۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴۲۳۸۵۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس مطرح کرد؛

ایجاد امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس در گرو بهره گیری از اشتراکات فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس را با بهره گیری از اشتراکات فرهنگی ممکن دانست و گفت: با حل اختلافات می‌توان بدون حضور غربی ها امنیت خلیج فارس را تأمین کرد.
علی جنتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، علی جنتی ساعتی قبل در حاشیه جشنواره ملی خلیج فارس با اشاره به نقش عربستان سعودی در نا امنی های منطقه خاور میانه، اظهار داشت: کشور عربستان حداقل در 35 سال گذشته بارها و با توطئه های مختلف در پی ضربه زدن به جایگاه ایران اسلامی در منطقه بوده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: در سال های نخست پیروزی انقلاب، عربستان با تشکیل گروهک تروریستی سپاه صحابه در پاکستان و کشتار شیعیان و در سال های بعد با تشکیل گروهک طالبان در افغانستان و القاعده سعی در ناامن کردن ایران داشته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: متأسفانه عربستان در طول تمام این سال ها با تشکیل و تقویت تفکر افراطی در منطقه خاورمیانه دست به اقدامات گسترده ای زده است.

 

جنتی در ادامه با بیان اینکه عربستان با حمایت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها به همین بسنده نکرد و با حمایت رژیم بعثی عراق این کشور را در 8 سال جنگ علیه ایران اسلامی یاری کرد.

 

وی ابراز داشت: ایران اسلامی همواره در طول همه این سال ها با توجه به تحمل تمام ناملایمات با صبر و بردباری به دنبال ایجاد یک رابطه معقول و مسالمت آمیز با تمام کشورهای همسایه خود به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اشتراکات مذهبی کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: کشورهای منطقه می توانند با همدلی و همزبانی در جهت حفظ منافع منطقه خلیج فارس گام کنند و همه را از این منافع مشترک بهره مند شوند.

 

جنتی با بیان اینکه ایرانیان از دیرباز با حضور در این سرزمین در جهت شکوفایی آن گام برداشته اند، گفت: مجموعه ایرانی تبارهای حاضر در کشورهای شش گانه عضو شورای همکاری خلیج فارس در ساختار این کشورها نقشی مؤثر و سازنده ایفا می کنند.

 

وی تصریح کرد: خلیج فارس منطقه حساسی از نظر امنیتی است و همه باید دست به دست هم دهیم و امنیت منطقه را حفظ و مسائل و مشکلات منطقه را حل کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز دنیا متوجه شده کشورهای حامی تروریست ها صلح جهانی را تهدید می کنند، اظهار داشت: آنچه در پاریس و بروکسل اتفاق افتاد زنگ خطر بسیار بزرگی برای کشورهای اروپایی بود و متوجه شدند برخی کشورهای منطقه چه ماری را در آستین پرورش داده اند.

 

جنتی تأکید کرد: دولت عربستان مکلف است تمامی تمهیدات را برای ادای فریضه حج مسلمانان فراهم کند.

 

وی همچنین با تأکید بر پرهیز از افراطی گری و جلوگیری از جنگ عرب و عجم در منطقه تأکید کرد: باید سعی کنیم مسائل و مشکلات با دولت های منطقه را حل کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: امیدواریم در سال جاری دولت با توجه به گشایش پیش رو بتواند کمک های بیشتری را به استان هرمزگان ارائه دهد./851/202/ب2

ارسال نظرات