۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۴۳۸۷۴
تولیت آستان قدس رضوی:

استکبار با حبس «شیخ زکزاکی» ها نمی تواند حق را نابود کند/ جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از کرامت انسانی

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم ولادت امام رضا(ع) گفت: همچنان که یزیدیان نتوانستند با شهادت امام حسین راه حق و سنت ایشان را نابود کنند، امروز استکبار نمی تواند با به بندکشیدن مردان و زنان مقاوم در عالم، حبس «شیخ زکزاکی» ها و شهادت «شیخ نمر» ها راه و سنت آنها را تعطیل کند.
تولیت آستان قدس رضوی در جشن مقاومت حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر ایشان، اظهار کرد: بنده به عنوان خدمتگزار آستان مقدس رضوی عرض خوش آمد دارم، به همه زائران که از سراسر کشور و کشورهای اسلامی در کنار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج به امید عنایت امام رئوف گردهم آمده اند. 

کرامت؛ پیام ولادت امام رضا

وی افزود: پیام ولادت امام رضا(ع) به همه ما کرامت انسان است و این جز در پرتو تقوای الهی و نهراسیدن از هیچ قدرتی در عالم محقق نمی شود زیرا قدرت متعلق به خداست، اینکه امام راحل بر دشمنان مردانه می خروشد، رهبر انقلاب امروز می خروشد، شاگرد این مکتب شیخ سیدحسن نصرالله می خروشد و اسرائیل را به تار عنکبوت تشبیه می کند، ریشه در خشیت الهی و از غیرخدا نهراسیدن است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از کرامت انسان است، بیان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی، رهبر معظم این نظام و امام راحل پرچم کرامت انسان را به دست گرفته اند تا انسان نه تنها در این نظام و مملکت بلکه در همه عالم از کرامت بهره مند باشد.

وی با بیان اینکه دعوای ما با استکبار جهانی دقیقاً بر سرکرامت انسان است، اظهار کرد: امروز قریب 70 سال استکبار جهانی، کرامت انسان را در فلسطین زیرپا نهاده است و امروز در بحرین شیخ عیسی قاسم پرچم دفاع از کرامت انسان را بلند کرده است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: جریان مقابل مقاومت بحرین، قصد مخدوش کردن کرامت انسانی را دارد، آنچه به دست گروه های تکفیری که دست ساخته صهیونیست ها و نظام استکبار جهانی است، اتفاق می افتد در جهت براندازی کرامت انسان است.

امام رضا، مجاهدی خستگی ناپذیر

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی عنوان کرد: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب امام رضا(ع) را در یک جمله این چنین معرفی فرمودند: «مبارز و مجاهدی خستگی ناپذیر در راه هدف».

وی با بیان اینکه دعوت و پیام کریمان حفظ کرامت انسان است، بیان کرد: تربیت و سیره نورانی امام رضا(ع) ما را به تقوای الهی و داشتن پروا از خدا می خواند، امام رضا(ع) بنیانگذار کرسی گفت وگو بین ادیان در طول تاریخ است و بسیاری از صاحبان مکاتب و ادیان در محضر ایشان خود را باختند نتوانستند احتجاج کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: در همه دانشگاه ها، حوزه ها و محافل فرهنگی و علمی که سخن از بحث علم است، باید از سیره علمی ایشان به عنوان عالم آل محمد(ص) پیروی شود.

وی با اشاره به سیره عملی امام رضا(ع)، اظهار کرد: امام با مقاومت و مبارزه خستگی ناپذیر خود در متشکل کردن مسلمانان در آن عصر کاری کردند که چنان عرصه بر خلیفه عباسی تنگ آمد که که راهی جز شهادت علی بن موسی الرضا(ع) نیافتند.

ظلم، حق را نابود نمی کند

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: خلیفه عباسی قصد محدود کردن امام رضا(ع) را داشت اما ایشان تهدیدها را به فرصتی برای تشکل جامعه شیعی در آن عصر تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: در عرصه تربیت نفوس مستعده، جایگاه ولایت، مخالفت با ظلم و ستم با خلیفه عباسی کار به جایی رسید که مأمون کشته شد، نه کشته شدن جسم بلکه از منظر حیثیت، آبرو، شخصیت و منش کشته شد.

