۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۴۷۶۷۵
فرمانده سپاه استان سمنان مطرح کرد؛

ضرورت هم‌افزایی همه نهادها برای گردآوری آثار و یادگارهای ارزشمند دفاع مقدس

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج)سمنان گفت: اگرچه کارهای ارزشمندی از سوی بسیج، سپاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کنگره شهدای استان در راه گردآوری و ثبت آثار و یادگارهای ارزشمند دفاع مقدس انجام شده است اما در راه تکمیل این تلاش جهادگونه هم افزایی همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی ضروری است.
فرمانده سپاه استان سمنان

به گزارش خبرگزاری رسا از سمنان، سردار سیدمحمدتقی شاهچراغی عصر دیروز در نشست هماهنگی هفته دفاع‌ مقدس که با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد کنگره شهدای این استان برگزار شد بر همکاری و همراهی این دستگاه‌ها در راستای تولید آثار فاخر با موضوع دفاع مقدس تاکید کرد و اظهار داشت: اگر چه تاکنون گام‌های خوبی در این بخش برداشته شده اما هنوز ناگفته‌های زیادی از دوران طلایی ایثار و شهادت مانده است.

وی با تجلیل از خدمات انجام شده در این بخش افزود: بسیج، سپاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره شهدای استان و دیگر دستگاه‌ها باوجود محدودیت‌هایی که داشتند تاکنون کارهای خوب و ماندگاری در حوزه‌های مختلف دفاع‌مقدس انجام دادند.

فرمانده سپاه قائم‌آل‌محمد(عج) استان سمنان به تمجید از عملکرد این دستگاه‌ها در جمع‌آوری عکس‌ها، خاطرات و دیگر مستندات دوران جنگ تحمیلی پرداخت و اضافه کرد: خوشبختانه این فعالیت‌ها هم‌چنان در این دستگاه‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره گذشت سال‌ها از دوران دفاع مقدس گفت: باتوجه به اینکه امکان از بین رفتن برخی اسناد قبل از ثبت وجود دارد نباید اجازه داد که فرصت‌ها از دست برود لذا باید همه دستگاه‌ها با هم‌افزایی و همکاری نزدیک در این راستا تلاش کنند.

شاهچراغی بر لزوم استفاده از ظرفیت استعدادهای جوان و دستگاه‌های مرتبط با دفاع‌مقدس علاقه‌مند تاکید و تصریح کرد: باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی رسالت سپاه پاسداران در این حوزه را بیش از دیگران دانست و افزود: تیپ 12 قائم(عج) سمنان که در دوران دفاع‌مقدس حضوری موثر داشته باید امروز نیز در جمع‌آوری این گنجینه‌ها میدان‌داری کند.

دایرالمعارف استانی دفاع مقدس تدوین می‌شود

محمدحسن سلامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه این مأموریت از طریق مسؤولان کشوری به استان‌ها سپرده شده است و ایجاد بانک جامع در این زمینه ضروری است گفت: اصولاً سه مأموریت مهم در حوزه دفاع مقدس به استان‌ها واگذار شده که راه‌اندازی این بانک در صدر آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان ادامه داد: تهیه، تنظیم و تدوین تاریخ جنگ این استان نیازمند منابع متعددی است و تهیه و تدوین دایره‌المعارف استانی دفاع مقدس نیز دو ماموریت مهم دیگر سپرده شده به استان‌ها در حوزه دفاع‌مقدس است.

سلامی به نقش مهم رزمندگان این استان در دوران دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت: تیپ 12 قائم(عج) سمنان در پیروزی‌های ما در جنگ تحمیلی از جایگاه ممتازی برخوردار است و از همین رو همراهی و مشارکت این تیپ امری ضروری است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس این استان برای تبین نقش این تیپ در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، گفت: مشارکت رزمندگان این تیپ کمک شایانی به تبیین نقش آن و مستندسازی اسناد خواهد داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان با اشاره به اینکه بسیاری از اسناد ارزشمند آن دوران در حال از بین رفتن است تصریح کرد: همه افراد موثر باید بنیاد حفظ آثار، سپاه و کنگره شهدای این استان را در جمع‌آوری و تدوین این اسناد کمک کنند تا کاری در خور استان سمنان انجام شود.

سلامی با اذعان به اینکه بخش زیادی از گنجینه‌های آن دوران از دسترس ما خارج شده یا در آینده خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح تاکید ویژه‌ای بر جمع‌آوری به‌موقع این مدارک و اسناد ارزشمند دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع‌مقدس باید نشر داده شود، گفت: نخستین گام در این مسیر جمع‌آوری و تدوین این اسناد ارزشمند است./977/102/ب2

ارسال نظرات