۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۴۳۶۲۳
بررسی موانع هجرت طلاب در گفت وگوی رسا با آیت الله اشرفی شاهرودی:

ستاد عالی تبلیغ و هجرت در حوزه ایجاد شود/ روحانیت در قبال دین مردم مسؤول است

آیت الله اشرفی شاهرودی حفظ مذهب و دعوت به دین را وظیفه روحانیت و جمع شدن در مراکز و درس خواندن را تا حدی صحیح دانست و با بیان این که بعد از آن ماندن وجهی ندارد خواستار عزیمت طلاب به مناطق مختلف و حضور در شهر و روستا های محروم در جهت تبلیغ دین شد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در سالهای اخیر حوزه با معضل اجتماع و سکونت طلاب و روحانیان در مراکز حوزوی نظیر قم و مشهد روبرو شده است و شهرها و روستاهای محروم یا دارای امکانات کم از وجود روحانیون و مبلغین مستقر محروم شده اند.

این معضل تا به حدی عمیق شده که نگرانی رهبر انقلاب و دلسوزان نظام و علما و مراجع را برانگیخته است چرا که نبود روحانی در این مناطق جدا از فاصله گرفتن مردم از روحانیت، سبب ضعف  عموم مردم در شناخت اسلام و وظایف دینی آنها می شود و از سوی دیگر با توجه به هجمه فرهنگی دشمن و هجوم انواع و اقسام راه های ارتباطی جدید و فضای بی درو پیکر مجازی قشر جوان در معرض خطر دوری از دین و مذهب و شبهات گوناگون قرار می گیرد.

فضا دادن به دشمن خسارت های جبران ناپذیری را در این عرصه به دنبال دارد گوئی که در میدان نبرد دست بسته به تماشای هجوم دشمن به وطن و خانه و کاشانه خود بنشینیم بنابراین احساس خطر از سوی علما و مراجع بسیار بجا بوده که دست اندرکاران و مسؤلان باید تا رفع این معضل و مشکل اقدام و عملی انقلابی  داشته باشند.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی از علمای خراسان و استاد درس خارج حوزه که خود در این بخش خطر را حس و نسبت به بضاعت خود اقدام کرده است با تربیت طلاب مستعد تبلیغ در بحث های مختلف اعتقادی، مذهبی و اعزام از سوی مرکز تحقیقات اسلامی خود به شهرها و روستاهای بدون روحانی خراسان در مناسبت های تقویمی و شب های جمعه در این راه قدمی برداشته است اما واضح است که این مقدار کفایت سیل دشمن را نمی کند.

بر آن شدیم تا از ایشان سوالاتی را پیرامون این معضل و راه های رفع این مشکل داشته باشیم که مشروح این گفت وگو تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

رسا ـ بر اساس آموزه های دینی و قرآنی و آیه نفر، رسالت اصلی طلاب تبلیغ دین و معارف اهل بیت است؛ به نظر حضرتعالی چرا بسیاری از طلاب و روحانیان با وجود کسب مدارج علمی حاضر نیستند از قم هجرت کنند و همچنان در قم مشغول تحصیل هستند؟

شکی نیست که بالاخره حوزه های علمیه یکی از سه پایه بقای مکتب اسلام است هر مکتبی در حقیقت اگر بخواهد باقی بماند مبتنی بر سه اصل است

اصل اول مکتب باید مکتبی باشد بر اساس عقل و حکمت و درایت و فهم و شعور بالا باشد که بعدا نتوانند اشکال بکنند که این مذهب، مذهبی خرافی است مثل دیگر مذهب های خرافی دنیا

دوم نیاز دارد به یک الگویی قابل رویت چرا که به قول معروف مردم عقل شان به چشم شان هست؛ باید الگوها را ببیند تا اینکه بدانند مکتب که می خواهد پیاده شود چنین الگویی را می سازد.

اصل سوم دعوت کننده های به آن مکتب هستند زیرا هر مکتبی وقتی تاسیس می شود موسس مکتب بعد از چند سالی از دنیا می رود باید برای بقای مکتب دعوت کننده هایی به این مکتب که خلفای آن مؤسس مذهب هستند مذهب را در جامعه نگه دارند.

