۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۴۲۵۶۳
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

برای اقدام در زمینه حقوق های نجومی منتظر اقدام دولت هستیم/ تشریح دلایل اعدام شهرام امیری

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده اعدام شهرام امیری، گفت: سیستم اطلاعاتی امریکا در موضوع جاسوسی شهرام امیری از ایران رودست خورد، وی به علت فروش اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی پس از طی مراحل قانونی اعدام شد.
حجت الاسلام اژه ای حجت الاسلام اژه ای حجت الاسلام اژه ای حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا و معاون اول قوه قضاییه در یکصدمین نشست خبری که بعد از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به موضوع اعدام تعدادی از تروریست هایی که مرتکب جنایاتی شده و حدود 20 نفر از مردم را به شهادت و 40 نفر را مجروح کرده بودند، گفت: این افراد در میدان سنندج به مردم حمله کرده و افراد زیادی را مجروح و معلول کردند، آنان به تعدادی از پایگاه های نیروی انتظامی نیز حمله مسلحانه کردند.

وی افزود: پرونده این افراد که امنیت کشور را هدف قرار داده بودند و قصد نا امن کردن کشور داشتند پیگیری شد و افراد شناسایی شدند، پرونده این افراد در جلسات متعدد پیگیری و در دادگاه بدوی پس از اعتراض آنان احکام تایید و پس از آن مهلت جبران به این افراد داده شد، آنها نه تنها توبه و جبران نکردند بکه برخی از آنان در زندان به دنبال یارگیری بودند.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: یک مشت تروریست جانی که افراد مختلف را شهید و مجروح کرده اند مجازات می شوند و مدعیان دروغ گوی حقوق بشر که مدعی مبارزه با تروریسم هستند به این اقدام اعتراض می کنند، هیچ زمان امنیت ایران زیر سوال نخواهد رفت و افرادی که بخواهند امنیت کشور با زیر سوال ببرند مجازات خواهند شد.

وی افزود: دیگر افراد که دستهای شان به خون بیگناهان آلوده است حق ندارند در باره مسائل داخلی کشور اظهار نظر کنند، افرادی که با موشک های خود بیمارستان ها را هدف قرار می دهند، به هیچ عنوان به آنان اجازه دخالت نخواهیم داد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به مجازات شهرام امیری، اظهار داشت: این فرد با توجه به دسترسی به اطلاعات سری کشور و اینکه اطلاعات را در اختیار امریکا قرار داده بود دستگیر شد، یکی از رودست هایی که سیستم اطلاعاتی امریکا از ما خورده این پرونده است، آنها تصور می کردند ایران از اقدامات وی با خبر نیست که در حقیقت اقدامات شخص زیر نظر ایران بوده و پرونده وی پیگیری شد، حکم صادر و دیوان عالی کشور به اعتراض رسیدگی کرده و حکم را تایید کرد.

وی ادامه داد: این شخص از جمله افرادی بود که فرصت جبران بهش داده شد ولی از فرصت استفاده نکرد و به مجازات رسید، از اقوام وی سخنانی به میان آمده بوده که شخص به 10 سال حبس محکوم شده که این ادعا کذب است.

دستور لغو مجوز نشریه یالثارات مربوط به گذشته است
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون نشریه یالثارات، گفت: اگر همه ما از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی قانون را رعایت کنیم به نفع همه است، اگر بخواهیم با اظهار نظرات شخصی فضا آلوده کنیم مشکلاتی پیش خواهد آمد، این نشریه صرف نظر از ماهیتش در دی ماه سال 94 در هیات نظارت به استناد بند 8 و 11 و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات لغو پروانه شد.

وی ادامه داد: دبیر محترم هیات نظارت نظر هیات را به موسسه مذکور اعلام کرد و مسوول موسسه به دادگاه تهران اعتراض کرد و مدعی بود هیات نظارت صلاحیت لغو مجوز ندارد، مدیر درخواست ادامه کار داشت و دادگاه پس از رسیدگی تشخیص داد درخواست پذیرفته و دستور لغو نظر هیات نظارت مصوب شد، وجهی برای خسارت احتمالی اعلام شد و موسسه وجه را پرداخت کرد و لغو  مجوز متنتفی شد، مجددا اعلام شد که توهینی نسبت به برخی هنرمندان در این نشریه نگاشته شده است.

