۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۰۷۶۳۰
مدیر کل حوزه علمیه استان قزوین:

محبت افراطی به دنیا سبب ناخوشی در آخرت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه محبت افراطی به دنیا موجب بدبختی و بیچارگی‌ است، گفت: زندگی دنیا آیینه آخرت نما است اگر انسان در اینجا غافل شود در آخرت نیز در عذاب خواهد بود.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، مدیر کل حوزه علمیه استان قزوین امشب در مسجد امام خمینی با اشاره به تفسیر سوره کافرون گفت: این سوره را به این علت کافرون نامیده‌اند که در این سوره کلمه  کافرون چند بار به کار رفته است.

 

وی در ادامه با اشاره به شأن نزول این سوره خاطر نشان کرد: وقتی پیامبر مشرکین قریش را به اسلام دعوت کرد، آنها دعوت پیامبر را نپذیرفتند و به دنبال بت پرستی خود رفتند.

 

این کارشناس تفسیر در ادمه تصریح کرد: وقتی پیامبر بر توحید و تبلیغ حق پافشاری کردند از این رو مشرکین قریش پیشنهادی به پیامبر دادند مبنی بر اینکه بیایید تقسیم کار کنیم یک‌سال ما خدا را می‌پرستیم و یک‌سال شما بت‌های ما را بپرستید.

 

وی با بیان اینکه آیات سوره کافرون جواب تفکر آنها را می‌دهد ابراز کرد: خداوند می‌فرماید ای پیامبر بگو ای کسانی که کفر ورزیدید من نمی‌پرستم چیزی را که شما می‌پرستید و شما هم نمی‌پرستید آنچه را که من می‌پرستم دین شما برای خودتان و آیین و روش من هم برای خودم.

 

بین دو پرستش نقطه اتحاد وجود ندارد

حجت الاسلام عباسی با بیات اینکه بین دو پرستش نقطه اتحاد وجود ندارد بیان کرد: با کافران نمی‌توان سازش کرد، در جمله دین شما برای خودتان و دین من هم برای خودم چند احتمال وجود دارد نخست اینکه جزای دین شما مال خودتان و جزای دین من هم مال خودم و دوم اینکه کفر شما مربوط به خودتان و توحید من هم مربوط به خودم است.

 

این استاد اخلاق با اشاره به خبر غیبی داده شده در آیات سوره کافرون اظهار کرد: در این آیات خداوند از آینده به کافران خبر داده که شما هیچ وقت موحد نخواهید شد که این خبر محقق هم شد.

 

وی در ادمه با اشاره به محتوای سوره همزه گفت: خداوند در این سوره در مورد سرمایه‌داری و اخلاق و روابط اجتماعی بحث می‌کند.

 

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: خداوند در این سوره می‌فرماید وای بر هر کسی که عیب جو و طعنه‌زن است، عیب‌جویان وطعنه‌زنان که مال را جمع می‌کنند و در فکر شمارش این مال‌ها هستند، گمان می‌کنند که مالشان آن‌ها را ابدی خواهد ساخت، چنین انسان‌هایی در حطمه که همان آتش خشم الهی است انداخته خواهند شد.

 

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه منظور از حطمه جهنم است گفت: آتش حطمه بدن را خرد و روح را متلاشی می‌کند یعنی همان آتش خشم الهی است که بر دل‌ها نفوذ می‌کند و از درون می سوزاند.

 

حجت الاسلام عباسی اضافه کرد: عذاب الهی خردکننده است، بر باطن انسان‌ها چیره می‌شود و احاطه کامل دارد، یعنی هیچ گونه رفاهی در جهنم وجود ندارد.

 

وی در پایان با بیان اینکه محبت افراطی به دنیا موجب بدبختی و بیچارگی‌ است، گفت: زندگی دنیا آیینه آخرت نما است، اگر انسان در اینجا غافل شود در آخرت نیز در عذاب خواهد بود./873/202/ب2

ارسال نظرات