۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۳۲۴۰۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

امام باقر با نهضت علمی، لزوم تجهیز به علم برای رسیدن به خدا را گوشزد کردند

خبرگزاری رسا ـ این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که امام باقر(ع) با نهضت علمی خود گوشزد کردند که تجهیز به سلاح علم و دانش تنها راه برای رسیدن به خداوند است و باید معرفت خود به خداوند را روز به روز افزایش دهیم، گفت: امام باقر(ع) در این مسیر بسیار زحمت کشیده و در حقیقت ایشان و امام صادق(ع)، شیعه را از این طریق زنده کردند.
ميلاد امام باقر

حجت الاسلام رحیم سیاح استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به ولادت امام باقر(ع) و بیان این نکته که همگی ائمه اطهار(ع) شهر علم و از نزد خداوند است، ابراز داشت: به دلیل شرایط زمان و مکان در دوره های گوناگون، برخی ائمه اطهار(ع) در ویژگی های خاص بارز هستند.

 

وی ادامه داد: به فرض امام معصومی از نظر علمی در دوره ای واقع شده که در مراجعه با او پرسش های فراوانی مطرح می شود، بنابراین این امام از نظر علمی به باقرالعلوم(ع) برجسته می شوند؛ دین و فقه جعفری را مدیون تلاش های علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هستیم.

 

این مقام مسؤول بیان داشت: اگر تا به امروز دین مبین اسلام و مذهب تشیع به دست ما رسیده و از گزند هجمه های مخالفان در امان مانده، به سبب جهاد ائمه اطهار(ع)، علمایی که در مکتب آنها تربیت شده و دانشمندان پرورش یافته در مدرسه این بزرگواران است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رابطه علم و عبادت باتوجه به ماه رجب، افزود: امام باقر(ع) مظهر علم و شکافنده دانش؛ علم مقدمه معرفت و در واقع برای رسیدن خدا است؛ عبادت بدون علم، درک و شناخت، ارزشی نخواهد داشت.

 

حجت الاسلام سیاح خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در جلسه وارد مجلسی شدند گروهی مشغول به عبادت و عده ای دیگر به بحث های علمی سرگرم بودند، ایشان در حلقه ای علمی حاضر شدند؛ چراکه «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» و علم چراغ روشن راه رسیدن به مقدسات است.

 

وی با بیان این‌که امام باقر(ع) با نهضت علمی خود گوشزد کردند که تجهیز به سلاح علم و دانش تنها راه برای رسیدن به خداوند است و باید معرفت خود به خداوند را روز به روز افزایش دهیم، افزود: امام باقر(ع) در این مسیر بسیار زحمت کشیده و در حقیقت ایشان و امام صادق(ع)، شیعه را از این طریق زنده کردند.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این نکته که اگر شیعه امروز با گروه های گوناگون به راحتی مباحثه می کند به سبب فداکاری و فعالیت های علمی امام باقر(ع) و ائمه اطهار(ع) است، بیان داشت: با مطالعه زندگانی ائمه اطهار(ع) پی خواهیم برد که فرقه های انحرافی پس از رحلت پیامبراکرم(ص) شروع به کار کردند که چهره اسلام را دگرگون و دست به جعل احادیث و حتی شأن نزول آیات قرآن کریم را تغییر دهند.

 

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان این‌که گروه های انحرافی احادیثی را به پیامبراکرم(ص) نصبت دادند که دروغ بود و یکی از مهم ترین نقش ائمه اطهار(ع) و به ویژه امام باقر(ع) مبارزه با آنها بود، ادامه داد: پاسخگویی به شبهات و مناظره با فرقه های گوناگون یکی دیگر از برنامه های مبارزاتی امام باقر(ع) است./9453/302/ب3

ارسال نظرات