۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۴۸۴۶۵
مدیر فرهنگسرای انتظار خبر داد؛

ثبت هزار خاطره مردمی در طرح «قهرمانان مسجد ما»/ عمده سینماگران دوران انقلاب بچه مسجدی بودند

مدیر فرهنگسرای انتظار گفت: هدف جشنواره مسجدی ها فعال کردن ظرفیت مساجد مشهد در ثبت خاطرات مردمی است که تا کنون بیش از هزار خاطره در دهه 50 و 60 ثبت شده است.
طرح قهرمانان مسجد ما طرح قهرمانان مسجد ما طرح قهرمانان مسجد ما

سید سجاد جلینی، مدیر فرهنگسرای انتظار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هدف از گردهمایی فعالان مسجدی را  پویا کردن مساجد در ثبت خاطرات مردمی خواند.

وی با بیان این که تولید محتوا در ثبت خاطرات مردمی در راستای بسترسازی برای جامعه اسلامی است تا مردم نیاز فرهنگی و اجتماعی خود را دنبال کنند، بیان کرد: مصداق این جریان فعالیت های سیاسی زمان انتخابات است که حاکمیت تنها بسترسازی می کند.

ظرفیت والای مساجد حاصل حضور رده های گوناگون بشریت است

مدیر فرهنگسرای انتظار هدف از استفاده مسجد و ظرفیت آن را حضور و رفت و آمد قشرهای گوناگون مردم به این فضای فرهنگ عنوان و تصریح کرد:  هیچ نهادی ظرفیت مساجد را ندارد.

جلینی با بیان این که مسجد محدویت سنی، جنسی و شخصیتی نمی‌شناسد  و اجازه حضور در آن برای همه طیف افراد مهیا است، خاطرنشان کرد: طبق فرمایش رهبری مساجد امروز هسته مقاومت فرهنگی هستند و می‌توانند در جهت دهی و رشد فرهنگی مؤثر و کارساز باشند.

رسالت تاریخ شفاهی، پوشش فواصل میان نسل ها است

وی با بیان این که تاریخ شفاهی می تواند گسست ها و فواصل میان دو نسل را پوشش دهد، اظهار کرد: جوانان باید نسبت به گذشته خود بصیر و آگاه  باشند که راه آن ثبت خاطرات است.  

مدیر فرهنگسرای انتظار با بیان این که در جشنواره مسجدی ها چهار قالب سرود، تئاتر، ثبت خاطرات و فعالیت های رسانه ای وجود دارد، گفت: مساجد باید فعال شده و کارکردهایشان نیز با مبانی جریان گرایی باشد، در مورد سرود و تئاتر نیز مساجد زیادی را فعال کردیم که همه بر مبنای نیروهای انقلابی بودند و امروز بالغ بر 200 مسجد از ما در این زمینه آموزش می بینند.

جلینی با بیان این که در بازخورد های عینی صورت گرفته از سوی مسؤولان همه بر این اتفاق نظر داشتند که نباید مساجد را وابسته کرد، افزود: در مساجد نباید پول داد تا وابسته شوند بلکه باید با آموزش به توانمندان از ظرفیت نیروهای انقلابی استفاده کرد.

لزوم آموختن سبک زندگی و تجارب زیستی ایثارگرانه

وی با تأکید بر تعاون اجتماعی 40 سال پیش ملت ایران، اظهار کرد: این سبک زندگی ها و ثبت خاطرات مردم انقلابی است که برایمان ارزشمند است، عده ای صحبتشان تعاون اجتماعی آن سوی پاریس است در حالی که ما این تعاون اجتماعی را در کشور 40 سال پیش خودمان جلوه داده ایم.  

مدیر فرهنگسرای انتظار با اشاره به سخن حضرت آقا(رهبر معظم انقلاب) درباره این که مساجد باید سنگر فرهنگی باشند تا نیروهای انقلابی کشورمان در آن رشد و پیشرفت پیدا کنند، تصریح کرد: تجارب زیستی ایثارگرانه دوران انقلاب را باید با همین ثبت خاطره ها دریابیم؛ در کتاب دختر شینا همسر رزمنده در زندگی، شیرمردی می شود که همه کاره زندگی است و این تجربه زیستی ایثارگرانه است.

عمده سینماگران دوران انقلاب بچه مسجدی بودند

جلینی با بیان این که ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی نکاتی را که در دل جریان های آن دوران خوابیده، زنده می کند، یادآور شد: مساجد باید پاتوق فعالیت های فرهنگی چون پخش کتاب باشند همانطور که عمده سینماگران دوران انقلاب نیز بچه مسجدی بودند که ارتباطشان با مساجد قطع نشده بود.

وی با بیان این که امروز خیلی ها قائل به بچه مسجدی بودن هستند، ابراز کرد: امام جماعت هر گوشه جهان، می تواند با کارکردهای خود در محیط  پیرامونی شرایط رشد نسل جوان را ایجاد کند تا شیعه تربیت شود و حکومت اسلامی به راه بیفتد.

ثبت هزار خاطره مردمی در طرح «قهرمانان مسجد ما»

مدیر فرهنگسرای انتظار ادامه داد: بر اساس این طرح، مسجدی ها باید فعالان اجتماعی و فرهنگی محله خودشان را در دو دهه شناسایی کنند تا ضمن ثبت خاطراتشان به صورت یادداشت و صوت، برخی از آنها را در شبکه های مجازی تلگرام انتشار دهند که همه اینها در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری درباره فعال کردن ظرفیت مساجد در ثبت خاطرات مردمی و تاریخ شفاهی است.

دبیر اجرایی جشنواره مسجدی ها با بیان این که توانمندان باید پس از ثبت خاطرات آنها را به دبیرخانه جشنواره در فرهنگسرای انتظار تحویل دهند، بیان کرد: آنان با این قدم در اردو اعلام آمادگی کرده و به همراه سوژه های مصاحبه خود در این اردوگاه حضور پیدا کرده اند.

جلینی با بیان این که در این اردو همراه با فعالان مسجدی چندین نفر مصاحبه گر حرفه ای به ثبت و ضبط خاطرات دهه 50 و 60 پرداخته اند، تأکید کرد: با حضور بالغ بر 600 نفر از مبارزان انقلابی و رزمندگان دفاع مقدس همراه با فعالان مسجدی در حوزه ثبت خاطرات حدود هزار خاطره ثبت شد.

وی افزود: این خاطرات از سوی مسجدی ها پیش از برگزاری اردو ثبت و ضبط شده که در مراحل بعد با بررسی های کارشناسی شده خاطراتی که متعلق به زمان و مکان خاطره بوده و ضمن شفافیت آغاز و انجام مشخصی داشته باشد، در کتابی تدوین و انتشار داده می شود.

شایان ذکر است، بازه زمانی جشنواره مسجدی ها از ابتدای تیرماه تا پایان هفته دفاع مقدس بوده و در چهار حوزه سرود، تئاتر، فعالیت های رسانه ای و ثبت خاطرات به تولید محتوا می پردازد./864/301/ب2

 

ارسال نظرات