۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۷۵۰۳

فعالیت هیأت نظارت بر انتخابات استان قم آغاز شد/ واکنش لطفی به رفتار غیر منصفانه برخی صاحب منصبان علیه شورای نگهبان

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم گفت: فعالیت نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بررسی 30 نفر از معتمدین نظارتی آغاز می‏شود.
‌نصرت‌الله لطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گردهمایی اعضای هیأت‏های نظارت استان، شهرستان و بخش‏های تابعه استان قم قبل از ظهر امروز در ستاد هماهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قم با هدف آغاز نظارت بر انتخابات پنجمین دروه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

در این جلسه نصرت‏الله لطفی رییس هیأت نظارت برانتخابات استان قم به سخنرانی پرداخت و گفت: در این دوره از انتخابات به سبب افزوده شدن بخش‏ها و مناطق دیگر انتخاباتی به استان قم روند نظارت با سیاست‏های جدیدی برگزار می‏شود که به همین سبب آموزش‏های تخصصی به اعضای هیأت نظارت داده شده است.

 

وی افزود: این شورا برای اولین بار دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را نظارت خواهد کرد بنابراین نظارت این شورا در انتخابات جاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

انتقاد از رفتار برخی صاحب منصبان نسبت به شورای نگهبان

وی با ابراز تأسف از رفتار برخی صاحب منصبان نسبت به شورای نگهبان خاطر نشان کرد: متأسفانه در طول چند ماه گذشته هجمه‏های غیر منصفانه‏ای علیه نظارت شورای نگهبان شکل گرفته است تا فشار لازم برای رسیدن به اهداف غیر قانونی برخی را تأمین کند بنابراین برای مقابله با این هجمه عمل بر طبق قانون مهم‏ترین نوع مقابله با این جریان خواهد بود.

 

وی ادامه داد: عمل به صراحت قانون راهنمای ناظران انتخابات است و در جایی که قانون نیاز به تفسیر داشته باشد مرجع قانونی که در قانون اساسی مطرح شده است شورای نگهبان است و تخلف از شورای نگهبان تخلف از قانون خواهد بود.

 

لطفی ابراز داشت: در انتخابات پیش رو عملکرد شورای نظارت بر انتخابات استان قم مانند دوره‏های قبل بر اساس اخلاق، قانون و صمیمیت خواهد بود و تأیید یا رد صلاحیت هر نامزد منحصرا در این چارچوب خواهد بود.

 

وی با اشاره به قانون انتخابات بر اساس قانون اساسی اظهار داشت: طبق قانون ناظر اصلی و مجری انتخابات خود مردم هستند که با واسطه وزارت کشور و نظارت شورای نگهبان اما با کمک و نظارت مستقیم مردم برگزار می‏شود و مراکز قانونی نیز به سبب رأی مردم برگزیده شده‏اند.

 

رییس شورای نظارت بر انتخابات اسفند 94 به روند عملکرد این شورا پرداخت و تصریح کرد: تحقیقات محلی و بررسی لوازمات قانونی و التزام به قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی صرفا به عهده هیأت‏های نظارتی است بنابراین ممکن است یک نامزد  از سوی دیگر مراکز تأیید صلاحیت لازم را داشته باشد اما التزام به قانون نداشته باشد مانند اینکه مدرک تحصیلی لازم را فراهم نکرده باشد یا در موقع قانونی از شغل قبلی خود استعفا نداده باشد که بررسی آن به عهده هیأت نظارت است.

 

وی با اشاره به انتخابات با ابزار الکترونیکی و مکانیزه ابراز داشت: دستگا‏های آماده شده برای انتخابات الکترونیکی در مرحله آزمایش بسیار مشکل دار بودند به طوری که رأی دادن به وسیله آن در یک ساعت فقط به شش نفر امکان داشت بنابراین استفاده از آن در انتخابات پیش روامکان ندارد و همچنین اعتماد به دستگاه از حیث امانتداری رأی مردم نیز احراز نشد.

 

لطفی با اشاره به تبصره دوم از ماده 38 قانون انتخابات خاطر نشان کرد: در مقوله معتمدین که فرمانداران و بخشداران موظف به معرفی 30 نفر بودند شرایط و ظوابطی را در نظر گرفته است که بررسی آن تا وقت اداری امروز برگزار خواهد شد که البته برخی از اسامی ارسال شده واجد شرایط لازم از جمله حسن شهرت نیست.

 

برخی از هم اکنون تبلیغات انتخاباتی را شروع کرده اند

وی با ابراز تأسف نسبت به برخی رفتارهای انتخاباتی تأکید کرد: متأسفانه امروز شاهد تبلیغات زودرس و غیر قانونی از سوی برخی نامزدها هستیم که در قالب سایت‏، فضای مجازی، پوستر و چاپ عکس شروع به تبلیغ کرده‏اند که در نظارت و بررسی نظارت این تخلفات در نظر گرفته خواهد شد.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات سال جاری خاطر نشان کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی مبنی بر گرم کردن تنور انتخابات است بنابراین نباید تصور شود که محکم گرفتن قانون تبلیغاتی به شور انتخابات ضربه وارد خواهد کرد.

 

وی در پایان تأکید کرد: یکی از فعالیت‏های جدید این دوره در قالب نظارت دعوت از چاپ‏خانه داران استان قم بود که به سبب این‏که قم قطب چاپ‏خانه کشور نیز محسوب می‏شود محدوده‏های چاپ عکس و پوستر قانونی برای آنها بیان شد تا تبلیغات غیر قانونی از سوی چاپ خانه ها صورت نگیرد./1329/پ202/ج

ارسال نظرات