۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۲۸۲۰۱
آیت الله مهدوی:

بصیرت لازمه عاقبت بخیر شدن است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ما باید با داشتن بصیرت دائماً به عاقبت مسیر زندگی توجه داشته باشیم و به واسطه آن برای آخرت خود با داشتن تقوا توشه جمع آوری کنیم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر دعاهای صحیفه سجادیه که در خیابان طیب برگزار شد، گفت: داشتن آرزوهای طولانی افزون بر فاسد کردن عمل انسان، توبه را به تأخیر می اندازد.

 

وی با اشاره فرازهایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه افزود: در این فراز از دعای هشتم صحیفه سجادیه، امام زین العابدین(ع) از چند چیز به خداوند پناه می برند، ایشان در این استعاذه می فرمایند، خدایا به تو پناه می برم از مردنی که بدون آمادگی باشد و از این که حسرت بزرگی برایم اتفاق بیفتد و مصیبت بزرگی من را فرا بگیرد، خدایا پناه می برم به تو از بدترین بدبختی ها و از بدی عاقبت و از این که از ثواب محروم بشوم و عقاب دچار من بشود.

 

بصیرت لازمه عاقبت بخیر شدن است

آیت الله مهدوی ادامه داد: این فراز از دعای هشتم صحیفه سجادیه تماماً مربوط به خسارت های آخرتی است و ما را به یاد عاقبت کارمان می اندازد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ذیل این فراز از دعای هشتم صحیفه سجادیه که می فرماید، «خدایا پناه می برم به تو از مردنی که بدون آمادگی باشد» از آیه صد و نود و هفتم سوره بقره که می فرماید«وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى» استفاده کرد و گفت: ما باید با داشتن بصیرت دائماً به عاقبت مسیر زندگی توجه داشته باشیم و به واسطه آن برای آخرت خود با داشتن تقوا توشه جمع آوری کنیم.

 

وی با تبیین راه های به دست آوردن تقوای الهی اذعان کرد: تذکر معاد، تقویت قدرت تعقل، توجه به مسأله فنا و بقا، کوتاه کردن آرزوها و همنشین شدن با انسان های عاقل، راه های جمع آوری توشه برای آخرت به واسطه کسب تقوای الهی است.

 

آیت الله مهدوی با توجه به روایتی از امام معصوم(ع) که می فرماید، خوشا به حال آن کس که زیاد معاد را یاد کند و با داشتن تقوا توشه جمع کند، تصریح کرد: توجه داشتن دائمی به مسافرتی که حتماً به وقوع می پیوندد، انسان را به جمع آوری توشه مناسب برای آن مسافرت هدایت می کند.

 

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: تمایز انسان و حیوان مربوط به قوه عقل در وجود انسان است ولی زمانی قوه عقل سبب برتری انسان نسبت به حیوان می شود که از آن به درستی استفاده شود.

 

کوتاه کردن آرزوها یکی از راه های کسب تقوا است

وی با دسته بندی کردن قوه عقل به عقل نظری و عقل عملی ادامه داد: عقل نظری یعنی درک چیزهایی که اطراف انسان است و عقل عملی یعنی به کار گیری عقل نظری در کارها، که داشتن عقل عملی بهترین نتیجه را برای انسان حاصل می کند و آن نتیجه، توجه به معاد و جمع آوری توشه برای آخرت است.

 

آیت الله مهدوی کوتاه کردن آرزوها را یکی از راه های کسب تقوا معرفی کرد و افزود: طبق روایتی از امام معصوم(ع) که می فرماید، «خداوند رحمت کند کسی را که آرزویش را کوتاه کند و با کوتاه کردن آرزویش عملش را درست کرده و برای آخرتش توشه جمع آوری کند» داشتن آرزوهای طولانی علاوه بر فاسد کردن عمل انسان، توبه را به تأخیر می اندازد.

 

بزرگ ترین مصیبت برای انسان جهل و نادانی است

نماینده ولی فقیه در هلال احمر ابراز کرد: همنشین شدن با انسان های عاقل سبب افزایش قدرت تعقل انسان و در نتیجه توجه بیشتر به آخرت می شود.

 

وی به بالاترین مصیبت ها اشاره کرد و گفت: مصیبت ها زیاد است و انواع مختلفی دارد ولی بزرگ ترین مصیبت جهل و نادانی است که بزرگی آن نیز با اتصال به مُتَعَلِقَش مشخص می شود یعنی این که جهل به وجود خداوند بسیار بدتر از جهل به احکام الهی است.

 

آیت الله مهدوی با تشریح چهار معیار از جانب اهل بیت(ع) در معرفی شقی ترین مردم اذعان کرد: شقی ترین افراد در چهار گروه دسته بندی می شوند، گروه اول افرادی هستند که از بقیه مردم حریص تر هستند، گروه دوم افرادی هستند که دین خود را برای آباد کردن دنیای دیگران می فروشند، گروه سوم افرادی هستند که هوای نفس بر آن ها غلبه پیدا کرده و دنیا مالک آن ها می شود و گروه چهارم افرادی هستند که قلب آن ها قَسی شده و گوش شنیدن موعظه ندارند.

 

بالاترین معصیت ها ظلم به دیگران است

وی با اشاره به آیات صد و سوم و صد و چهارم سوره کهف که می فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم‌ بِالاخْسَرِينَ أَعْمَـٰلاً، الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي‌ الْحَيَو'ةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» تبیین کرد: نداشتن ولایت اهل بیت(ع) سبب بالاترین خسران(ع) را انکار کردند، هیچ عمل صالحی از آن ها پذیرفته نمی شود، در صورتی که فکر می کنند در دنیا توشه ای برای خود جمع آوری کرده اند.

 

آیت الله مهدوی در پایان با بیان روایتی بالاترین معصیت ها را برشمرد و گفت: بالاترین معصیت ها ظلم به دیگران است که هم در دنیا و هم در آخرت خشم خداوند را به دنبال دارد مخصوصاً اگر این ظلم متوجه فردی شود که غیر از خداوند کسی را ندارد./201/867/ب1

ارسال نظرات