۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۵۲۲۰۷
سخنران حرم رضوی:

مقابله با خرافات از اهداف رسالت است

حجت‌الاسلام راشد یزدی گفت: غل‌ و زنجیری که در آیات قرآن آمده است همان خرافاتی می‌باشد که مردم به آن اعتقاد دارند و یکی از کارهای رسول خدا (ص) از بین بردن خرافات در بین مردم بود.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه و خطیب حرم مطهر رضوی، شب گذشته در حرم مطهر رضوی با موضوع سیره اهل بیت(ع) به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به مردم می‌گوید؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید هنگامی که خداوند و پیامبرش شما را صدا می‌زنند، اجابتش کنید زیرا می‌خواهد به شما زندگی ببخشد.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف رسالت، همانطور که در آیات و روایات آمده است، باز کردن غل‌وزنجیر از دست وپای مردم است. این غل‌وزنجیر همان خرافاتی می‌باشد که مردم به آن اعتقاد دارند و یکی از کارهایی که رسول خدا (ص) در زمان رسالت برعهده داشتند همین از بین بردن خرافات در بین مردم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در جواب این سؤال که آیا احکام تکلیفیه نیز خرافات هستند، پاسخ داد: همین سؤال را از حضرت رضا (ع) پرسیدند و ایشان پاسخ دادند؛ تمام احکامی که اسلام به مردم دستور داده است تا انجام دهند، از طریق وحی است و هیچ دستوری از طرف خداوند صادر نمی‌شود که بی‌فایده باشد. هیچ چیزی را خداوند حلال نکرده مگر در آن چیز خیری بوده باشد و هیچ چیزی را حرام نکرده مگر اینکه در آن ضرر یا مفسده بوده است.

وی افزود: انسان باید در زندگی سرش را بالا بگیرد تا بهترین روش را برای آن انتخاب کند. تمام روش زندگی ما باید از پیامبر (ص) آموخته شود زیرا ایشان اسوه حسنه هستند. در این زمینه بررسی نمونه‌هایی از زندگی ایشان می‌تواند برای ما راهگشا باشد.

استاد حوزه علمیه به ذکر نمونه‌ای از روش زندگی رسول خدا (ص) پرداخت و گفت: مابین منبر رسول خدا (ص) با خانه ایشان بیش از پنجاه متر فاصله نبود، اما گاهی به دلیل هجوم مردم برای پرسیدن سؤال، طی کردن این فاصله کوتاه چندین دقیقه و گاهی ساعت به طول می‌انجامید. در تمام این مدت پیامبر (ص) با روی خوش و آرامش کامل به سؤال‌های مردم پاسخ می‌دادند.

گفتنی است سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در حرم مطهر رضوی تا چهارشنبه ۷ مهر ۹۵ ادامه خواهد داشت./202/862/ب1

ارسال نظرات