۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۲۳۲۲۸
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌گیری شوراها از الگوی ایرانی اسلامی برای مدیریت‌ شهرها

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با انتقاد از سفر خارجی اعضای برخی شوراها برای الگوگیری از فرهنگ خارجی در جهت مدیریت شهری، استفاده از الگوی ایرانی اسلامی در شوراها را توصیه کرد.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رییسی، تولیت آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شوراهای شهر و روستای خراسان رضوی در حرم مطهر بیان داشت: شهر و ویژگی های شهر آرمانی از قدیم الایام مورد بحث حکما، فیلسوفان و خردمندان بوده است که سوال می شود مدینه فاضله، شهر اسلامی یا آرمان شهر چه ویژگی هایی دارد.

 

وی افززود: شهر به معنای محلی برای اسکان جمعی که گرد هم آمده اند شامل روستاها هم می شود بنابراین قدیمی ترین واحدی که علم الاجتماع نام گذارده و تصادفی نیست قبیله است چرا که قدیم خانه ها طوری ساخته می شد که هر خانه ای قبله خانه دیگری بود و در بلندی به صورتی که راهی به یکدیگر داشتند ساخته شده بود و یا طائفه در قدیم در طوف یا گرداگرد چشمه آبی جمع می شدند که طائفه نام می گرفتند.

 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: واژه امت نامگذاری شده از سوی خداست «و کذلک جعلناکم امة وسطا» نکات مهمی دارد ریشه آن از ماده أمه است یعنی مجموعه دارای قصد و هدف دار که در حرکت است. عنصر پویایی و حرکت در کنار هدفداری از شاخصه های آن است. ما نیز برای ماندگاری باید صیرورت الی الله داشته باشیم آنچه ربانی و ملکوتی باشد ماندگاری دارد ماندگاری در وجه الله است. اینجاست که امام فرمودند شهید نظر به وجه الله می کند هر کاری خارج از این قاعده باشد هالک و نابود است و ماندگاری ندارد.

 

وی گفت: اعمال و افکارما اگر قرار به ماندگاری دارد باید در گرو وجه الله باشد. انسان های دلداده به خدا با حرکت و پویایی هدفمند با محوریت امام و مقتدای جامعه که در درون جامعه سعی بر استفاده از همه ظرفیت ها برای رسیدن به مقصد را دارد تلاش می کنند.

 

ویژگی آرمان شهر اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: معنویت، اخلاق، عقلانیت، عدالت اجتماعی و امنیت از ویژگی های شاخص آرمان شهر است شورا ها برای شکل دادن به این موارد در جهت آبادی و عمران و نیز تسهیل زندگی مردم در رسیدن به امکانات و توضیع عادلانه آن با رعایت همه موازین عمل کنند. تمام مجموعه ها باید این آهنگ را داشته باشند روستاها در این میان نقش مولد و تولید کننده را دارند که با اقتصادی دلالی فرق دارند که باید به ان توجه شود.

 

وی افزود: شوراها برای مسؤلان و مردم کمک خوبی هستند در جهت عمران و آبادی از دید مردم، توسعه یافتگی برای شهر و روستا وجود آنها ضرورت دارد بطور مثال ورود روستاها به فضای مجازی و بهره بردن از آن به نفسه خوب است اما اگر مدیریتی نباشد آسیب دارد از فضای مجازی در جهت تسهیل زندگی می توان با مدیریت استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی ادامه داد: نقش خود شوراها در آرمان شهر در گرو داشتن دغدغه حق مردم، تلاش برای توسعه عمران و آبادی شهری و عملکرد منظم است برخی از همان ادوار نخست شوراها در حال فعالیتند که نشان از اعتماد مردم به آن هاست و برخی حتی بدون رای جایگاه اینچنینی در بین مردم دارند.

 

وی با انتقاد از سفر خارجی اعضای برخی شوراها برای الگوگیری از فرهنگ خارجی در جهت مدیریت شهری، استفاده از الگوی ایرانی اسلامی در شوراها را توصیه کرد و خبر از افزایش نظم شورا های کشور در امور اداری و مالی و سازماندهی در نوع رفتار شورایی داد و گفت: شورا دارای جایگاه مهم قانونی است و در میدان عمل تاثیر گذار است مثل انتخاب یک شهردار که قرار است امور مهمی را به دست گرفته و مدیریت کند.

 

تولیت آستان قدس رضوی در پایان به ماموریت جدید رهبر انقلاب در شرح وظایف آستان قدس اشاره کرد و گفت: دوره جدید کار با محوریت زائر در جهت تسهیل زیارت و زیارت آسان از مبدا تا مقصد، فقط شامل حرم نمی شود و همه دستگاه‌ها دخیل هستند و شوراهای شهر و روستا در این زمینه می توانند قدم بردارند./202/933/ب1

ارسال نظرات