 

هیات نظارت بر مطبوعات اخیرا نظری درباره نشریه یالثارات نداشته است
حجت الاسلام اژه ای، گفت: اینکه هیات نظارت دوباره در مورد نشریه اظهار نظر کرده کذب است، دادگستری به آقای نوش ابادی اعلام کرد که هیات نظارت هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است، آقای نوش آبادی نیز اعلام کرد اشتباهی صورت گرفته است.

وی افزود: هیات نظارت در دو مورد به نظر می رسد بدون دادگاه می تواند لغو مجوز را صادر کند، در ماده 12 قانون تبصره ای دارد که براساس آن لغو پروانه پیش بینی شده است، آنچه در هیات نظارت به عنوان ماده قانونی لغو مجوز بیان شده صحیح نیست، تبصره ماده 2 می گوید؛ متخلف در صوت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد که این باید توسط دادگاه احراز شود.

وی ادامه داد: تبصر2 ماده 10 مدعی است که تصمیمات هیات نظارت قطعی است، این امر مانع شکایت و اقامه دعوای افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود، هیات نظارت مدعی است که اگر من رای دادم محکام دیگر اجازه دخالت نخواهند داشت که این ادعا نادرست است.
حجت الاسلام اژه ای، گفت: در ماده 11 لغو مجوز گفته شده و عبارتی که چه مرجعی این لغو را صادر کند بیان نشده است.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به موضوع بازداشت آقای حسن عباسی، گفت: همانطور که خودشان عذرخواهی کردند باید بدانیم مساله نظامی هرکشوری که به مسایل امنیت کشور برمی گردد ساده نیست، وی مطلبی داشتند و بر این اساس با توجه به خدمات مهمی که ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون داشته اند عکس العمل نشان داده شد، ارتش نگذاشت دشمن از سخنانی که چند سال پیش بیان شده سوء استفاده کند، دادگاه نظامی قراری برایشان صادر می کند و فردی حاضر به گذاشتن قرار وثیقه داشتند که ایشان قبول نکردند و روز گذشته قرار گذاشته و وی آزاد شده است.


معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در تیرماه سال جاری بیش از 18 تن انواع مواد مخدری کشف شده است، در ماه کنونی بیش از 6 تن کشفیات داشته ایم، ممکن است برخی به عنوان دفاع از حقوق بشر از افرادی که 2 تن مواد مخدر قاچاق می کنند دفاع کنند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به موضوع بیانات ریاست قوه قضاییه در روز دفاع از حقوق بشرف گفت: ریاست قوه قضاییه بیان داشتند که ما بدعهدی های آمریکا را دیده و تجربه کرده ایم ولی با کشورهای اروپایی در مورد حقوق بشر حرف داریم و می توانیم مذاکره کنیم، چرا این کشورها دوگانه برخورد می کنند به دلیل منافعشان حاضر هستند هرجنایتی انجام دهند و در جای دیگری ادعای مبارزه دارند.
وی افزود: باید ببینیم ایران اسلامی بیشتر مدافع حقوق بشر واقعی است یا کشورهای غربی، حاضر هستیم مذاکره کنیم که چه افرادی مدافع حقوق بشر واقعی هستند.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به به اقدامات دستگاه قضا، گفت: از استان های تهران، البرز، کرمان حدود 400 هکتار رفع تصرف و بیش از 60 هزار متر مربع که ساخته شده بود از بین برده شد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به دستگیری مدیر اسبق بانک ملت و اینکه ایا شبکه فسادی کشف شده است، گفت: خیر فقط آن 4 نفر بازداشت شده اند و مقداری از اموال توقیف شده و هنوز به خزانه برنگشته است زیرا حکم صادر نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده بابک زنجانی، گفت: بدهی های متهم هنوز به طور کامل پرداخت نشده است، هیچ موضوعی در این پرونده محرمانه نیست ولی هنوز چنین وثیقه ای به دستگاه قضا معرفی نشده است، از روز  اول تا کنون هر ادعایی که از سوی آنان بیان شده صحت نداشته است.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به  آخرین وضعیت پرودند آقای بقایی، گفت: احتمالا پرونده هنوز دادسرا است.

