۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۰۸۶۳۱
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

هدایت عام از مراتب ایمان و هدایت خاص از مراتب شهود و یقین قلبی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین ری شهری با بیان این‌که هدایت خاص ریشه در شهود قلبی دارد و انسان را به مرتبه یقین می‎رساند، گفت: هدایت خاص سبب می‌شود اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود و از وسوسه و اضطراب دل به طور کامل فارق می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم امروز در درس خارج فقه خود که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: خداوند متعال انسا‌ن مومن را با دو نوع هدایت همگانی و هدایت ویژه به سر منزل مقصود می‌رساند.

 

وی افزود: هرکدام از این دو نوع هدایت، هدایت عام و خاص دارد که هدایت ویژه خود سه قسم است که شامل هدایت ویژه انبیاء، اوصیاء و مومنان می‌شود که این هدایت می‌تواند هدایت مطلق باشد و همه انسان‌ها این هدایت را از خداوند درخواست می‌کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به اینکه هرکسی که ایمان بیاورد پاداش او هدایت قلبی است، تصریح کرد: هدایت قلبی هدایت خاص محسوب می‌شود در واقع هدایت عام مقدمه ایمان و هدایت خاص در بالاترین مراتب مقدمه یقین است.

 

این مفسر قرآن کریم با بیان خصوصیات هدایت خاص و عام، اظهار داشت: هدایت عام مانع و برطرف کننده اضطراب دل نیست چرا که انسان می‌تواند ایمان داشته باشد و مومن هم باشد اما آرامش قلبی نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: هدایت خاص ریشه در شهود قلبی دارد و انسان را به مرتبه یقین می‎رساند و سبب می‌شود اطمینان قلبی برای انسان حاصل شود و از وسوسه و اضطراب دل به طور کامل فارق می‌شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه دل انسان مضطرب است مگر تا زمانی که با ایمان به مرتبه یقین برسد و این‌ گونه قلب آرام و قرار می‌گیرد، ابراز کرد: در مناجات ذاکرین بیان می‎شود، خدایا دل‌های سرگشته با وجود تو آرام می‌گیرد و خردها برای شناخت تو هم داستان می‎شوند؛ این گونه مناجات بیانگر این است که انسان با ذکر خدا می‌تواند به یقین برسد.

 

وی در پایان بیان کرد: زمانی که انسان به مرتبه یقین می‎رسد می‌داند که رستگار شده است و هیچ گونه تردیدی در عاقبت بخیری خود ندارد./813/202/ب1

ارسال نظرات