نمازگزاران در آیین نوین تصحیح قرائت به معنای عبادت نزدیک تر می شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام میلاد کسمایی، در آیین نوین تصحیح قرائت نماز که برای اولین بار در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه آیین تصحیح قرائت نماز یک آیین سنتی و بسیار قدیمی آستان مقدس حضرت معصومه(س) است، گفت: این مراسم سنتی و ارزشمند ابتدا قبل از مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در محل مسجد بالاسر و سپس در دار تلاوت و مسجد اعظم همه ساله از سوی بزرگان حوزه علمیه قم برگزار و تعقیب شده است، این در حالی است که پس از تاسیس و افتتاح شبستان بزرگ امام خمینی(ره) چند سالی در این مکان برگزار شده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تصحیح نماز در طیف مخاطبان و زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) تأثیر وسیع و بازخورد قابل توجهی داشته است، گفت: در موضوع نماز از نگاه مبانی اسلامی اولین نکته مهم و اساسی این است که اهمیت نماز برای نمازگزار تبیین شود.
پیشکسوت قرآنی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روایت و آیات زیادی در منابع دینی برای تبیین اهمیت نماز وجود دارد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید«فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَ یعنی وای بر نمازگزاران» برای مؤمن این تهدید و هشدار خداوند از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در آیه بعد در همین سوره خداوند متعال مخاطبان دقیق این آیه را چنین تشریح می فرماید«ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» واژه «سَاهُونَ» در این آیه نشان ار آن بندگانی است که در نماز توجه و حضور قلب ندارند.
حجتالاسلام کسمایی با بیان اینکه در صحیح خواندن نماز باید به دو بُعد دقت شود، گفت: در وهله اول باید مؤمن نمازگزار نماز را صحیح بخواند یعنی اینکه ارکان و اعمال نماز را در ترتیب تبیین شده از سوی شرع بجا آورد؛ این در حالی است که بُعد معنوی یعنی همان حضور قلب از مبانی است که بنده در مسیر بندگی خود باید بیاموزد و در نماز بر آن توجه و اهتمام کامل داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صحیح خوان نماز و توجه به تجوید و قواعد قرائت نماز در دو بُعد از سوی شرع تشریح شده است، گفت: تعدادی از این قواعد و احکام برای صحت نماز است؛ بر این اساس تعدادی از احکام تیین شده در قرائت وجود دارد که صرفاً برای فصاحت در قرائت بیان شده است.
وی در ادامه به تبیین این قواعد پرداخت و گفت: در مورد فصاحت کلام در نماز معمولاً از سوی احکام دین توصیه شده است که به جای آنکه با صدای «آ» تلاوت شود بهتر است با صدای«ا» تلاوت شود؛ براین اساس اگر مکلف در واژه «مآلک» سوره فاتحه بگوید«مالک» بهتر است در حالی که در هر صورت تلاوت این واژه از سوی مکلف مبطل نماز نخواهد بود./۸۳۷/پ203/س