از صدر اسلام بزرگان دین و اولیاء الهی به عنوان الگو در زندگی فردی و اجتماعی خودشان برای اسلام و مسلمین بوده اند علاوه بر این پیوسته دعوت کننده به مذهب و مکتب اسلام بودند پس از آنها همین روحانیت و حوزه های علمیه بوده است که معمولا الگوهایی درست از اسلام را به نمایش گذاشته اند.

پیامبر اکرم(ص) بزرگان دین را خلفای خود معرفی کرده و بعد هم در بسیاری از روایات به این مضمون وارد شده که امام زمان(عج) مردم را در دریافت دین و پاسخ سوالاتشان به بزرگان و محدثین و صاحبان درایت و فهم حدیث اهل بیت از حوزه های علمیه ارجاع داده است.

وظیفه روحانیت حفظ مذهب و دعوت مردم به مکتب است همانطور که امام صادق(ع) فرمود مرابطین هستند یعنی دفاع می کنند از مکتب در مقابل انحراف و منحرفین و مباحثی که اشخاص منحرف ذکر می کنند و مکتب را می خواهند از مسیر حقیقی خود خارج کنند. این وظیفه ای است که به عنوان خلیفه رسول الله(ص) و هم وظیفه که امام زمان(عج) فرمود «فارجعوا الی رواه حدیثنا» و هم وظیفه مرابط بودن و حافظ ثغور اسلام بودن از سوی امام صادق این تکلیف بر عهده حوزه های علمیه و روحانیت گذاشته اند.

بنابراین یک چیز روشن است که وظیفه روحانیت این نیست که فقط در جایی جمع شوند و سهم امام را بگیرند و زندگی راحتی داشته باشند و هیچ گونه متحمل درد و رنج و زحمت نشوند مسلما این نه رضایت ولی عصر(عج) را دارد و نه اینکه بزرگان که گفتند که سهم امام در حوزه ها صرف شود به این منظور بوده که یک دسته جمع شود در یک جایی یک مقدار معلومات را بخوانند و در سینه های شان معلومات زیادی جمع بشود اما بازدهی نداشته باشد.

 الان که با کمال اسف از همه جوانب حمله به مذهب اهل بیت و شیعه فراوان شده، مسلم است که یکی از بزرگ ترین وظایف عبارت است از دفاع از مکتب و جلو گیری از ابطال و مبطلین و منحرفین است که این وظیفه بلاشک بر عهده روحانیت است نه بقالها است و نه بر عهده پزشکان و دانشگاه و دیگر ارگانها؛ بلکه وظیفه قطعی و مسلم حوزه های علمیه است.بنابراین یکی از چیزهایی که در نظم حوزه ها دخیل و لازم است افرادی که فارغ التحصیل می شوند و یا اینکه قابلیت دارند به نقاط مختلف بروند و جلوگیری از انحرافات بکنند باید مبعوث شوند.

این جمع شدن در مراکز یک حدی دارد که بخواهند درس بخوانند و یا مدرس باشند جمع شدن باید در حد کفایت باشد و بیشتر از آن منبع درستی ندارد و هیچ وجه درستی ندارد به خصوص در این زمان ما و در کشور ما با این همه تهاجم فرهنگی از داخل و خارج که به سوی ما و مذهب و دین ما سرازیر شده است. اساس نظام شیعه را در فشار و خطر قرار می دهند بنابراین رجوع به شهر و روستا ها و تبلیغ  دین یک امر قطعی و مسلمی است و بر عهده بزرگان از دین است که طلبه ها را بر اساس سطوح مختلف برای اعزام به مناطق مختلف تربیت کنند تا به حفظ مذهب از انحرافات و تهاجم فرهنگی موفق شوند.

رسا ـ پیامدهای خالی ماندن شهرها، مساجد و مناطق از حضور روحانیان و علما کدام است؟

با کمال تاسف این هم ناشی از نبود نظم درست در حوزه ها است؛ البته این را نمی گوییم که هر جا مسجدی خالی است یک طلبه برود و نماز بخواند می گوییم باید یک نظامی باشد تا بر اساس آن نظام مساجد را از افراد با لیاقت های مختلف با توجه به مقتضیات آن مسجد اعزام کنند.

