مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای فراموش نشدنی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد صباحی امام جمعه موقت کرمان، در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمان با دعوت نمازگزاران به تقوی الهی اظهار کرد: تقوا از آن کلمات عجیبی است که در قرآن و در نهج البلاغه زیاد به کار رفته است و این کلمه ترجمه فارسی ندارد و معنای آن اینست که تقوای الهی نگهداری خود است از آنچه بد است، برای خدا، و خداوند در قرآن می فرمایند «فاتقو الله ما استطعتم» پی تقوای الهی داشته باشید تا آن حدی که قدرت دارید.
وی با بیان اینکه تقوای واقعی همان است که انسان را نجات می دهد و آزاد و رها می کند، تصریح کرد: خود تقوا خودنگهداری است، خود نجات دادن است و مستلزم مفهوم آزادی معنوی است.
خطیب جمعه کرمان ادامه داد: تقوایی که انسان نزد کسی کسب کرد در ارتباط با مردم و حقوق مردم است، و سخت ترین تقوا در خصوص مردم است و رعایت حقوق مردم، احترام به مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین باید این مسائل رعایت شود.
حجت الاسلام صباحی با اشاره به اینکه بعضی از افراد هستند که همیشه در مساجد حضور دارند اما رعایت حق مردم را ندارند، افزود: ممکن است که برخی از افراد تقوای بعضی کارها را داشته باشند و تقوای بعضی از کارها را نداشته باشند، و تنها نباید در یک زمینه تقوا داشته باشند؛ بلکه باید انسان در همه مراحل خدا ترس باشد.
وی خاطرنشان کرد: سخت ترین تقوا در ارتباط با مردم است، رعایت حقوق مردم و احترام به مردم است و باید دراین راستا رعایت شود و تقوا بر درون انسان نیز تاثیر گذار است، اگر انسان متقی باشد، روشن بین تر است زیرا تقوا صفای روح می آورد، تقوا آن تیرگی هایی را که سبب می شود انسان از روشن بینی هایی که مخصوص خود اوست استفاده نکند از بین می برد.
حجت الاسلام صباحی یادآور شد: در این راستا همه ما باید نسبت به دیگران احساس وظیفه کنیم و حقوق همدیگر را رعایت کنیم، و حال چه باید کرد تو این وظایف سنگین دچار قصور و تقصیر نشویم و اگر در این راستا یک برنامه و دستورالعملی باشد که بدانیم تا حدودی حقوق دیگران را رعایت کردیم در این زمینه آیا مشکلی نداریم یا کم داریم.
خطیب جمعه کرمان ابراز کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند «خودت را میزان قرار بده بین خودت و خودت»، و خودت را جای طرف مقابل بگذار ببین کاری که در حقش انجام می دهید برای خودت هم خوب است یا بد، و باید آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسندید.
وی اضافه کرد: خودت را میزان قرار بده در افکاری که به سر دارید در رفتار و گفتاری که نسبت به همدیگر دارید و در این راستا همه ظلم ها کم خواهد داشت و مهربانی ها به هم بیشتر خواهد داشت، و اینکه انسان از محیط لغزنده دوری کند و نلغزد هنری نیست، هنر در این است که در محیط لغزنده، خود را از لغزش حفظ و نگهداری کند، حقیقت تقوا همان روحیه قوی و مقدس عالی است که خود حافظ و نگهدارنده انسان است.
امام جمعه موقت کرمان در خطبه دوم نماز جمعه با تبریک ولادت باسعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) بیان کرد: امیدواریم چشمان منتظر ما به دیدار آن حضرت روشن شود و ظهور آن حضرت را شاهد باشیم، آن کس که خورشید را به روشن بودن میستاید، در واقع خود را به داشتن چشمی روشنبین میستاید؛ آفتاب وجود اقدس امام زمان(عج) نیز با این همه دلایل روشن از آیات و روایات برای هر انسان عاقل اندیشمند از آفتاب آسمان، آشکارتر است.
وی ادامه داد: امام زمان (ع) درباره چگونگی بهرهمند شدن مردم از وجود مبارک ایشان در دوران غیبت، آن را بسان بهرهمند شدن از خورشید میدانند که در پس پرده ابر از چشمها پنهان است.
حجت الاسلام صباحی عنوان کرد: همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند.
خطیب جمعه کرمان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: سوم خرداد نیز روز آزاد سازی خرمشهر است و مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند، آنها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند.
وی فتح خرمشهر را موجب سرشکستگی صدام و نیز تلخ کامی حامیان قدرتمند خواند و به گوشه های از پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت آزادی خرمشهر اشاره کرد و افزود: ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیتهها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که پیروزیها هرچند عظیم و حیرتانگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسهی شیطان به سراغ آدم میآید و برای اولاد آدم تباهی میآورد./201/9709/ب1