۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۳۳۴۲۹
مدیر عامل خبرگزاری رسا تبیین کرد؛

جریان های درون حوزوی و نقشه دشمن برای نفوذ در آنها

مدیرعامل خبرگزاری رسا ضمن تبیین جریان های فعال درون حوزه، به تشریح نقشه دشمن برای انقلابی زدایی از این جریان ها پرداخت و تاکید کرد: حوزه با هدایت بزرگان و مراجع امتحان خوبی در انقلابی گری پس داده است.
حجت الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا

حجت الاسلام محمدمهدی محققی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم درباره لزوم انقلابی ماندن حوزه های علمیه و هشدار ایشان نسبت به تلاش دشمن برای تضعیف حرکت و روحیه انقلابی در حوزه، به تبیین جریان های موجود و فعال در حوزه پرداخت و نقشه های دشمن برای انقلابی زدایی از هر یک از این جریان ها را تبیین کرد.

 

مدیرعامل خبرگزاری رسا با بیان این که باید مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب مشخص شود تا معلوم شود تکلیف هر جریان نسبت به این مساله چیست، گفت: قهرا تلاش دشمن برای انقلاب زدایی برای هر یک از جریان ها مختلف است؛ اگر بخواهیم تلاش دشمن را ببینیم و خنثی کنیم، یا نفوذ دشمن را ببینیم باید بدانیم راهبرد دشمن برای هر کدام متفاوت است.

 

حجت الاسلام محققی نخستین جریان در حوزه را جریان ناب گرا ذکر کرد و گفت: ناب گرایان جریانی هستند که بیشتر بر اصول پا فشاری دارند، نسبت به تبیین اصول و بازگرداندن فروع بر اصول و درباره اجرای آنچه که در متون و نصوص دینی آمده تاکید دارند و معتقدند باید ناب ترین ها را انتخاب کرد و بر سر کار آورد.

 

وی اضافه کرد: این جریان البته منشعب به شعبی هست و در ادبیات سیاسی نیز تعبیر خاصی از آنها می شود که می توانیم آنها را ناب گرا بنامیم.

 

مدیر عامل خبرگزاری رسا جریان مصلحت گرا را دومین جریان فعال در حوزه دانست و گفت: این جریان معتقد است باید واقعیات بیرونی را در نظر گرفت و با توجه به تحولات عرصه اجتماع و بین الملل اقدامات را انجام داد که در تعبیر سیاسی روز شاید اعتدال گرایان درون حوزه را بتوان در زمره این جریان تعریف کرد.

 

مدیرعامل خبرگزاری رسا بیان داشت: یک جریان فعال در حوزه نیز جریان حسبه است، افرادی که از نظر علمی و نظری قائلند که قدر متقین فقیه در امور اجتماعی و سرپرستی امت ولایت دارد و از این جهت قائل هستند که تضعیف نظام حرام و بلکه تبعیت از حاکم فقیه واجب است.

 

حجت الاسلام محققی اضافه کرد: البته این جریان خود را از قضایای روز و اجراییات امور کنار می کشد و بیشتر در بزنگاه هایی که لازم است مثل انتخابات ها تاییداتی از نظام و ولی فقیه دارند اما دخالتی در امورات ندارند، هر کجا هم که نیاز باشد همراهی می کنند چه در نظریه پردازی و چه در فتوا و سایر موارد اما دخالتی در امور مخصوصا امور مدیریتی و اجرا ندارند.

 

وی چهارمین جریان فعال در حوزه را جریان تدین گرا ذکر کرد و گفت: این جریان اصرار بر حفظ آیین مذهبی و تعظیم شعائر شیعی دارد و ارتباط خوبی با هیئات برقرار می کنند؛ طرفداران این جریان معتقدند تکلیف اصلی ما در عصر غیبت حفظ اعتقادات و تحکیم مبانی شیعه است، پیروان این جریان خیلی به دنبال ورود به مسائل نیستند، بیشتر احتیاطی و گوشه گیر هستند، اما قائل به نظام و حفظ آن هستند و در حد و سطح خود نیز تلاش می کنند.

 

حجت الاسلام محققی با بیان این که همه این جریان ها در دایره انقلاب تعریف می شوند و دشمن برای انقلابی زدایی هر کدام برنامه و راهبرد خاص خود را در پیش گرفته است، گفت: از جریان ناب گرا تا جریان تدین گرا رگه هایی از حفظ و همراهی با نظام هست، اما در عین حال رگه های واگرایی نیز در آنها وجود دارد که دشمن روی آنها برنامه ریزی و کار می کند تا ریزش هایی را در این جریان ها بوجود بیاورد و از آنها استفاده کند.

 

وی با بیان این که جریان ناب گرا مبتلای به اختلاف درونی و خلاء مدیریتی است، تصریح کرد: به دلیل عدم مدیریت منسجم و نیز عنصر ناب گرایی هر کدام از طیف های این جریان دیگری را بر خطا و خبط می بینند و تجربه هم نشان داده نتوانسته اند منسجم شوند، این خود زمینه ای است برای دوری از نظام و اگر همین طور ادامه یابد سرخورده می شوند و کم کم به این سمت می روند که نمی شود، یا فلان نظریه قابلیت اجرا ندارد. مشکل ضعف کارآمدی ها و درشت نمایی کردن در ضعف ها ممکن است زمینه های تسلط و نفوذ دشمن بر این جریان ایجاد شود و آنها را از انقلاب جدا کند.

