۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۴۴۹۱۴۰
با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

گرامیداشت نخستین سالگرد عروج شهیدان حج ابراهیمی در مشهد برگزار می شود

در راستای تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت زنده نگه داشتن واقعه منا، مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد عروج شهیدان حج ابراهیمی در مشهد مقدس برگزار می شود.
برگزاری نخستین سالگرد شهیدان منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سال گذشته در چنین روزهایی خبرهای ناگواری مبنی بر ناامن شدن سرزمین مکه و رخ دادن حادثه های پی درپی به گوش می رسید که خیل عظیمی از زائران حج تمتع قربانی فاجعه أسف بار سرزمین منا شدند.

پس از آن حادثه تلخ آیت الله خامنه ای، ولی امر کل مسلمانان جهان سه روز عزای عمومی اعلام کردند و فرمودند: «دولت سعودی موظف است مسؤولیت سنگین خود را در این حادثه‌ تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ حق و انصاف عمل کند، مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند».

دیدار خانواده های شهیدان با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب شهریورماه امسال در دیدار با خانواده های شهیدان منا و مسجدالحرام تأکید کردند: حادثه منا و جان باختن حاجیان ایرانی در حال عبادت با لبان تشنه و در زیر آفتاب سوزان، حادثه‌ای عمیقاً غم‌انگیز و فراموش‌نشدنی است، این حادثه ابعاد گوناگون و روشنگری از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و دینی دارد که این ابعاد نباید فراموش شوند.

ایشان، همچنین سکوت دولت‌ها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت هفت هزار زائر بی‌گناه را، «بلای بزرگ امت اسلامی» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه‌ی سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.

مراسم یادبود در حرم امام رضا

با توجه به ضرورت زنده نگه داشتن این واقعه مبنی بر تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر فراموش نشدن حادثه منا، امسال گرامیداشت نخستین سالگرد مهاجران الی لله در اقصی نقاط کشور ایران و 14 کشور جهان اسلام برگزار می شود.

بر همین اساس مراسم گرامیداشتی در سالگرد عروج شهیدان حج ابراهیمی با حضور جمعی از خانواده های شهدای منای ایران و جهان اسلام در حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

این مراسم دوشنبه بیست و دوم شهریورماه، پس از نماز مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی همراه با پخش صوت سراسری در اماکن متبرکه رضوی برگزار می شود.

در این برنامه حاج احمد واعظی به مرثیه سرایی و حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضی عسگر، نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت به «تحلیل حادثه مسجدالحرام و منا وتجلیل ازمقام شهیدان آن» می پردازد.

آيين گرامیداشت در ارمنستان

این گزارش حاکی است، همزمان با سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) آيين گرامیداشت نخستين سالگرد شهدای حادثه منا، با حضور جمعی از ایرانیان مقیم ارمنستان در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد.

یکشنبه بیست و یکم شهریورماه نیز مراسمی با حضور حاجیان کرمانشاهی بازگشته از منای سال گذشته به همراه اجرای مراسم نمادین برائت از مشرکان از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمانشاه، در این استان برگزار می شود.

همچنین مراسم گرامیداشت شهدای حادثه منا ظهر روز گذشته در شهرستان تاکستان، همچنین پس از نماز مغرب و عشاء نیز با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد جامع شهرستان بشرویه برگزار شد.

موزه شهدای منا در اصفهان

شایان ذکر است، هجدهم شهریورماه موزه شهدای منا به همراه برگزاری مراسمهای متعددی جهت گرامیداشت یاد و خاطره آن شهیدان، در اصفهان راه اندازی شد.

یادآور می شود، در حادثه منا هفت هزار تن از حجاج کشورهای اسلامی در پی بی تدبیری و قصور مقامات آل سعود به شهادت رسیدند.

465 زائر ایرانی در فاجعه خونین منا به شهادت رسیدند که بیشترین تعداد از استان خراسان رضوی و برابر با  89 نفر بوده است، همچنین استانهای گلستان با 50 تن، فارس با 49 نفر و مازندران با 48 تن بیشترین تعداد جان باختگان را پس از خراسان رضوی داشته اند./1308/303/ب2

ارسال نظرات