۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۳۱۵۴۹
شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان؛

بیان موجبات سلامت ذهن و عدم آن

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان به بیان موجبات سلامت ذهن و عدم سلامت آن پرداخت و از حیله و نیرنگ به عنوان دو صفت ضد انسانی نام برد.
شرح دعای روز سوم رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج حوه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ» بیان داشت: خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان

موجبات سلامت ذهن و عدم آن

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در این دعا سه  تقاضا از خداوند مطرح شده است اول آنکه می گوئیم بارالها در این روز بینش و آگاهی را نصیب من گردان! نعمت آگاهی و ذهن پویا از بزرگترین عطایای الهی است که از بین موجودات تنها بهره و قسمت انسان شده است البته واضح است که هر نعمتی همواره آسیب هایی  دارد که آن را تبدیل به  نقمت می کند ما در این مجال به دنبال  شناخت ذهن سالم و ناسالم هستیم.

وی افزود: آنچه موجب سلامت ذهن است عبارت است از 1- تقویت عقلانیت با فراگیری استدلال و پرهیز از مغالطه  2- تفکر در آفرینش و خلقت آسمانها و زمین  3- تفکر در نفس و قوای آن  4- تفکر در بهره برداری از نعمتهای الهی  5- اندیشیدن در راههای پیشرفت جامعه بشری.

وی ادامه داد: این تفکرات ذهن  را تعالی بخشیده و انسان را به خالق یکتا نزدیک می سازد اما آنچه  سلامت ذهن را از بین می برد عبارت است از  1- افکار شیطانی 2- افکار حیوانی 3- افکار خرافی 4- تفکرات ضد بشری

دو صفت ضد انسانی

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: دومین خواسته این است که پروردگارا در این روز مرا از نادانی و نیرنگ بازدار! جهالت و حیله گری دوصفت ضد انسانی هستند که از ویژگی های حیوانات و شیاطینند البته اگر انسانی مبتلا به این دو خصلت شود از انسانیت دور شده و به حیوانات و شیاطین نزدیک گردیده است.

وی افزود: آنچه بشریت دیروز و امروز را رنج می دهد چیزی جز جهالت و فریبکاری  نیست  دین اسلام  بر دو عنصر علم و صداقت  تاکید فراوان دارد درباره علم زیباترین سخن کلام نبوی است  که فرمودند «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» چنین گفت پیامبر راستگوی * زگهواره تا گور دانش بجوی. در مورد خدعه و نیرنگ نیز فرمودند هر کس فریبکاری  کند از ما نیست مکر و خدعه  در دوزخ است ( نهج الفصاحه/ص 752)

استاد درس خارج حوزه بیان داشت: خواسته سوم در این دعا این است که خداوندا در این روز نصیبی برای من از هر خیری که فرو می فرستی قرار بده! فیوضات الهی در هر شبانه روز از آسمان به زمین نازل می شود و دلهای پاک و بیدار از آن بهره مند می گردند. این فیوضات منشأ توفیقات فراوان و برکات گوناگون در زندگی است. ماه مبارک رمضان بهار این فیوضات است که می تواند تحولی  در زندگی انسان به وجود آورد بشرط آنکه خود را در مسیر آن قرار دهیم.

وی افزود: درپایان دعا صفت  جود الهی مطرح شده است یعنی این درخواست ها اگر چه  از نظر ما بسیار  بزرگ است ولی در برابر جود تو ای بزرگترین بخشنده  چیزی نیست. ای معبود بی همتا از تو عاجزانه اجابت این دعا را می طلبیم./933/202/ب3

ارسال نظرات