 

حجت الاسلام محققی یادآورشد: در جریان مصحلت گرا عقب ماندگی علمی از جهان غرب، انسجامی که جهان کفر در درون خود دارد و پیشرفت های مادی که توانسته اند در جوامع خود ایجاد کنند و اختلاف فاحش کشورهای جهان سومی با آن کشورها نشانه هایی است که دشمن می تواند روی این جریان کار کند و ریزش هایی در این جریان بوجود آورد. افزون بر این برچسب تندروی زدن به رقبا نیز از دیگری موضوعاتی است که ممکن است زمینه نفوذ دشمن و انقلابی زدایی را در این جریان به همراه داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان حسبه سرخوردگی این جریان در تبلیغ و ترویج و نا کارآمدی آن در خارج از کشور و در مناطق شیعه خیز که بیشتر فعالیت های خود را از طریق نهادها و سازمان های خصوصی دنبال می  کند یا چالش هایی که در ارتباط مقلدین ممکن است بوجود بیاید، یا مرجعیت های ساختگی توسط دشمن که ممکن است پیش روی مقلدین و مروجین این جریان باشد از زمینه های ورود و نفوذ و انقلابی زدایی است.

 

مدیر عامل خبرگزاری رسا یادآورشد: در جریان تدین گرا حرکت های تند و غلو نسبت به برخی شعائر اسلامی که قهرا با توجه به رسانه های امروزی و سوء استفاده ای که دشمن می تواند از این نوع اقدامات داشته باشد،  باعث سرخوردگی بخشی از مبلغان و مروجین همراه آنها می شود و می تواند زمینه انقلابی زدایی را در این جریان داشته باشد.

 

این فعال رسانه ای در تکمیل بحث خود تصریح کرد: دو جریان دیگر هم در حوزه هستند که هرچند غالب نیستند و فعالیت چشمگیری ندارند، اما وجود دارند و وجود شان می تواند پایگاهی برای نفوذ دشمن باشد و قاعدتا عناصری از این جریان ها فعالیت های تبلیغی، ترویجی و نظریه پردازی خواهند کرد و زمینه را می توانند برای ریزش ها و سرخوردگی طلاب انقلابی از جریان های همراه با انقلاب و نظام فراهم کنند.

 

وی در همین زمینه به جریان واپس گرا و عناصر ضد انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: عناصری در حوزه هستند که در مقاطع مختلف از انقلاب تودهنی خورده اند، مانند طرفداران آقای شریعتمداری یا کسانی که تا این اواخر دست از حمایت از آقای منتظری برنداشتند؛ با وجود آن که می دانستند ایشان در مقابل حضرت امام(ره) ایستاد و امام ایشان را عزل کرد؛ یا می دانستند چه خون دل هایی به حضرت امام داد و چه مشکلاتی در دفاع مقدس بوجود آورد.

 

حجت الاسلام محققی اضافه کرد: کسانی که در جریان فتنه سال 88 از نظام تو دهنی خوردند و با وجود سیاست جذب حداکثری نظام بر اشتباهات خودشان اصرار کردند و این باعث شد که از خانواده نظام رانده شدند، اینها را جریان ضد انقلاب واپس گرا می نامیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یک جریان مخالف نظام در حوزه به نام جریان غرب گرای افراطی وجود داد که قبله آمال شان غرب است. اینها سعی دارند نظریاتی که در غرب تئوریزه شده را ترجمه و نسخه های ایرانی آن را اجرا کنند. این جریان به دنبال پیدا کردن توجیهات دینی است برای هر آنچه بشر غربی به آن رسیده؛ قبله آنها ایسم های مختلفی است که در غرب زاده و تجربه شده و به بن بست رسیده است، مانند پیروان آزادی های اجتماعی زنان. اینها هم پایگاهی در حوزه دارند، افرادی که قائل به نظام هم نیستند و نظریه جمهوری اسلامی را هم قبول ندارند.

 

حجت الاسلام محققی در ادامه این گفت وگو با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه انقلابی، از عملکرد درخشان حوزه در مقاطع و برهه های مختلف در دفاع از انقلاب و ارزش ها به نیکی یاد و تصریح کرد: حوزه با حمایت ها و هدایت های اعاظم و بزرگان و مراجع معظم تقلید و همراهی بدنه روحانیت در مقاطع مختلف همچون مبارزات قبل از انقلاب، مقطع پیروزی و استقرار نظام اسلامی، دفاع مقدس، تحکیم رهبری و تثبیت مرجعیت مقام عظمای ولایت، ستیز با استکبار و دیگر عرصه ها امتحانات تاریخی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 

وی با تاکید بر این که حوزه در انقلابی گری امتحان خوبی پس  داده است، افزود: در نقد منصفانه دولت ها حوزه با پافشاری بر استقلال خود هر کجا دید سیاست های دولت های مختلف با مبانی و ارزش های دینی دچار اشکالاتی بوده، با حریت تمام به وظیفه نقد منصفانه و نصیحت خود عمل کرده است.

 

حجت الاسلام محققی عملکرد حوزه در مقابله با فتنه 88 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در جریان فتنه و حوادث سال 88 هم حوزه ایفای نقش خوبی داشته است.

 

مدیرعامل خبرگزاری رسا حوزه های علمیه را انقلابی توصیف و خاطرنشان کرد: نکته ای که باید بدان توجه کرد این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه باید انقلابی بماند؛ ایشان نفرمودند حوزه انقلابی نیست؛ این اشاره به کارنامه درخشانی است که حوزه در این عرصه دارد و باید این روحیه و تفکر همچنان حفظ و تقویت شود. /924/ت302/ع

ارسال نظرات