۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۲۵۵۵۰
حجت الاسلام اژه ای در نشست خبری مطرح کرد:

شناسایی ۵ هزار میلیاردتومان از اموال بابک زنجانی/ واکنش به جوسازی ها علیه دستگاه قضا

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به پرونده مرگ مهرداد اولادی و عکس هایی که در فضای مجازی به منتخب سوم اصفهان منسوب می شود، گفت: تاکنون هیچ شکایتی از سوی خانم مینو خالقی در مورد عکسهای منتشر شده مطرح نشده است و براساس گزارش پزشکی قانونی مصرف الکل و مواد مخدر علت مرگ مهرداد اولادی است.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در نود و ششمین نشست خبری که بعد از ظهر امروز یک شنبه برگزار شد با اشاره به آزادی زندانیان محکوم به قصاص در سال گذشته، گفت: در سال 94 اقدام مناسبی که از سوی مردم انجام شد که منجر به آزادی 370 نفر که محکوم به قصاص بودند شد.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته 494 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف منجر به سازش شده است، این اقدام کار مناسب و پسندیده است که مردم تا جای امکان کار و اختلاف خود را با صلح و سازش به سرانجام برسانند.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به پرونده تعاونی ثامن، گفت: 1730 میلیار تومان به سپرده گذارانی که مبلغ سپرده آنان  35 میلیون تومان بوده پرداخت شده است و امیدواریم این مشکل به نفع مردم حل شود.

 

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح حد نگار، تاکید کرد: در سال گذشته  258212 هکتار از اراضی شهری،  2449110 هکتار از مزارع و 18134965هکتار از منابع طبیعی به این طرح پیوسته اند، اگر دولت و مجلس بودجه بیشتری را در این راستا ارائه دهند نسبت به به افزایش این آمار اقداماتی سریعتری انجام خواهد شد که اگر چنین شود از اختلافات آینده جلوگیری خواهد شد.

 

وی افزود:در نیمه دوم سال 93 که جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به دادستان کل کشور منصوب شد، مسؤولیت ستاد اصل 49 به بنده سپرده شد، در پایان سال 95 از شش استان بازدید حضوری انجام دادیم، استان بوشهر و مازندران پرونده های بسیاری داشتند که به تعداد کمتری در حال حاضر رسیده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در دادگاه های  تجدید نظر 1130 پرونده  وجود داشت که اگر به صورت عادی به آنان رسیدگی می شد ممکن بود چند سال به طول انجامد اما با اقداماتی که انجام شد این تعداد در پایان سال 94 به 42 عدد رسید. همچنین 249 پرونده فوق العاده که در سال 94 درخواست رسیدگی مجدد داشتند را  به 72 پرونده کاهش دادیم.

 

وی با اشاره به مقدار کشفیات مواد مخدر در اردیبهشت ماه، تصریح کرد: در ماه جاری حدود 5 هزار و هفتصد کیلو مواد مخدر از انواع مختلف کشف شده است که از این مقدار 580 کیلو هروئین بوده است. اگر این مقدار توزیع می شد اتفاق ناگواری رخ می داد، افرادی که در مقابل مجازات سنگین قاچاقچیان می ایستند باید به صدمات این مواد نیز توجه داشته باشند، خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند تا در دام قاچاقچیان مواد مخدر قرار نگیرند.

 

حقیقتا صحبت هایی که علیه قوه قضاییه انجام می شود صحیح نیست

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به جوسازی ها و اقداماتی که علیه قوه قضاییه انجام می گردد، خاطرنشان کرد: تلاش دستگاه این است که بر مبنای قانون اقدام شود و اگر بر اساس قانون فردی محکوم شده و حکمش قطعی شود بدون تبعیضی حکم اجرا شود، گاهی حقیقتا صحبت های علیه قوه قضاییه انجام می شود که صحیح نیست.

