۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۴۳۱۶۸۴
آیت الله مکارم شیرازی:

دعاهای صحیفه سجادیه انقلابی است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی گفت: دشمن افراط افراطی ها را بزرگنمایی کرده و همین را وسیله ای برای کوبیدن می کند و می گوید این مقیاس همه است در حالی که ممکن است اندک باشند، دشمن تفریط تفریطی ها را نیز بزرگنمایی می کند و می گویند همه اینگونه هستند، این مسأله سبب شده که اسلام از قدیم الایام ضرباتی ببیند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در چهارمین برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان با موضوع عرفان اسلامی در صحیفه سجادیه که از شبکه دوم سیما پخش شد، به گواهی برخی از دانشمندان اهل سنت درباره اهمیت صحیفه سجادیه اشاره کرد.

 

وی افزود: یکی از علمای اهل سنت می گوید برنامه قسمتی از دعاهای صحیفه سجادیه ادامه قیام امام حسین(ع) در کربلا است، آن مبارزه با شمشیر بود و این مبارزه با شمشیر بیان است، در کتاب دایرة المعارف فرقه های منسوب به اسلام با نظارت شیخ علوی بن عبدالقادر مطالبی درباره صحیفه بیان شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: این عالم اهل سنت می گوید بعد از جریان کربلا که امام سجاد(ع) علی بن الحسین دردناکترین حوادث را در روز عاشورا مشاهده کرد و سپس آن حضرت را در اسارت توهین آمیزبه دمشق بردند در این حال طبیعی بود که اندوه دائمی که قلب امام رامی فشرد در سخنان و خطبه هایش تجلی کند؛ یعنی دعاها و نامه ها تلی از ادامه مبارزه کربلا است.

 

وی ادامه داد: این عالم سنی اضافه می کند امام سجاد 54 دعا را در یک کتاب دعا جمع کرد که همان صحیفه سجادیه است، هرکس این دعاها را بخواند یقین پیدا می کند که امام در این دعاها هرگز تقیه نکرد و خلافت اموی را تحت ضربات سنگین خود قرار داد؛ این دعاها به یقین دعاهای انقلابی و از امامی صادر شده که شاهد مهم ترین انقلاب اسلامی از نظر حجم و کوتاه ترین آن ها از نظر زمان عنی واقعه کربلا بود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ادامه اظهارات عالم اهل سنت ابراز داشت: هنگامی که امام نتوانست با خون خود انقلاب کربلا را آبیاری کند با زبانش که همچون شمشیر برنده ای بود در آن شرکت کرد؛ واقعا بسیاری از دعاهای صحیفه دعاهای انقلابی است و این عالم اهل سنت درست فهمیده است.

 

وی با بیان این که امام راحل صحیفه سجادیه را به عنوان هدیه برای نوه فرستاده و در نامه ای درباره اهمیت این کتاب نوشتند، عنوان کردد: در این نامه آمده «صحیفه کامله سجادیه از بزرگترین مناجات های عرفانی در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیل به برکات آن هست؛ کتابی الهی بوده که از سرچشمه نور خداوند نشأت گرفته است و طریقه سلوک اولیا بزرگ و اوصیا عظیم الشأن را می آموزد»،کسانی که می خواهند سیر و سلوک الی الله داشته باشند بهترین مسیر از صحیفه سجادیه است؛ متأسفانه صحیفه هنوز در افکار عمومی آنچنان که باید شناخته شده نیست.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امام در بخش هجدهم عرضه داشت که خداوندا مرا بهره مند کن که راه اعتدال را بپیمایم، ضربه هایی که ما می خوریم یا از افراطیون و یا از تفریطیون است، متأسفانه دشمن از هر دوی این موارد استفاده می کند.

 

وی اضافه کرد: دشمن افراط افراطی ها را بزرگ نمایی کرده و همین را وسیله ای برای کوبیدن می کند و می گوید این مقیاس همه است در حالی که ممکن است اندک باشند، دشمن تفریط تفریطی ها را نیز بزرگ نمایی می کند و می گویند همه اینگونه هستند، این مسأله سبب شده که اسلام از قدیم الایام ضرباتی ببیند؛ در اسلام گروهی درباره علی(ع) غلو و افراط کردند و گفتند که خدا هستند و گروهی دیگری به نام نواصب که دشمن حضرت بودند، تفریط کرده و علی(ع) را کافر می دانستند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات