۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۲۳۱۸۶
امام جمعه فاروج:

سبک و سیره ائمه اطهار بهترین الگو برای اجرای اقتصاد مقاومتی است

امام جمعه فاروج با بیان اینکه قرآن و آموزه‌های اسلامی به کار و تلاش و تولید توجه ویژه‌ای داشته‌اند، گفت: در این راستا سبک و سیره ائمه اطهار (ع) بهترین الگو برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.
حجت الاسلام قلیزاده- امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه انتخاب شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با رویکرد رونق کار و اقتصاد است، اظهار کرد: در این زمینه نباید تنها به شعار و تبلیغ و اقدامات نمایشی بسنده شود چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو اقدام و عمل است.

 

وی با اشاره به اینکه برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی نیازمند الگو و راهنما هستیم، افزود: ائمه اطهار (ع) به عنوان راهنمایان راستین و معلمان انسان‌ها، همه تعالیم متعالی اسلام که برای نیل به سعادت انسان‌ها لازم است را به بهترین، زیبا‌ترین و جامع‌ترین شکل بیان کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده ادامه داد: از طرفی در حدیث شریف ثقلین اهل‌بیت (ع) هم‌ردیف کلام وحی معرفی شده‌اند بر این اساس بدون تردید آنچه که مایه سعادت بشر است از سوی ائمه اطهار (ع) که مفسران حقیقی کلام وحی هستند بیان شده و افزون بر بیان، سیره عملی این بزرگان نیز بیانگر گفتار آن‌ها است.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مباحث اقتصادی و موضوعات وابسته به معیشت و زندگی مادی ازجمله مواردی است که ائمه اطهار (ع) به آن‌ها پرداخته و اهمیت آن را بیان کرده‌اند به‌گونه‌ای که ارزش کار و تلاش و کسب رزق و روزی حلال در روایات فراوانی از آن بزرگواران بیان شده است.

 

وی اظهار کرد: همچنین سیره عملی ائمه اطهار (ع) نیز بیانگر توجه به این مهم است چرا که اگر توجه به امور اقتصادی از زندگی انسان حذف شود فقر، فلاکت، نیازمندی به دیگران، وابسته بودن به کفار و عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌های مهم جایگزین آن می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده افزود: خداوند در قرآن کریم در باب اهمیت توجه به کار و تلاش، تولید و به عبارت امروز اقتصاد مقاومتی می‌فرماید: براى انسان جز حاصل تلاش او نبوده و نتیجه کوشش او به زودى دیده می‌شود.

 

به گفته وی پیام این آیات شریف این است که انسان مؤمن نباید دست روی دست بگذارد و بنشیند که دیگران برای او کاری انجام داده و مشکلات جامعه او را برطرف کنند بلکه مسلمان باید خود کمر همت بسته و برخیزد، از تمام توانمندی‌ها و داشته‌های مادی و معنوی و علمی خویش بهره گرفته و مشکلات خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند را برطرف کند.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده ادامه داد: عزت، کرامت و استقلال هر ملت درگرو همت، سعی و تلاش آن ملت بوده و از طرف دیگر ذلت، زبونی، تنگدستی و احتیاج هر ملت نیز درگرو تنبلی، سستی و رخوت، تن به کار ندادن و استفاده نکردن از تمام داشته‌ها و توانمندی‌ها است.

 

وی با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «امْنُنْ عَلَیْنَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَ الْکَسَلِ وَ الْعَجْزِ وَ الْعِلَلِ وَ الضَّرَرِ وَ الضَّجَرِ وَ الْمَلَلِ»، افزود: حضرت محمد (ص) در این حدیث از خداوند می‌خواهد تا نعمت سرزندگی و کوشایی را به ما ارزانی کرده و ما را از سستی، تنبلی، ناتوانی، بهانه آوری، زیان، دل‌مردگی و ملال محفوظ دارد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج ادامه داد: امام محمدباقر (ع) نیز می‌فرماید: من مردى که در کار دنیایی‌اش تنبل باشد را دوست ندارم زیرا کسى که در کار دنیا تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‌تر است.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده اضافه کرد: امام صادق (ع) نیز می‌فرماید: هرکس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد.

 

وی تصریح کرد: این موارد گویای آن است که قرآن و آموزه‌های اسلامی به کار و تلاش و تولید توجه ویژه‌ای داشته‌اند و در این راستا سبک و سیره ائمه اطهار (ع) بهترین الگو برای اجرای اقتصاد مقاومتی است./302/9314/ب1

ارسال نظرات