۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۳۴۶۷۴
مدیر مدرسه علمیه تبریز:

شب‌های قدر هدیه‌ای الهی برای بخشش گناهان امت پیامبر است

حجت‌الاسلام ناصری شب‌های قدر را فرصتی بی‌بدیل برای امت پیامبر(ص) خواند و گفت: خداوند متعال این شب‌ها را مقرر فرمود تا بندگانش در این شب‌ها از بار گناهان خالی و از اعمال آن بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام صمد ناصری

حجت‌الاسلام صمد ناصری، مدیر مدرسه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با گرامیداشت شب‌های قدر و تسلیت ایام ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع)، گفت: در این شب‌ها مؤمنان با راز و نیاز با خدا و توسل به ابرمرد انسانیت پس از پیامبر(ص) یعنی مولای متقیان حاجات دنیوی و اخروی خود را رقم خواهند زد.

 

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر از ناب‌ترین شب‌های سال است، افزود: در طول سال اهمیت و فضیلت هیچ شبی همانند این ایام نیست و به تعبیری شب قدر از هزار ماه برتر است، اگر کسی شب قدر را درک کند، مثل این است که یک‌عمر هشتاد ساله به عبادت خداوند مشغول بوده است و از برکات آن بهره برده است.

 

مدیر مدرسه علمیه تبریز در تفسیر آیه سوم سوره قدر «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، تأکید کرد: فضیلت شب قدر برتری این شب نسبت به هزار ماه است که در آن شب قدری وجود نداشته باشد و اگر کسی در این شب بتواند از نماز مغرب تا اذان صبح ارتباط خوبی با خداوند برقرار کند، مثل این است که یک‌ عمر هشتاد ساله به عبادت خداوند مشغول بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر به‌ نوعی شب‌های مقدرات نیز به‌ حساب می‌آید، افزود: خداوند در این شب‌ها به‌ صورت خاص درهای رحمت خود را بر روی مؤمنان باز می‌گذارد تا جسم و روح خود را پالایش کنند، از این‌ رو بهتر است ما انسان‌ها با دور ریختن هر گونه کدورت و کینه، اوج مهربانی و رحمت خدا را در این شب‌ها مهمان دل‌هایمان کنیم.

 

حجت‌الاسلام ناصری شب‌های قدر را فرصتی بی‌بدیل خواند و ابراز داشت: خداوند متعال این شب‌ها را مقرر فرمود تا بندگانش در این شب‌ها از بار گناهان خالی و از اعمال آن بهره‌مند شوند، شب قدر دارای فضیلت‌های زیادی است ولی بالاترین فضیلت برای این شب عظیم القدر نزول به‌ یک‌ باره قرآن در این شب بر قلب مبارک پیامبر(ص) است.

 

وی با اشاره به آیه اول سوره قدر که می‌فرماید «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»، افزود: چیزی که به‌ طور حتم اتفاق افتاده نزول به‌ یک‌ باره همه قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر(ص) است، ولی مسأله مبهم این است که این تنزیل قبل از بعثت پیامبر(ص) بوده یا بعد از بعثت پیامبر(ص)، که با توجه به مفهوم برخی از روایات معصومین(ع) احتمالاً این نزول به‌ یک‌ باره قرآن به قلب پیامبر(ص) مربوط به شب قدر قبل از بعثت پیامبر(ص) است.

 

مدیر حوزه علمیه تبریز ابراز کرد: یکی از مسائل مبهم دیگر پنهان بودن شب قدر در بین شب‌های بیست و یکم، بیست و دوم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، البته روایاتی از معصومین(ع) منقول است که نشان می‌دهد شب قدر همان شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است ولی متأسفانه روایات دیگری هم وجود دارد که اختصاص شب قدر به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را رد می‌کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین قدر انسان، در شب قدر است و شب قدر شبی است که ملائکه برنامه خود را می‌آورند که تقدیر انسان، جایگاه و اندازه او در دست‌ و بال ملائکه مشخص شود و شب قدر، شبی است که ملائکه برنامه‌شان را تنظیم می‌کنند که چه بر سر این انسان بیاورند./854/302/ب2

ارسال نظرات