 

وی افزود: برخی اوقات آن چیزی که یک دستگاه نظارتی گزارش می دهد در دستگاه قضا ثابت نمی شود، گاهی ممکن است از نظر دادسرا ثابت شود و دادگاه واقعا نمی تواند حکم را اثبات و قبول کند، برخی از اوقات نسبت به محکومین سخنان و اخباری طرح می شود که صحیح نیست، افرادی که محکوم می شوند اگر پشیمان شده و سعی در جبران خسارت کنند براساس قانون که اجازه می دهد می توانند از آزادی مشروط یا عفو یا مرخصی استفاده کنند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: تلاش بر این است که افرادی که ضرورت حضور در زندان ندارند از زندان رهایی یابند، افرادی که امکان مرخصی و عفو را دارند می توانند همانند سیاست سال گذشته از این امکان استفاده نمایند.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به وضع رسیدگی به زندانیان، گفت: سازمان زندان ها سعی می کند در حد امکانات با تمامی مشکلات مالی به وضع زندانیان رسیدگی کند، افرادی که فکر می کنند با جوسازی به نتیجه دلخواه خود می رسند سخت در اشتباه اند و ممکن است به ضرر زندانی که برای او تلاش می کنند کاری را انجام دهند.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره آخرین وضعیت پرونده مهرداد اولادی پرونده دختر بچه(ستایش)، گفت : در مورد پرونده آقا مهرداد اولادی منتظر نظر پزشک قانونی بودیم که براساس نظر پزشکی قانونی علت مرگ وی مصرف الکل و موارد مخدر بوده است، پزشک قانونی در مورد آن دختر بچه نظر داده و به زودی برای آن پرونده نیز کیفر خواست صادر می شود. 

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پرونده حادثه سفارت عربستان و مشهد به چه مرحله ای رسیده است، گفت: محاکمه صورت نگرفته ولی کیفرخواست صادر شده، کیفرخواست به دادگاه رفته و در مورد دادگاه ویژه روحانیت اطلاعی ندارم.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شخصی به بیمارستان میلاد مراجعه کرده و به دلیل نداشتن پول پذیرش نشده است، آیا قوه قضاییه در این مورد اقدامی انجام داده است و همچنین طرح سلامت باید از این گونه وقایع جلوگیری کند، گفت: اینکه دولت و وزیر بهداشت در این راستا تلاش های فراوانی کرده اند تردیدی نیست و باید درمورد اجرای طرح ویژه سلامت از خود آنان سوال کنید، اگر گزارشی رخ دهد ممکن است سازمان بازرسی کل کشور به پرونده ای سریعتر رسیدگی کند و در مورد این اتفاق پرونده ای تشکیل شده ولی فرد مورد نظر در کما است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت عاملان آزار و اذیت به زن توریست فرانسوی چیست، گفت: اطلاعی از تشکیل این دادگاه ندارم.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا درباره حقوق اعضاء هیات رئیسه بیمه مرکزی که بسار بالا است افشاگری هایی انجام شده است، ایا دستگاه قضا در این مورد مداخله کرده است یا خیر، تصریح کرد: قوه قضاییه زمانی وارد می‌شود که جرمی رخ داده باشد و تاکنون به عنوان جرم چیزی به دستگاه قضاء اعلام نشده است.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خبر بازداشت مدیر دفتر یکی از معاونان ارشد سازمان صداسیما، صحیح است یا خیر، ابراز داشت: اگر یکی از معاونان خراسان شمالی را مد نظر دارید بنده سوال کردم که چنین چیزی رخ نداده است.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی می گویند آیا اعدام متهم نفتی پولی را به بیت المال بر می گرداند و آیا مسوولان، وزرای سابق و ریس سابق بانک مرکزی نباید درباره مجوزهای اهدایی به بابک زنجانی جواب دهند، تصریح کرد: تا کنون اموالی که شناسایی شده حدود 5 هزار میلیار تومان است که در این مورد اموالی نیست که برخی بگویند برای وی است که پس نمی دهند، تلاش این است که اموال شناسایی و گرفته شود. افرادی که در این پرونده به نحوی دخیل بوده اند از آنان تحقیق شده و فعلا برای 3 نفر کیفر خواست اعلام شده و البته پرونده ادامه داشته و در حال رسیدگی است، از این افرادی که بیان شد تحقیق شده ولی کیفر خواستی علیه آنان صادر نشده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در زمان تبلیغات قانونی مجلس برخی نمایندگان تهران سخنانی بیان داشتند که از نگاه دولت جرم بوده که شنیده شده دولت علیه چند نماینده شکایتی داشته است، آیا این موضوع صحیح است، ابراز داشت: شکایت از نمایندگان و نمایندگان از دولت امری معمول است که در گذشته و حال اتفاق افتاده است.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا آقای میرمحمد موسوی مورد سوء قصد گرفته و مجروح شده است، آیا قوه قضاییه پرونده ای تشکیل داده است، گفت: بنده امروز سوال کردم و گفتند که مساله امنیتی نبوده و امکان سرقت برای ایشان تصور می شود. همچنین دادسرا در مورد اقای موسوی درگذشته پرونده ای را تشکیل نداده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا رییس سازمان بازرسی دستور دادند که برخی محصولات وارداتی چینی بازرسی شوند، در این راستا آیا دستگاه قضا برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقداماتی را انجام خواهد داد و این اقدامات چگونه است، اظهار داشت: در مورد وارد کردند برخی اجناس بازرسی کل کشور مواردی را بررسی کرده است اما به صورت جرم هنوز پرونده ای تشکیل نشده است.

