۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۴۳۷۰۸۱
مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل:

وظیفه مهم طلبگی کسب معارف الهی و انتقال آن به جامعه است

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل با اشاره به وظایف طلبگی، گفت: کسب معارف الهی و آشنایی با روش های انتقال آن به مردم از وظایف طلبگی است.
حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل عصر امروز  در مراسم آغاز دوره اختبار و تثبیت، در جمع طلاب جدید الورود با اشاره به تفاوت میان حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: سیستم جذب دانشجو در دانشگاه طوری است که میان افراد رقابت ایجاد می کند اما سیستم حوزه براساس شایستگی است و هیچ رقابتی میان افراد مطرح نمی شود، بلکه هر کس آمادگی ورود به حوزه را داشته باشد، می تواند به تحصیل در حوزه مشغول شود.

 

وی با اشاره به هدف طلبگی، افزود: پس از گذشت سال ها، اکنون انسان به این نتیجه رسیده که بشر به تنهایی توانایی اداره خود را ندارد و برنامه ریزی هایش موجب پسرفت شده است.

 

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: در گذشته زمانی که جنگی صورت می گرفت، جنگجویان در مقابل یکدیگر قرار می گرفتند و فقط رزمندگان جنگی بودند که کشته می شدند و در این میان هیچ آسیبی به زنان، کودکان و محیط زیست نمی رسید، اما امروزه با پیشرفت انسان در علم و تکنولوژی، با سر گرفت جنگ، اولین کسانی که کشته می شوند زنان، کودکان و افراد بی گناه هستند و حتی محیط زیست نیز از شر بشر در امان نیست، این نتیجه برنامه ریزی بشری و تمدن نسل بشر است که خودش آن را پی ریزی کرده است.

 

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل، بیان داشت: همه چیز در این دنیا پیشرفت داشته است؛ جاده های خاکی تبدیل به جاده های هوایی و فضایی شده اند، مرکب ها جای خود را به اتومبیل ها، قطارها و هواپیماها داده اند، خیابان سازی، شهرسازی و چیزهای دیگر پیشرفت کرده اند، اما تنها چیزی که پیشرفت نکرده است خود انسان است.

 

وی افزود: همه این مسائل به این خاطر است که برنامه ریزی انسان محدود به زندگی دنیوی اش است و هیچ برنامه ای برای پس از مرگ ندارد، در صورتی که زندگی انسان محدود به زندگی در این دنیا نیست و با مرگ، تولدی دیگر می یابد و از این رو انسان عاقل کسی است که هیچگاه برای زمان محدود برنامه ریزی نکند.

 

حجت الاسلام نوروزی اظهار داشت: تنها برنامه مناسب برای انسان، برنامه ریزی الهی است که خداوند متعال آن را در قالب دین به انسان عطا کرده و به وسیله پیامبران در اختیار بشر قرار داده است.

 

وی تصریح کرد: نبی کسی است که خداوند علم و برنامه زندگی را در وجود او قرار می دهد، برخی از این پیامبران، مسؤول ابلاغ برنامه زندگی به دیگر انسان ها می شوند و این همان پیامبری است که به مقام رسالت نایل گشته و برخی دیگر از پیامبران نیز علاوه بر مسؤولیت ابلاغ دین به مردم، مسؤول اجرای آن برنامه ها نیز می شوند و این همان پیامبرانی هستند که به مقام امامت می رسند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل در ادامه با اشاره به وظایف طلبگی، بیان داشت: یک طلبه نیز بایستی در همین راستا حرکت کند، یعنی ابتدا باید به کسب معارف دینی بپردازد.

 

حجت الاسلام نوروزی، خاطرنشان کرد: معنای فقیه نیز همین است، فقیه یعنی همان نبی که به دنبال کسب معارف و برنامه های الهی است؛ تفاوت فقیه و نبی نیز در همین اکتسابی بودن علم اش است و البته این کسب علم باید به زندگی یک طلبه تبدیل شود، یعنی باید به طور دائم و مرتب علم فرا بگیرد و اکثر زمان خود را صرف یادگیری کند.

 

وی گفت: وظیفه دوم طلبه همان وظیفه رسالت است یعنی در کنار کسب علم، با روش های انتقال آن به مردم نیز آشنا شده و مجهز شود تا اینکه قادر باشد برنامه الهی را که فراگرفته است را در اختیار جامعه قرار دهد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل بیان داشت: وظیفه سوم طلبه همان امامت است یعنی یک طلبه بایستی اجرا کننده برنامه ها و احکام الهی در جامعه باشد چرا که فقها حجت امام زمان (عج) بر مردم هستند و امام نیز اجرا کننده برنامه های خدای تبارک و تعالی است و از این رو طلاب وظیفه دارند شیوه های اجرای قانون الهی را نیز فرا بگیرند.

 

حجت الاسلام نوروزی افزود: هر کس به این سه وظیفه عمل کند، توانسته وظیفه طلبگی را انجام دهد اما باید توجه داشت که این کار، وظیفه بسیار سختی است و مانند مشاغل دیگر نیست، اصلاً این وظیفه یک شغل نیست، انرژی، وقت و تحمل زیاد می طلبد و از این رو حوزه علمیه محل وقت گذاشتن برای کسب علم است و محل درآمدزایی نیست.

 

وی در ادامه به وظایف مسؤولان حوزه نیز اشاره کرد و گفت: برنامه ای که مدیران و مسؤولان حوزه علمیه طراحی می کنند در جهت رشد طلاب است و از این رو اگر طلبه ای در راستای طلبگی و تکامل قدم برنداشت این وظیفه مسؤولان است که اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه اردبیل اظهار داشت: طلاب حوزه علمیه بورسیه شده از سوی امام زمان(عج) هستند و حوزه مانند دانشگاه نیست که دانشجو تا هر زمانی بخواهد بتواند در آنجا بماند، پس هر کسی که در راستای رشد و ترقی قدم بر ندارد از بورسیه امام زمان(عج) محروم می شود.

 

مدیر استانی حوزه علمیه استان، بیان داشت: توفیق طلبگی نصیب هر کسی نمی شود، کسی که طلبه می شود یا خودش در گذشته کار نیکی انجام داده، یا اعمال نیک یکی از اجدادش توفیق طلبگی را نصیب او کرده است، پس بایستی مراقب بود تا مبادا این اعمال نیک، خدایی ناکرده با رفتار ناشایست آینده تباه گردد./937/202/ب2

ارسال نظرات