تنبلی کردن و نبود مسؤولیت درست و تن پروری از سوی دیگر جمع شدن در مراکز  سبب شده مساجدی که نیاز به امام جماعت و ارشادات یک روحانی دارد خالی بماند.

رسا ـ نظر حضرتعالی درباره سفرهای تبلیغی و فرهنگی علمای برجسته از جمله مراجع تقلید به مناطق مختلف کشور چیست؟ چه پیشنهادی را در این باره ارائه می فرمایید؟

البته سفرها مختلف است؛ گاهی سفر تفرجی یا سفرکاری است که دیگر ربطی به امور دینی ندارد؛ اما سفری که می تواند تبلیغی باشد و لازم است عبارت است از سفرهایی که علما و روحانیون بروند مردم را ارشاد کنند و حقایق دین را به آنها هم تفهیم کنند که مردم هم آشنای به احکام شوند و هم بتوانند در مقابل منحرفین از مذهب دفاع کنند.

 این سفرها از سفرهای لازم و واجب است که اگر تحت یک نظام منسجم و مرتب به وسیله یک ستادی از عقلای قم باشد هم مؤثر و هم نتیجه بخش است لازم است که امر تبلیغ در حوزه ها سرو سامان بگیرد و این سفرها انجام شود.

رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری به عنوان یکی از مراجع تقلید و علمای برجسته، به جای حضور در قم به اصفهان مهاجرت کردند و منشأ برکات بسیاری شدند؛ تحلیل حضرتعالی درباره این نوع هجرت علما و تاثیر آن در مراجعه مردم و همچنین آثار و برکات معنوی و فرهنگی برای استان ها چیست؟

این کار در راستای همان وظیفه روحانیت است من در اصفهان دیدم جایی از علما خالی است به طلبه ای عرض کردم چه می کنی؟ گفت که من در قم اصول مظفر می گویم  گفتم برو  در شهر خودتان حضور داشته باش. در قم بسیار هستند که اصول بگویند خلاء پیش نمی آید.

 این علما که می روند و در شهر خود یا شهر دیگر می مانند این در حقیقت یک نوع رسالتی که بر عهده اینها گذاشته اند و آیه نفر هم بیان کرده را انجام می دهند و این می تواند یک حالت محوری داشته باشند که اطراف شهر را هم تحت پوشش تبلیغی قرار بدهند و جدا از مرکز استقرار خود شهر و روستای نزدیک را در جلوگیری از انحراف جوان ها و نوجوان ها ایمن سازند.

رسا ـ مراجع تقلید، مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه برای ساماندهی امر هجرت طلاب باید به چه مواردی توجه کنند؟ اولویت ها در این بخش کدام است؟

اگر ستادی از عقلا و علمایی که از امور اجتماعی اطلاع دارند و در این مسائل وارد هستند و از سوی دیگر سوز دین دارند تشکیل شود و این ستاد متشکل از افرادی با تجربه و قدری مسن باشد که بعد از تشکیل این ستاد چند جوان در مقابل این ها نایستند و اجازه دهند که این بزرگان حوزه که سالها عمر خود را در فقه اهل بیت گذرانده اند و در حوزه ها بودند و از بینش اجتماعی برخوردارند و سوز هم نسبت به مذهب دارند اینها در راس قرار بگیرند و کارهای لازم را انجام دهند.

ستادی از خبرگان علمی و اهل فن تبلیغ در رأس کار قرار بگیرند و بررسی های دقیقی از نقاط مختلف کشور و نقاط مختلف شیعه نشین و مسلمانها داشته باشند و اطلاعات کامل پیدا کند و بعد هم ستاد زیر نظر بزرگان عقلای قم و صاحبان مرجعیت و یا صاحبان قدرت برنامه ریزی کنند و تصمیم گیری داشته باشند و کار خود را انجام دهند و طلاب را در سطوح مختلف برای نقاط مختلف بر حسب ساز و کار منطبق و مقتضی به کار بگیرند که این کار ان شاء الله موفق می شود. /933/گ403/ج

ارسال نظرات