 

وی افزود: ستادی با نام مبارزه با کالا و ارز وجود دارد، بسیاری از تولید کنندگان کوچک در حال تعطیلی هستند، باید اقدام جدی از سوی تمامی دستگاه ها از جمله قوه قضاییه صورت گیرد، البته قانون برای بازدارندگی قاچاق ضعف دارد، تصمیم داریم با هماهنگی ستاد مبارزه با کالا و ارز مبارزه جدی تر و بازدارنده تری را انجام دهیم.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخیرا عکس هایی به خانم مینو خالقی در فضای مجازی منتسب می شود، آیا مدعی العموم در این مورد وارد عمل خواهد شد، گفت: کارگروهی که در این موضوع درنظر گرفته شده باید تشخیص دهند که اگر مصداق مجرمانه باشد می توانند وارد عمل شوند، که البته اگر شکایتی از سوی وی مطرح شود موضوع پیگیری می شود ولی تاکنون شکایتی رخ نداده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا اتفاق تازه ای در مورد پرونده خانم مولاوردی رخ داده است، گفت: وی در جلسه آخر گفتند که آن مطلب مورد نظر را نگفته است، که اگر آن ادعا ثابت شود  و سخنان مورد نظر را گفته باشد باید مجددا برای پاسخ گویی حاضر شود.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشته و لزوم پیگیری و مواجهه با هنجارهای اجتماعی را مدنظر داشت، گفت: قوانینی در مورد هنجارهای اجتماعی وجود دارد، البته در این موضوع دستگاه قضا از اقدامات نیروی انتظامی حمایت خواهد کرد، اگر نیروی انتظامی و سایر نهادها به دستگاه قضا موضوعی را اطلاع دهند قوه قضاییه وارد عمل خواهد شد.

 

وی افزود: اگر هنجارهای اجتماعی در جامعه زیاد شود جامعه از درون به فساد کشیده می‌شود، تمامی دستگاه ها و آحاد مردم باید در برابر این هنجارها هوشیار باشند و البته در این مورد ضعف های قانونی وجود دارد. همه باید به کمک یکدیگر ضعف ها را برطرف کنیم./811/پ201/ج

 

ارسال نظرات