بانک ها برای مبارزه با بدهکاران بانکی قاطع عمل کنند
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چه مقدار بدهکار بانکی وجود دارد و در این زمینه چه اقدامی صورت می گیرد، گفت: متاسفانه اگر بانک های نخواهند مقابل این موضوع را بگیرند همچنان بدهکار وجود خواهد داشت، بانک ها باید بیشتر دقت کنند که افرادی که تسهیلات می گیرند توان بازپرداخت دارند یا خیر و اینکه باید پیگیری کنند مبلغ وام کجا خرج می شود، اگر وثیقه مناسب بگیرد دیگر بدهکاری نخواهیم داشت.

وی افزود: تعداد بدهکاران در حال تغییر است، از آخرین مبلغی که بیان شده معوقات کم نشده است، اگر احساس شود بانک ها عمدا اهمال می کنند از سوی دادستان قابل پیگیری است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه دستگاه قضا در موضوع حقوق های نجومی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: دستگاه قضا منتظر است اقدامات دولت و اقای جهانگیری در مورد رسیدگی به این پروندها انجام شده و به قوه قضاییه اعلام شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا شخصی به نام یاسین رامین دستگیر شده است، گفت: حتی اسم این فرد را نشنیده ام.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ممنوعیت تصویری رییس دولت اصلاحات از سوی کدام نهاد اعلام شده، گفت: شورای امنیت ملی در این مورد مصوبه داشته و همچنین دستور دادستان نیز در این موضوع وجود دارد که با توجه به اینکه هنوز لغو نشده اجرای آن لازم است.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه رسیدگی به پرونده متهمان سفارت عربستان در چه مرحله ای است، گفت: هنوز حکم پرونده صادر نشده است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه آیا مهدی هاشمی به دلیل بیماری مادرشان به مرخصی رفته است، گفت: وی به این دلیل به مرخصی نرفته بلکه ممکن است دلیل دیگری داشته که به مرخصی رفته باشد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج، گفت: یک اقدام بسیار مطلوبی از سوی بانک مرکزی و قوه قضاییه صورت گرفته که تا کنون 35 هزار حساب دیگر باقی مانده است، بیش از یک میلیون حساب در این مدت تعیین تکلیف شده است، در این پرونده جای نگرانی وجود ندارد، اموالی که شناسایی شده به دلیل بازار هنوز به پول تبدیل نشده است.
وی افزود: مردم اقساط تسهیلات دریافتی خود از موسسه ثامن را به حساب بانک عاملی که معرفی شده است واریز کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تخلف بیان شده برای مدیر صنوق توسعه ملی، گفت: در این مورد بیان شده جلسه هیات امنا تشکیل نشده که رییس صندوق ملی انتخاب شود، هیات عامل نیز از سوی هیات امنا تشکیل نشده است، براساس قانون هر 4 ماه یکبار باید جلسه تشکیل شود و به این دلیل تشکیل جلسه موضوعیت دارد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر علت دستگیری شهرام جزایری در مشهد، گفت: در این زمینه خبر ندارم.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه اقدام دستگاه قضا برای مبارزه با کالای قاچاق چیست، گفت: اگر باور کنیم قاچاق کالا به ضرر مردم است وحتی آن قاچاق چی و اینکه بر روی کالاهای ما چه اثراتی دارد و همت همه جانبه با قاچاق داشته باشیم، نیروی انتظامیه، ستاد مبارزه با کالا و قوه قضاییه هماهنگی بیشتری داشته است و امیدواریم اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.


وی افزود: اگر کالای قاچق توقیف شود و از طریقی وارد بازار کشور شود حتما به ضرر اقتصاد کشور خواه بود، دولت در حال رسیدگی به این موضوع است که چه اقدامی با کالای قاچاق شود، درحال حاضر بنا داریم به هیچ وجهه کالای قاچاق وارد بازار کشور نشود./811/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات