۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۴۴۳۴۹۱
استاد روانشناسی حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت توجه حوزه های علمیه به روانشناسی در جامعه

حجت الاسلام حقانی به مراحل رشد در زندگی طلاب اشاره کرد و گفت: رشد روانی و شخصیتی دارای مراحلی است که باید به آن توجه شود.
حقانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام ابوالحسن حقانی، استاد روانشناسی حوزه علمیه عصر پنجشنبه در جلسه آموزش و تبیین علم روانشناسی، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که جامعه حوزوی با آن دست به گریبان است و زندگی علیم و شخصی با آن درگیر است مشکلات فکری و روانی است.

وی افزود: مشکلات روانی سبب می شود که ناخواسته افراد به مسیرهای دیگری کشیده شود که الیته مجالست با برخی از افراد سبب مشکلاتت برای طلاب می شود.

استاد حوزه علمیه  خاطرنشان کرد: از دست دادن شخصیت و ایمان افراد یک از مشکلاتی است که با اختلال رفتاری مانند افت تحصیلی و بی نظمی و تغییر زی طلبگی در زندگی طلاب بروز می کند.

وی با اشاره به مشکلات طلاب برای تحصیل و تهذیب در حوزه های علمیه، گفت: عوامل مؤثر در رشد و روانشناسی رشد باید در زندگی طلاب بررسی شود.

حجت الاسلام حقانی به مراحل رشد در زندگی طلاب اشاره کرد و گفت: رشد روانی و شخصیتی دارای مراحلی است که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه ضرورت توجه به روانشناسی عمومی را امری مهم توصیف کرد و ابراز داشت: مطالعه و شناخت رفتار انسانی و فرآیند روانی آن را به طور عام روانشناسی می گویند.

استاد روانشناسی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در مباحث علوم انسانی واژه علمی به معنای تجربی است یعنی علومی که ظرفیت و پتانسیل تجربه شدن را داشته باشد.

وی اظهار داشت: رفتار به معنای برخی اعمال نیست بلکه همه اعمالی که از انسان قابل مشاهده را رفتار می گویند و این امر در مقابل روانی است که موضوعاتی را شامل می شود که قابل مشاهده نیستند.

وی در پایان به اهداف چهارگانه علم روانشناسی اشاره کرد و افزود: نخستین هدف توصیف، دوم تبیین که تفاوت هایی را با هم دارند؛ سوم پیش بینی است با توجه به شناخت از افراد و هدف نهایی کنترل افراد است که با تدبیرهایی که وجود دارد می توان فراد را کنترل کرد./979/203/ب2

 

ارسال نظرات