گاهی اسلام علم و دانش را دسته بندی می کند و در این حدیث امام علی(ع) علوم را به چهار دسته تقسیم می کنند، به این معنا نیست که چهار دسته هستند، خاطرنشان کرد: در حقیقت دیگر علوم مشتقات آنها هستند و یا این چهار قسم مهم ترین علوم می باشند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که فقه، نخستین علمی است که امام علی(ع) در این حدیث به آن اشاره می کنند، اظهار داشت: آیات بسیاری درباره فقه و جایگاه فقها و فضیلت تفقه در دین آمده و بزرگ ترین علم فقه است؛ چراکه برای حفظ دین علم فقه لازم می باشد.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که برای افراد در زمینه فقه به صورت اجتهادی و برای کسانی که متمکن نیستند به صورت  تقلید از مجتهد در حوزه علم فقه لازم است، گفت: علم دومی که امام علی(ع) به آن اشاره کردند طب و برای بدن است.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با بیان این که بدن ها باید سالم باشند تا بتوان دین را به شکل صحیح انجام داد، ابراز داشت: نحو علم سومین است که انسان با استفاده از آن به درستی سخن می گوید.

 

وی با اشاره به این که مقصود از نحو به طور کلی دستور زبان است که انسان باید بداند چگونه با مردم سخن بگوید تا مطلب خود را به دیگران برساند، خاطرنشان کرد: چهارم، علم نجوم و دانستن آن برای شناختن زمان ها لازم است؛ انسانی که می خواهد در فقه متدین شود، احکامی دارد و بسیاری از آن متوقف بر شناخت زمان و جایگاه دانستن آن در علم نجوم است.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: اسلام که گفته نجوم لازم است در جاهایی هم آن را حرام کرده و آن هنگامی است که منجم بخواهد از غیب خبر دهد./9453/202/ب1

ارسال نظرات