۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۰۶۷۲۰
مدیر مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز:

صحیفه سجادیه از منابع معرفتی جهان تشیع و بیدارگر اذهان مردم پس از واقعه عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز با بیان این که صحیفه سجادیه سرشار از منابع متنوع و سلاح مخفی امام سجاد(ع) در مبارزه با ظالمان است، گفت: این کتاب در کنار نهج البلاغه و نهج الفصاحه از منابع معرفتی جهان تشیع و بیدارگر اذهان مردم پس از واقعه عاشورا است.
صحيفه سجاديه

حجت الاسلام سید محمد علی بلادیان، مدیر مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز،  با بیان این که کسالت و بیماری امام سجاد(ع) بنا به مصلحت الهی صورت گرفته است، بیان داشت: ایشان از هر حادثه و پیش آمدی برای برای تبیین قیام امام حسین(ه) و واقعه کربلا استفاده می کردند.

 

وی با اشاره به اوضاع و شرایط عمومی دوران امام سجاد(ع) و این که به صورت مستقیم و بلا واسطه نمی توانستند به برگزاری جلسات عمومی برای نقل وقایع کربلا و قیام پدر بزرگوار خود بپردازد، اظهار داشت: این امام بزرگوار با روش ها و شیوه های گوناگونی از جمله بحث دعا در صحیفه سجادیه و نیز با رفتار خاص خود در هنگام دیدن بعضی اتفاقات و حوادث ناگوار به ترویج و تبیین قیام عاشورا پرداخت.

 

این مقام مسؤول دعاهای صحیفه سجادیه را بیدارگر اذهان مردم پس از واقعه عاشورا دانسته و افزود: مطرح شدن سوالات درباره علل وقوع حادثه کربلا، نتیجه و پیش آمدهای واقعه کربلا، زدودن روحیه دنیا طلبی از دل ها و ظهور انقلاب ها و خونخواهی از قاتلان امام حسین(ع) را از آثار دعا های امام سجاد دانست.

 

وی با بیان این که با توجه به وضعیت سیاسی، امام سجاد(ع) به صورت علنی و مستقیم به رویارویی با قاتلان پدر خود اقدام نکرد، گفت: بسیاری از قیام ها برای خونخواهی امام حسین(ع) تحت اشراف و عنایت ایشان و نیز مواردی ضمنی در تأیید قیام زید بن علی و مختار از سوی آن حضرت صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام بلادیان با بیان این که دعا سلاحی مخفی برای رویارویی با دشمنان اهل بیت(ع) و نیز تبلیغ واقعه کربلا  از سوی امام سجاد(ع) انتخاب شده است، گفت: دعا در ظاهر سلاح مبارزه نیست ولی به مرور زمان ایشان با تأکید بر واقعه کربلا در قالب دعا و تقویت آن شاهد به ثمر نشستن آن شدیم.

 

این مقام مسؤول در ادامه با بیان این که شبیخون فرهنگی سلاح مخفی و پنهان غرب در مبارزه با جمهوری اسلانی ایران است، افزود: دعا در ظاهر ارتباط خاص و فردی با خداوند درباره امور دنیوی که امام سجاد(ع)  آن را در ملأ عام به مردم تعلیم و بازخوانی می کردند و در سراسر آنها یاد اهل بیت و معارف اسلامی مکتب تشیع، رسالت و امامت و تدین واقعی را به مردم نشان می دهد.

 

وی با بیان این که صحیفه سجادیه در کنار نهج البلاغه و نهج الفصاحه از منابع معرفتی جهان تشیع به حساب می آید، گفت: در صحیفه سجادیه، تبیین استکبار سیتزی، زیر بار ظلم نرفتن، تبیین جایگاه حقیقی ولایت الهی و اولیاء الهی، سیاست مکتب تشیع و اسلام در بعضی موارد به صورت کلی یا جزئی به صورت موشکافانه بررسی شده اند.

 

حجت الاسلام بلادیان، قصور در یادگیری و آموزش صحیفه سجادیه به فرزندان را پذیرفته و اظهار داشت: بنا به دستورات معصومین برخی خطبه ها را باید به فرزندان خود آموخته و صحیفه سجادیه نیز به عنوان یکی از منابع دین تشیع باید به مردم معرفی و با آن آشنا شوند.

 

مدیر مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز مطالعه و آشنایی طلاب حوزه با صحیفه سجادیه را ضروری دانسته و گفت: طلاب و روحانیون به عنوان مرشدان مکتب تشیع با آن آشنا و به مطالب آن آگاهی یافته و به تبیین آموزه های آن بپردازند./9456/203/ب2

ارسال نظرات