عضو شرای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه با شهادت، حبس و ظلم، حق نابود نمی‌شود، به شور روزافزون حسینی اشاره و بیان کرد: یزیدیان تلاش کردند با شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل بیت(ع) ایشان نهضت حسینی را نابود کنند، اما نهضت عاشورا تازه پس از شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز استکبار هرگز نمی تواند با حبس کردن شیخ زکزاکی سخن او را خاموش کند، نمی تواند با شهادت شیخ نمر سخن او را خاموش کند، نمی توانند با به بندکشیدن در عالم مردان و زنان مقاوم راه و سنت آنها را تعطیل کنند.

زیارت؛ تنها راه مصون سازی در برابر هجمه‌ها

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگر سخنان خود تنها راه مصون سازی جوانان در برابر هجمه‌ها و توطئه‌های خارجی را زیارت دانست و گفت: تنها راه مصون سازی جوانان در برابر توطئه‌ها و هجمه‌های استکبار، بالا بردن ظرفیت معنوی آنهاست و این ظرفیت جز با عبادت، بندگی پروردگار، تأسی به سیره اهل بیت(ع)، دشمن شناسی و ایستادگی بر حفظ ارزش‌ها ایجاد نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: بارگاه مطهر امام رضا(ع) را بهترین مکان برای تقویت ظرفیت عبودیت است که انسان با این ظرفیت در فراز و فرودهای زندگی خود را نمی‌بازد و میدان حق را خالی نمی کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از مزور است؛ آنچه بر زبان جاری می کنیم: اشهد انک قد اقمت صلات و آتیت زکات و ... منکر؛ امام نیازمند این گواهی ما نیست، بلکه قصد دارد زائر خود را سبقه و رنگ مزور بدهد.

وی با بیان اینکه کرامت بر دو نوع ذاتی و اکتسابی است، عنوان کرد: آنچه انسان را از سایر موجودات عالم متمایز می کند، کرامتی است که خداوند در جانش قرار داده است که همان‌ عقل و‌ خردورزی،‌ بزرگترین سرمایه انسان است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: خداوند به همه انسان ها کرامت ذاتی را داده است اما کار با کرامت ذاتی تمام نیست، بلکه ما نیازمند کرامت اکتسابی هستیم،‌‌ طبق گفته های ‌قرآن صامت و قرآن ناطق، رسیدن به مقام کرامت در پرتوی تأسی از کریمان امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه توجه به سیره امام رضا(ع)‌ انسان را با کرامت قرار می دهد، گفت: بنا به حدیث سلسله الذهب شرط موحد بودن و دلدادگی به خدا ولایت مداری است.، امام رضا فرموده اند: انسان در پرتوی ولایت مداری وارد در حصن حصین می شود و هیچ کدام از آسیبها به او سرایت نمی کند و انسان را دارای مقام کرامت می سازد.

هر بخششی کرامت نیست

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: برخی کرامت را به اشتباه «بخشش» معنا کرده اند، در حالی که کرامت به معنای بزرگی، بزرگواری، عظمت روح است، که اگر انسان در جوارح و جوانحش فقط خدا را حاکم کرد، به جز خدا ندید، اخلاق، عمل، فکر و  اندیشه اش فقط خدایی و ربانی شد،‌ دارای کرامت است.

وی با بیان اینکه یکی از جلوه های کرامت بخشش است که بخشش مال، آبرو و جان مصداقهای آن است، خاطرنشان کرد: شهیدان قبل از رسیدن به مقام شهادت به مقام کرامت رسیده اند زیرا حاضر شدند جان خود را بر کف قرار دهند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: هرکسی که در این عالم بخشش کند کریم نیست، بخشش خیلیها در این عالم برای جذب منافع بیشتر، تحکیم موقعیت و جلب توجه دیگران است که به آنها کریم گفته نمی شود.

گفتنی است، به دلیل تقارن سالروز پیروزی لبنان در جنگ 33 روزه با سالروز ولادت امام رضا(ع) جشن مقاومت همزمان با شب میلاد با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، مرجع عالیقدر و 12 تولیت از عتبات سوریه، ایران و عراق، مسؤولان استانی لشکری و کشوری از ساعت 20:20 تا 23 در صحن جامع رضوی برگزار شد./1308/201/ب2

ارسال نظرات