۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۴۶۸۱۳
عضو هیأت مدیره انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه:

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند اراده جدی در حوزه علمیه است

اکبری با بیان این که بستر اسلامی سازی علوم انسانی در حوزه علمیه که همان جوانان توانمند مجهز به علوم جدید و علوم حوزوی هستند وجود دارد، گفت: چنین کاری نیازمند اراده جدی در حوزه علمیه نیاز است.
کمال اکبری

کمال اکبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حوزه علمیه سه وظیفه آموزش علمی طلاب، آماده کردن طلاب برای تبلیغ اموردینی و پژوهش را برعهده دارد، گفت: پژوهش درحوزه علمیه به دو بخش پژوهش بنیادین و مورد نیاز جهان اسلام و پاسخ به سؤالات مردمی تقسیم می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه ساماندهی پژوهش های موجود را از سوی مدیر حوزه های علمیه ضروری دانست و بیان داشت: جلوی گیری از پژوهش های موازی و مخل ضروری است تا انرژی ها صرف نیاز های اساسی کشور و نظام شوند؛ تحول در سیستم آموزشی حوزه علمیه از طریق پژوهش یک نیاز جدی است که متأسفانه تاکنون چنین چیزی رخ نداده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و پژوهشی بنیاد علمی نخبگان کشور ادامه داد: به روز بودن کتاب های حوزوی یک نیاز اساسی است و وجود چنین کتاب هایی خود نیازمند کار پژوهشی است؛ امیدواریم مدیر حوزه های علمیه که خود یک پژوهشگر توانمند است کارهای لازم در این زمینه را انجام دهد تا بر طرف سازی مشکلات حوزه علمیه به کمک پژوهش امکان داشته باشد.

وی با بیان این که بخش پژوهشی حوزه علمیه نسبت به سایر بخش های حوزوی بسیار عقب است، گفت: وجود نیازهای پژوهشی فراوان خود دلیل بر این مطلب است به عنوان مثال فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اسلامی سازی علوم انسانی زمانی صورت می گیرد که حوزه علمیه کار پژوهش را به صورت جدی پیگیری کند.

پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند یک عزم اساسی است که باید دولت و مجاری تصمیم گیری کشور از جمله شورای انقلاب فرهنگی و مجلس حوزه علمیه را یاری کنند؛ در حوزه علمیه بستر چنین کاری که همان جوانان توانمند  مجهز به علوم جدید و علوم حوزوی هستند وجود دارد اما نیازمند اراده جدی برای انجام این کار در حوزه علمیه است.

وی در زمینه حمایت مدیر حوزه علمیه از پژوهشگران بیان داشت: پژوهشگری شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است که اگر به پژوهشگران توجه نشود امکان دارد از پژوهش فاصله گرفته و وارد مباحث آموزشی یا اجرایی شوند؛ حمایت مالی پژوهشگران و تعیین جایگاه برای پژوهشگران همانند هیأت علمی پژوهش و موارد دیگر می تواند در آنها ایجاد امید کند./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات