۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۳۲۱۹۹
حجت الاسلام علوی تهرانی:

تربیت دینی باید از کودکی آغاز شود

رییس بنیاد فارِس المومنین، گفت: اگر فرد در کودکی معرض تربیت دینی قرار بگیرد در سنین بالا می‌تواند خود را در معضلات زندگی حفظ کند.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه بعد از ظهر امروز دوشنبه 24 خرداد در مسجد امیر(ع)، گفت: انسان در زندگی دنیوی خود نگاه تجاری دارد، این نوع از تجارت درون انسان شکل می‌گیرد و گاهأ افراد این موضوع را بروز نمی‌دهند.

وی افزود: حتی در خصوص عبادات نیز افراد هم نگاه تجاری دارند و می‌خواهند برای آن دنیا جمع آوری کنند. باید نگرش تجاری افراد تغییر کند و افراد بدانند که در قبال عمر خود که می‌دهند چه چیزی را دریافت می‌کنند و آیا فقط در زندگی به مال اندوزی پرداخته‌اند؟.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: افراد در سنین بالا نمی‌توانند نگرش مادی خود را عوض نمی‌کنند، اما جوانان می‌توانند با دریافت تربیت دینی به جایی برسند که به درستی عمل کنند.

وی اضافه کرد: اصولا تربیت صحیح و نگرش دردست در سنین پایین فرد را می‌تواند در مسیر کاملا صحیح قرار دهد.

وی با اشاره به نفس اماره بیان داشت: نفس اماره از ریشه کلمه «امر» آمده است و به این معنا است که این نفس همواره به انسان امر می‌کند. در اصطلاح نفس اماره به آن بخشی اشاره دارد که این نفس درونی فرد را به تمرد از دستورات الهی ترغیب می‌کند.

رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص معبود‌ها، بیان داشت: اولین معبود شیطان است که برخی آن‌را می‌پرستند، دومین معبود «نفس» فرد است و می‌تواند جای معبود را بگیرد. سومین معبودی که بسیار نیز مظلوم خود پرودگار عالم است.

وی تصریح کرد: نفس اماره وقتی رشد می‌کند که انسان در مقابل تصویر کردن کارهای بد این نفس غفلت کند و جواب مثبت نیز بدهد. بر اثر این اتفاق فرد کاملا مغلوب اوامر نفس اماره می‌شود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: وقتی فرد سال‌ها در معرض نفس اماره قرار گرفت دیگر نمی‌تواند فکر خود را عوض کند و سراسر از این نفس دستور می‌گیرد، زیرا با این نفس زندگی کرده و در تمام ابعاد وجودی وی نیز نفوذ شده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان گفت: یک نوع دیگر از نفس نیز وجود دارد که «لوامه» نام دارد و انسان را سرزنش می‌کندد./856/202/ب3

ارسال نظرات