۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۱۲۹۴۹
با اعلام شورای نگهبان؛

یک کاندیدای انتخابات خبرگان در خراسان شمالی تأیید صلاحیت شد

خبرگزاری رسا ـ با اعلام شورای نگهبان، از میان 10 داوطلب رقابت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی، تنها آیت الله حبیب الله مهمان نواز تأیید صلاحیت شده است.
شوراي نگهبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان رقابت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، بر اساس اعلام این شورا در حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی با یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری، تنها صلاحیت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده فعلی استان در این مجلس تأیید شده است.

 

امروز حجت الاسلام رضا نوری، رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان خراسان شمالی، نیز با اشاره به نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان رقابت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: بر اساس خبری که امروز از سوی شورای نگهبان واصل شد، از بین 10 داوطلب ثبت نام شده برای رقابت در حوزه انتخابیه خراسان شمالی، یک نفر تأیید صلاحیت شده است.

 

وی بدون نام بردن از کاندیدای تأیید صلاحیت شده برای رقابت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان شمالی، افزود: شورای نگهبان بر اساس نتایج بررسی ها و آزمون علمی که در دو مرحله صورت گرفت اعلام کرده که از بین 10 داوطلب ثبت‌نام شده در خراسان شمالی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یک نفر تأیید صلاحیت شده، یک نفر انصراف داده و هشت نفر نیز در آزمون علمی امتیاز لازم برای تأیید صلاحیت را کسب نکرده و در نتیجه نتوانسته اند وارد عرصه نامزدی و رقابت در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری شوند.

 

حجت الاسلام نوری اضافه کرد: این نتایج از طریق فرمانداری شهرستان‌های مختلف به کاندیدهای رد و یا تأیید صلاحیت شده به صورت محرمانه اعلام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هشت داوطلبی که صلاحیت آنها برای رقابت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی تأیید نشده، غالبا به خاطر عدم توفیق در آزمون علمی رد شده اند.

 

حجت الاسلام نوری ادامه داد: آزمون علمی برای داوطلبان رقابت در انتخابات خبرگان رهبری نیز دیگر تجدیدپذیر نیست زیرا شورای نگهبان تاکنون دو مرحله آزمون علمی برگزار کرده و با انجام این دو مرحله آزمون، عملا دیگر فرصتی برای برگزاری آزمون سوم وجود ندارد.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی تصریح کرد: البته پیش از این هم اعلام شده بود که همه داوطلبان رقابت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که پیش از این نماینده این مجلس نبودند، می بایست در این آزمون های علمی اجتهاد شرکت کنند چرا که دیگر برای بار سوم فرصت برگزاری آزمون نخواهد بود.

 

گفتنی است، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه امسال به صورت همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود.

 

استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری یک کرسی دارد که در سه دوره اخیر آیت الله حبیب الله مهمان نواز عهده‌دار آن بوده است.

 

لازم به یادآوری است، امروز نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد.

 

بر همین اساس تعداد 801 نفر در پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت نام به عمل آورده بودند که البته پرونده و مدارک هفت نفر از این داوطلبان ناقص بود و ثبت نامشان در انتخابات خبرگان عملی نشد.

 

تعداد 158 نفر از داوطلبان از رقابت در انتخابات خبرگان انصراف دادند، همچنین 111نفر از داوطلبان غیر مجاز شناخته شدند و 152 نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که در مجموع تعداد انصرافی غیر مجازی و غایبان آزمون به 421 نفر رسید.

 

در ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان نیز صلاحیت 373 نفر از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد صلاحیت 166 نفر تأیید و صلاحیت 207 نفر از سوی این شورا رد شد./9314/202/ب3

ارسال نظرات