۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۸۰۱۳
استاد حوزه علمیه:

تحول در متون حوزوی با تغییر در دروس جنبی حاصل نمی‌شود

حجت الاسلام حدادپور عمده تغییرات صورت گرفته در متون آموزشی حوزه علمیه را منحصر به پایه های 1 تا 3 دانست و گفت: نگاه مهم در تحول متون حوزوی بیشتر باید متوجه فقه و اصول و پایه های 4 تا 10 باشد‏ و منظور نخبگان حوزوی و رهبر معظم انقلاب از تحول در متون، تغییر در دروس جنبی حوزه نیست.
تحول در حوزه

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با لزوم تحول در متون آموزشی حوه علمیه، گفت: روند تغییر در متون آموزشی حوزه علمیه بعد از انقلاب بود که جدی شد و تا قبل از انقلاب اسلامی دروس حوزه حالت ثابت داشتند و جامع المقدمات، معالم، لمعه و دیگر کتابها به صورت سنتی تدریس می شدند.

وی ادامه داد: تغییر در متون حوزه در دهه 80 بعد از انقلاب اسلامی خیلی جدی تر شد و حتی بعضی از کتابها شامل کتابهای پایه های 1 تا 3 دستخوش تغییراتی شد و تغییر در کتابهای اخلاق، صرف و نحو و تفسیر به صورت جدی تر مطرح شد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: اما منظور از تحول در متون واقعاً به معنای صرف تغییر در برخی دروس پایه های 1 تا 3 نیست، بلکه از پایه 4 به بالا که طلاب به صورت جدی وارد مباحث فقه و اصول می شوند باید تحولات خوبی در متون حوزه داشته باشیم، در رابطه با 3 سال اول حوزه خیلی دغدغه جدی برای تحول وجود نداشت، اما عمده تغییرات هم در همین سه سال صورت گرفت.

حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: دغدغه ای که در اساتید حوزه برای تحول وجود دارد این است که متون کاربردی شوند، کتابهایی از شخصیتهایی مانند ابن هشام، آقای حسن عرفان و آقای صفایی بوشهری کتابهای خوب و کاربردی در زمینه های ادبیات است که با محوریت قرآن هم هست، اما نگاه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به اینها نیست و منظور ایشان در تحول کتابهای جنبی حوزه نیست.

وی در ادامه گفت: الان بیشترین تغییر و تحول در متون مربوط به دروس جنبی انجام می شود، به عنوان مثال کتاب درسنامه اخلاق 1 و 2 و 3 و تفسیر 1 و 2، تغییر کرده است، اما منظور نخبگان حوزوی و رهبر معظم انقلاب از تحول در متون اینها نیست و افق وسیعتر و بسیار مهمتری را شامل می شود.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: نگاه مهم در تحول متون حوزوی بیشتر باید متوجه فقه و اصول و پایه های 4 تا 10 باشد، که شامل 7 سال مهم از تحصیل طلاب می شود، البته تبدیل مغنی اللبیب به مغنی الادیب خوب بود، اما آنچه که انتظار می رفت و باید در تحول دروس مهم حوزه انجام شود، متاسفانه صورت نگرفته است./302/869/ب1

ارسال نظرات